1403-08-10 07:58
53
0
91927
یادداشت؛

آسفالت بیات و دمپایی ابری!

وحید حاج سعیدی، فعال رسانه‌ای استان گلستان در یادداشتی به وضعیت آسفالت مو روکش خیابان‌ها پرداخت.

 به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما - وحید حاج سعیدی؛ از اعضای کمیسیون عمران مجلس پنهان نیست از شما چه پنهان همان‌طور که خلق‌الله، رم را با کبوترهای اهلی‌اش می‌شناسند، نیویورک را با سنجاب‌هایش، گوتنبرگ را با گوزن‌های قطبی‌اش و کیپ‎تون را با کوسه‌هایش؛ ولایت ما را با آسفالت‌های داغ و تروتازه‌اش می‌شناسند!
 تا جایی اگر دیگران نهضت تنباکو و نهضت جنگل و نهضت سوادآموزی راه انداختند، اینجا دوستان با قیر رایگان بند «ک» تبصره یک قانون بودجه نهضت آسفالت راه انداخته‌اند! نهضت که چه عرض کنم به قول امروزی‌ها قیامت آسفالت...
 یعنی از هر دو تا خبری که از شهرداری در فضای مجازی منتشر می‌شود، بی‌بروبرگرد یکی مربوط به آسفالت و روکش خیابان‌ها و کوچه‌ها است. تازه دوستان به این حجم از اخبار آسفالت که در فضای مجازی منتشر می‌شود، رضایت ندادند و این هفته در ویژه‌نامه داخلی شهرداری در فضیلت و منقبت آسفالت قلم‌فرسایی کردند و از اجرای آسفالت و روکش آسفالت خیابان‌های اصلی و فرعی شهری، به‌عنوان یکی از معیارهای اثرگذار بر کیفیت زندگی شهری و از مسائل دخیل بر رضایتمندی شهروندان یاد کردند! (ویژه‌نامه شهرداری - شماره ۱۵- صفحه ۳)
 در حقیقت اگر یک نفر این مطالب را ببیند فکر می‌کند تا الان کل خیابان‌های اصلی و فرعی ولایت ما خاکی بودند و برای اولین‌بار چشمشان به جمال آسفالت روشن شده است!
 بااین‌حال آدم نباید پا روی حق بگذارد و نسبت به این همه خلاقیت در ایجاد رضایتمندی شهری سکوت کند. به قول شاعر «کاشکی قیمت آسفالت بدانندی خلق!»
 فلذا به‌رسم معهود و شیوه مألوف چند پیشنهاد در خصوص شیوه‌های حفظ و نگهداری آسفالت ارائه می‌کنیم علی برکت الله:
 الف) دمپایی ابری: پیشنهاد می‌شود شهروندان به‌ویژه افراد سنگین‌وزن هنگام تردد از روی آسفالت معابر، از دمپایی ابری یا دمپایی روفرشی استفاده کنند، تا میزان استهلاک آسفالت کاهش یابد و فرسودگی با سرعت کمتری صورت پذیرد.
 ب) زوج و فرد کردن خودروها: به‌منظور حفظ و ماندگاری بیشتر آسفالت‌های معابر شهری توصیه می‌شود طرح زوج و فرد کردن خودرو از در منازل در شهر اجرا شود.
 پ) تغییر ذائقه مردم: ازآنجایی‌که امکان دارد خلق‌الله با داشتن آسفالت داغ و تازه، بدعادت شوند و دو روز دیگر آسفالت بیات و کهنه را تحمل نکنند، پیشنهاد می‌شود در جهت تغییر ذائقه آسفالتی شهروندان هم برنامه‌ریزی شود. آدم از فردا خبر ندارد. ممکن است پس‌فردا دولت بی‌خیال بند «ک» تبصره یک قانون بودجه شود و در بشکه‌های قیر رایگان را پلمب کند. آن وقت مردم مجبور می‌شوند روی همین آسفالت‌های بیات تردد کنند!
 در پایان دو نکته قابل‌تأمل هم برای صاحبان خرد و دانایی عرض کنم و غائله را ختم به خیر کنم:
 اول اینکه قیری که دولت به‌صورت رایگان در اختیار شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر قرار داده است، طبیعتاً به‌منظور آسفالت معابر و خیابان‌های اصلی و فرعی مورداستفاده قرار می‌گیرد و به درد کار دیگری نمی‌خورد؛ بنابراین آسفالت معابر شهر این همه دادار دودور و بگیروببند ندارد.
 دوم اینکه در سایر کشورهای دنیا، عمر مفید آسفالت از ده تا بیست سال متغیر است. فقط این لابه‌لا ما متوجه نشدیم چرا در ولایت ما هر چند وقت یکبار آسفالت‌ها نیاز به روکش پیدا می‌کنند؟! راستی شما می‌دانید چرا؟!

منبع: زرین‌نامه
 انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.