1399-12-30 15:30
1121
0
73778
شعار سال از نگاه نخبگان گلستانی؛

تبیین نقش قوا سه گانه در تحقق شعار سال/ راهکار اجرای شعار سال چیست؟

اجرای شعار سال را می توان از جنبه ها و نگاه های متعدد مورد بررسی قرار داد، فعالان فرهنگی، اقتصادی و سیاسی گلستان نیز با ارائه راهکار به نحوه اجرای شعار سال پرداخته اند.

به گزارش گلستان ما، سال جهش تولید نیز با تمام خوب و بدی هایش تمام شد و کشور از امروز شرایط تازه با سیاست های کلان تازه تری دنبال می کند.

امسال نیز با توجه به شرایط اقتصادی مانند دهه گذشته کشور یکی از نکات اصلی شعار سال مربوط به تولید و مباحث اقتصادی است.

اجرای شعار سال را می توان از جنبه ها و نگاه های متعدد مورد بررسی قرار داد، فعالان فرهنگی، اقتصادی و سیاسی گلستان نیز با ارائه راهکار به نحوه اجرای شعار سال پرداخته اند.

لزوم تغییر اولویت بانک ها

حجت مقسم در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: مهم ترین راهکار حمایت از تولید، رفع موانع و پشتیبانی مالی و اجرایی است.

فعال حوزه کارآفرینی، خاطرنشان کرد: سال گذشته نقش مهمی بر عهده فعالان اقتصادی و صنعتی در جهت تحقق اهداف سال جهش تولید قرار داده شد و امسال تکلیف مهم تری برعهده دولت، مجلس و قوه قضاییه قراردارد.

وی، افزود: به همت جهادگران عرصه تولید و سرداران اقتصادی توانستیم در شرایط تحریم، اقدامات مطلوبی را انجام دهیم و امسال با شناسایی موانع ، برنامه ریزی و اجرای حمایت های مالی و اجرایی باید تولید را پشتیبانی کنیم.

مقسم، بزرگ ترین کمک به بخش تولید را رفع موانع، پشتیبانی مالی و اجرایی بخش تولید دانست و ابراز کرد: با وجود مشکلات موجود در حوزه کسب و کار، شاهد زحمات شبانه روزی این قشر پرتلاش در کشور بوده و امروز در شرایط  فعلی، بیش از گذشته، نیازمند حمایت از تولید داخلی هستیم.

فعال حوزه کار آفرینی با اشاره به نقش مجلس شورای اسلامی در زمینه تصویب قوانین حمایتی، عنوان کرد: مجلس در جهت های دیگر باید به اصلاح و یا حذف قوانین متضاد و مزاحم بپردازد.

وی با اشاره به نقش دولت، یادآورشد: دولت باید با پررنگ کردن نقش تسهیل گری خود به هدایت، حمایت و نظارت برمدیران دستگاه های مرتبط و مجریان خود توجه ویژه کند و زمینه مشارکت بیشتر مردم در اموراقتصادی را فراهم کند.  

مقسم، تصریح کرد: لازم است، بانک ها اولویت اول خود را تامین نقدینگی بخش تولید و اجرای مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع قرار دهند تا زمان را برای تحقق اهداف سال از دست ندهیم به همین جهت بانک ها باید بیش از پیش در کنار صنعتگران،کشاورزان و کار آفرینان باشند.

فعال حوزه کارآفرینی با اشاره به نقش قوه قضاییه، عنوان کرد: قوه قضاییه با نظارت دقیق بر اجرای قوانین حمایتی و رفع موانع باید زمینه کم کاری و سهل انگاری را از بین ببرد، بی شک حمایت دستگاه قضایی، منجر به امنیت سرمایه گذاری و تحول اقتصادی می گردد.

 نگاه ویژه رهبر انقلاب به تولید و حمایت از تولید کننده

حسین پایین محلی در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: نام گذاری سال ها یکی از تدابیر مقام معظم رهبری برای جهت‌ دهی به نظام، دولت وجامعه است تا با داشتن یک مسیر مشخص در آن ریل حرکت کنند.

این فعال فرهنگی، اذعان کرد: با نگاهی به نام گذاری سال ها دراین دهه متوجه اهمیت نگاه رهبری به مقوله تولید ملی، ظرفیت داخلی واقتصاد می شویم.

وی، افزود: بدون شک اقتصاد یکی از ارکان چند گانه تمدن و نظام اجتماعی است، شرایط کنونی جهان که از آن به بحران اقتصادی یاد کردند در کنار تحریم های ظالمانه غرب و در راس آن امپریالیسم جهان خوار آمریکا شرایط رابرای جامعه ما در برخی مقولات سخت کرده واین برکسی پوشیده نیست.

