1402-03-25 13:21
583
0
85380
معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در گرگان:

پیگیر «شیرین کردن آب دریا» باشید؛ «به‌زارعی» را جدی بگیرید

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم اصلاح الگوی کشت همچنین شیرین‌سازی آب دریا تاکید کرد و از جهاد کشاورزی خواست «به‌زارعی» را جدی بگیرد.

به گزارش گلستان ما، علیرضا مهاجر امروز در همایش منطقه‌ای «سازگاری با خشکسالی در کشاورزی» در تالار خلیج فارس گرگان اظهار کرد: استان گلستان در زمینه به‌زراعی دچار عقب‌ماندگی است هنوز مشاهده می‌شود کشاورزان کاه را از زمین خارج کرده و بقایای کشاورزی را آتش می‌زنند، نباید زمین را استثمار کنیم و فقط از آن بهره‌برداری داشته باشیم، این خاک؛ روزی جواب خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه از طریق ‌به‌زراعی می‌توان بر مشکلات کشاورزی فائق آمد، گفت: برای همین توصیه می‌شود کلزا در تناوب کشت قرار بگیرد.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی؛ مسائل و چالش‌های کنونی را امتحان الهی دانست برای اینکه بشر به دنبال شرایطی برای حل موضوعات باشد، پدیده خشکسالی که گرفتار آن هستیم با اجرای راهکارهای درست می‌تواند بهترین گزینه باشد.

مهاجر؛ امنیت غذایی را یکی از مولفه‌های مهم دانست و افزود: تامین غذا آنقدر برای بشر مهم می‌شود که باید آب دریاها را شیرین کنیم و تمام کویرها را زیر کشت ببریم، در آینده غذا گران و در مقابل انرژی ارزان می‌شود که انجام این کارها مقرون به صرفه خواهد بود و این اتفاق قرار نیست دو الی سه قرن دیگر بیفتد بلکه دو یا سه دهه آینده رخ می‌دهد.

وی با اشاره به برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی برای عبور از خشکسالی گفت: استفاده از ارقام متحمل به خشکی، استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین، اصلاح الگوی کشت، بهره‌وری آب از مواردی هستند که باید مدنظر قرار بگیرد.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی؛ تغییر ذائقه غذایی را یکی از مشکلات جامعه امروز عنوان کرد و گفت: نخستین خیانتی که به ما کردند این بود به خوردن سفید به جای گوشت قرمز وابسته شویم و این در حالیست که برای تامین مرغ از نطفه تا گوشت و تامین جیره غذایی آن صددرصد وابسته به خارج هستیم، کشور ما امکان تولید ذرت و سویا به دلیل کمبود آب را ندارد، اینها دو محصول تابستانه هستند.

مهاجر؛ بهره‌وری آب را موضوعی مهم خواند و ادامه داد: یکی از راه‌های مقابله یا سازگاری با خشکسالی استفاده از فناوری‌های جدید در راستای تامین نیازهای مردم و صدمه کمتر به محیط زیست است.

وی در خصوص اجرای سیاست اصلاح الگوی کشت بیان کرد: در این زمینه باید سیاست‌گذاری درست انجام شود شرایط راباید به گونه‌ای فراهم کرد تا کشاورز هر آنچه بکارد برایش صرفه اقتصادی داشته باشد در غیر اینصورت کشاورزان تابع سیاستگذاری دولتمردان نخواهند بود، بنابراین باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که با حداقل‌ها، حداکثرها را به دست آوریم.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.