1402-11-02 08:56
633
0
88469
تخلفات زودهنگام تبلیغاتی؛

مجالسی برای رفتن به «مجلس»

گرچه هنوز موعد تبلیغات انتخاباتی داوطلبان مجلس شورای اسلامی آغاز نشده؛ ولی انتشار پست‌ها و مطالبی در فضای مجازی نشان می‌دهد که عرق ابلاغ تأیید داوطلبان توسط فرمانداران مرکز حوزه انتخابیه خشک نشده برخی داوطلبان وارد کارزار تبلیغات انتخابات شدند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»- داود خاندوزی؛ در ۱۱ اسفند سال ۱۴۰۲ انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس و خبرگان رهبری برگزار می‌شود و بر اساس قانون داوطلبان می‌توانند در روزهای یکم تا ۹ اسفند نسبت به تبلیغات اقدام کنند.

اما اکثر افرادی که در لیست داوطلبان احتمالی مجلس شورای اسلامی قرار دارند عرق ابلاغ تأییدیه آنها توسط فرمانداران مرکز حوزه انتخابیه خشک نشده نسبت به تبلیغات و حضور در مجالس مختلف اقدام کردند.

داوطلبان با حضور در منازل، شرکت در مراسم مختلف ملی، شهرستانی و حتی مجالس یادبود و عروسی، دیدارهای چهره‌به‌چهره خانگی، یارگیری و دیدار با فعالان این حوزه و افراد سرشناس و تأثیرگذار و انتشار این مطالب در شبکه‌های هواداری به‌نوعی تبلیغات زودهنگام خود را آغاز کردند.حضور فعال در فضای و ایجاد پست‌های تبلیغاتی از دیگر موضوعاتی است که نشان می‌دهد برخی افرادی که دایه دار جریان قانون و قانون‌گذاری در کشور هستند فراتر از قانون عمل می‌کنند و این مسئله باعث شده که دیگر داوطلبان مجلس شورای اسلامی نیز به این مسئله معترض باشند.

از سویی دیگر در این دوره از انتخابات در شرق گلستان اتفاق عجیبی نیز رقم خورده و برخی از داوطلبان ردصلاحیت شده نسبت به تخریب دیگر داوطلبان اقدام کردند.

تخلفات انتخاباتی ازاین‌رو ذهن مردم را درگیر می‌کند که برخی از داوطلبان با دست‌زدن به جرم و تخلف برای رسیدن به منصب و جایگاهی قانون‌گذاری است که یک نماینده مجلس باید در زیر فشارهای سنگین خرد و کلان به بهبود اوضاع مملکت اهتمام داشته باشد و برای مدیریت همه‌جانبه برنامه و لایحه طرح ارائه کند.

در یک دسته‌بندی کلی می‌توان تخلفات و جرائم انتخاباتی را به سه مقطع قبل، حین و بعد از انتخابات تقسیم کرد و آن چیزی که در حال حاضر به آن روبه‌رو هستیم تخلفات قبل از برگزاری انتخابات است، ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در اصلاحی ۱۳۹۵ تأکید کرده است که «تبلیغات و شیوه‌های تبلیغی مجاز منحصر به موارد مجاز مذکور در این قانون است و مراجع اداری، انتظامی و قضایی موظف به برخورد با تبلیغات غیرمجاز هستند».

یکی از مواردی که در این قانون به‌عنوان فعالیت انتخابات مجاز شناخته شده است، موضوع «زمان قانونی برای انجام تبلیغات انتخاباتی» است. بر اساس بخش اخیر ماده ۵۶ قانون فوق‌الذکر، «فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از روز اخذ رأی (مرحله اول و دوم) آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.» بنابراین هرگونه تبلیغ خارج از زمان مذکور، به‌عنوان تبلیغات غیرمجاز محسوب می‎شود.

بر اساس بند ۷ ماده ۶۵ قانون جرائم تبلیغات خارج از ضوابط قانونی مجازات درجه ۶ محسوب می‌شود و بر اساس این قانون یکی از موارد ممنوعیت انتخاباتی، «انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی نظیر سخنرانی و انتشار محموله‌های تبلیغاتی به نفع نامزد خاص، خارج از مهلت قانونی تبلیغات» است.

بسیاری از کارشناسان بیان می‌کنند که داوطلبان مجلس شورای اسلامی حق دارند پیش از زمان تبلیغ نسبت به معرفی و برگزاری جلسات و اقداماتی برای هماهنگی لازم به‌منظور حضور در عرصه انتخاباتی اقدام کنند؛ ولی به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند تحت نام داوطلب مجلس شورای اسلامی وارد این عرصه شوند.

گرچه بیشتر داوطلبان مجلس شورای اسلامی در حضور در چنین محافلی مردم را به حضور و مشارکت در انتخابات دعوت می‌کنند؛ اما گاهی شاهد ارائه وعده‌ها و بیان مطالبی هستیم که کاملاً تبلیغاتی است و گاهی نیز بیان این مباحث باعث نزاع و مشاجره نیز شده است.

بر اساس قانون هرگونه تبلیغ، برخلاف مفاد قانونی ذکر شده، از جمله خارج از مهلت مقرر قانونی، از نظر قانون‌گذار جرم تلقی شده و قوه قضائیه می‌تواند در شعب مخصوصی که برای رسیدگی به جرائم انتخاباتی تعیین می‌کند، به‌صورت خارج‌ازنوبت به این موارد رسیدگی و متخلف را به مجازات درجه ۶ (حبس از شش‌ماهه تا دو سال یا جزای نقدی از ۲۰ تا ۸۰ میلیون ریال یا محرومیت از حقوق اجتماعی تا پنج سال یا انتشار حکم در رسانه‌ها) محکوم کند.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.