پایین محلی، ابراز کرد: رهبر انقلاب با توجه به اهمیت نگاه داخلی بر خنثی سازی تحریم ها پس از بی نتیجه ماندن رفع تحریم ها، چراکه دیپلماسی مد نظر دولت تدبیر وامید نه تنها تحریم ها را رفع نکرد بلکه میزان محدودیت ها و تهدیدها برعلیه ما رابیشتر کرد، تاکید دارند واین یعنی نگاه به داخل.

این فعال فرهنگی اجتماعی، تصریح کرد: باید به این نکته توجه کرد که نامگذاری علاوه بر حرکت کلی جامعه درمسیر نامبرده،در تحقق افق ۱۴۰۴ و تمدن اسلامی_ایرانی است لذا نباید صرف به آن به عنوان نامگذاری سال واختصاص به سال کنونی نگریست.

وی، اضافه کرد: رفع موانع تولید می تواند از بکار گیری کارگر ایرانی جهت اشتغال زایی تا دادن پروژه های کلان به مجموعه های وطنی به جای سپردن به غربی ها و بازنگری در برخی قوانین دست وپاگیر حوزه اقتصاد وتجارت را شامل شود.

نقش تعیین کننده مردم در تحقق شعار سال

علی اکبر بصیرنیا در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: شعار سال جدید را از چند جنبه می توان بررسی کرد چرا که مانند سال های گذشته تحقق شعار امسال نیز دو جنبه مردمی و حاکمیتی دارد.

این فعال حوزه اقتصادی با بیان اینکه با توجه به تمام مشکلات کشور و جامعه رفع مشکلات دهه اخیر در گرو اقتصاد قرار دارد، اذعان کرد: امروز فارغ از مشکلات خارجی که اقتصاد داخلی را متوجه خود کرده بیشتر از همه آنچه دست و پاگیر تولید کنندگان شده قوانین سخت و اجرای نکردن قوانین مهم بوده است.

وی، افزود: در بخش پشتیبانی نیز با توجه به اینکه در سال انتخابات قرار داریم و فاصله چندانی با سند توسعه ۱۴۰۴نداریم نیازمند دولت جوان مومن انقلابی هستیم تا اقتصاد را به ریل اصلی خود بازگرداند به همین جهت حضور مردم در عرصه سیاسی می تواند مهم ترین پشتیبانی از حاکمیت باشد که تاثیر بسزایی در امور کشور دارد.

بصیرنیا، عنوان کرد: کشور در شرایط حاضر نیاز به عملکرد دقیق در همه جریانات و بخش ها حتی در پارلمان های محلی است، چرا که اینگونه نهادها می توانند مهم ترین نقش را در چرخه اقتصادی شهرها و محله ها به عنوان جامعه های کوچک تر و هدف مند تر اجرا کنند.

این فعال حوزه اقتصادی، عنوان کرد: اقتصاد شهری در جوامع کوچک تر می تواند کمک شایانی به دولت و جریان های دولتی نماید و کمک کننده خوبی به جریان های کلان در تولید و رفع موانع تولیدی باشد.

مهم ترین راهکار رفع موانع تولید، مبارزه با فساد است

عبادالله اختری در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: تکیه بر توان داخلی که از سال ها پیش مورد توجه مقام معظم رهبری بود باید به طورجدی از طرف نهاد قانون گذاری و اجرایی پیگیری شود تا مردم به طور  ملموس  آن را احساس کنند.

کارشناس مسائل سیاسی،  یادآورشد: امیدوارم امسال در سایه توجهات حضرت بقیه الله(عج) با صبر و استقامت مسیر تحول اقتصادی را به رخ  جامعه جهانی بکشیم چرا که حرکت اقتصادی دنیای اسلام  باید با این توجیه اساسی صورت بگیرد که  قدرت هایی که  بر سر تصرف دنیا با یک دیگر در تعارضند، اگر امت اسلامی قدرتمند نباشد، یقیناً دستخوش بحران خواهد شد و مثل طعمه از آن استفاده خواهند کرد.

وی، افزود: امروز اقتصاد ایران در کنار ظرفیت های عظیم طبیعی، مالی و انسانی از ظرفیت های با ارزش دیگری نیز برخوردار است، از یک طرف سند چشم انداز 1404، افق و دورنمای بلندمدت روشنی را برای مدیریت کشور ترسیم کرده است. 

اختری، اضافه کرد: مهم ترین راهکار رفع موانع تولید، مبارزه با فساد، فاسد و مفسد است و در ادامه آن احیای واحدهای تولیدی و معادن راکد، نحوه رسیدگی به راه اندازی واحدهای تحت تملک شبکه بانکی و صیانت ومراقبت از واحدهای مشکل دار و بحرانی است که روند آن  توسط قوه قضاییه در حال پیگیری است.

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.