1401-10-15 07:40
350
0
82836
مدیر بنادر و دریانوردی گلستان خبر داد؛

پیشرفت ۵۰ درصدی لایروبی خلیج گرگان

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان گفت: لایروبی خلیج گرگان ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش گلستان ما؛ نوراله عباسی در دومین جلسه کارگروه لایروبی خلیج گرگان که در معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان برگزار شد، اظهار کرد: برآورد شده یک میلیون و ۱۶۰ هزار مترمکعب لای‌برداری از کانال آشور (چهارپایه) انجام شود که تاکنون ۵۸۰ هزار مترمکعب از آن انجام شده است.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان ادامه داد: در عملیات لایروبی خلیج گرگان ۲۱ کمپرسی، ۱۳ بیل مکانیکی، ۳ لودر، یک بلدوزر و ۲ لایروب مشغول به فعالیت هستند.
عباسی خاطرنشان کرد: خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

وی افزود: شهریور پارسال اعلام شد سی درصد خلیج گرگان خشک شده است و احتمال دارد فاجعه دریاچه ارومیه در خلیج گرگان هم تکرار شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: احیای خلیج گرگان مطالبه‌ای بود که حالا روند اجرای آن آغاز شده است و باید منتظر بود تا عملیات لایروبی که یکی از اقدامات لازم برای احیای آن است چه نتیجه‌ای را در پی خواهد داشت.

گفتنی است، خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان‌های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی‌رویه، لایروبی نکردن کانال‌های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی‌تر کرده است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.