1402-03-30 05:02
1445
1
85420
کشاورزان را دریابید؛

نارضایتی کشاورزان از کمبود بذر سویا در کردکوی

در این روزها که مصادف با کاشت محصول سویا از مزارع کشاورزان کردکویی است کشاورزان این با ابراز نارضایتی از کمبود بذر اعلام نارضایتی کردند.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا: در سال‎های اخیر کشور و به تبع آن استان گلستان و شهرستان کردکوی با بحران جدی به نام خشکسالی مواجه شده است.

بحرانی که بدون تردید در وهله نخست اقتصاد شهرستان کردکوی را متأثر خواهد کرد چرا که اقتصاد اکثر مردم این شهرستان به کشاورزی وابسته است.

البته فعالیت کشاورزی بدون آب امکان پذیر نخواهد بود، از اینرو به دلیل کاهش ریزش‎های جوی، تغییر اقلیم و خشکسالی و کاهش سفره‎های آب زیرزمینی در استان و شهرستان، مسئولان متولی جهاد کشاورزی بر آن آمدند تا کشت محصولات پرآب هم چون شالی را از الگوی کشت این استان حذف و به جای آن کشت دانه‎های روغنی را به عنوان محصولات جایگزین شالی به کشاورزان معرفی کنند.

بحران آب در سال‎های اخیر برای بیشتر کشاورزان راهی به جز کشت دانه‎های روغنی در مزارع باقی نگذاشت اگر چه سود حاصل از کشت دانه‎های روغنی هیچ‎گاه نتوانست جای سود کشت شالی را برای کشاورزان پر کند اما مسئولان با وعده‎هایی همچون در اختیار قرار دادن به موقع نهاده‎های با کیفیت و قیمت مناسب و از سویی بازار فروش کشاورزان را ترغیب به کشت دانه‎های روغنی از جمله سویا کردند.

سویا از جمله محصولاتی است که از دیرباز کشاورزان گلستانی بویژه شهرستان کردکوی برای کشت آن با مشکل مواجه بودند روزی این محصول با عدم غلاف‌بندی مواجه بود و روزی دیگر با هجوم آفات، روزی کشاورزان از سموم و بذور بی‎کیفیت معترض بودند و روز دیگر برای بازار فروش آن دغدغه داشتند به هر حال داستان مشکلات مربوط به کشت سویا هم‎چنان به قوت خود باقی است.

در این روزها که مصادف با کاشت محصول سویا از مزارع کشاورزان کردکویی است کشاورزان این با ابراز نارضایتی از کمبود بذر اعلام نارضایتی کردند.

تعدادی از کشاورزان طی پیام های متعدد و تماس های تلفنی از کمبود و یا نبود بذر سویا شاکی هستند.

این روزها پس از بارش باران زمان مناسبی برای کشت سویا است لذا کمبود و یا نبود بذر خلل بزرگی در کشت این محصول ایجاد می کند.

جهاد کشاورزی شهرستان کردکوی باید بذر و کود محصولات مختلف را در زمان مناسب و با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار دهد چرا که امرار معاش اکثر آنان بواسطه کشاورزی برای همین منظور اگر به کشاورزی این عزیزان لطمه ای وارد شود، بر اقتصاد و معیشت آنان ضربه وارد می شود!

در گزارشات بعدی سراغ ریاست جهاد کشاورزی خواهیم رفت و از علل کمبود بذر در شهرستان باخبر خواهیم شد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

جهاد کشاورزی گلستان

باسمه تعالی با تشکر از اطلاع رسانی. بذر سویا تهیه و کشاورزان شریف منطقه کردکوی می توانند به مراکز خدمات کشاورزی مراجعه نمایند. شایان ذکر است بدلیل بارندگی های اخیر استقبال به کشت این محصول بیشتر از سال های گذشته بوده است که نیاز به بذر را افزونی بخشیده است.

0
0
پاسخ
1402-03-30 10:41

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.