1394-11-07 04:16
1044
0
26665
در میزگرد فعالان دانشجویی گلستان بررسی شد؛

تهدید اصلاح طلبانه؛ از مر قانون تا مر سلیقه

یکی از ارکان و اصول در رعایت اخلاق انتخاباتی صداقت داشتن با مردم است و شاید در مجال اندک باقیمانده تا انتخابات میسر نباشد مردم به تناقض‌های گفتاری مدعیان وکالت ملت پی ببرند.

به گزارش گلستان ما به نقل از دانشجو، سخنان مجری قانون در برجسته سازی شائبه غیررقابتی بودن انتخابات آن هم یک روز پس از رهنمودهای مقام معظم رهبری، راه را برای سناریوی «تشکیک در معیارهای بررسی شورای نگهبان» در رسانه‌های اپوزوسیون و آن طرف آبی باز کرد؛ چیزی نگذشت که تهدید رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، جانبداری روحانی از تنها یک جناح را رمزگشایی کرد و این در حالی است که روحانی در همان سخنرانی گفته بود: «مجلس خانه ملت است نه خانه یک جناح؛ اگر قرار است یک جناح باشد و یک جناح دیگر نباشد، انتخابات نمی‌خواهد!»

یکی از ارکان و اصول در رعایت اخلاق انتخاباتی صداقت داشتن با مردم است و شاید در مجال اندک باقیمانده تا انتخابات میسر نباشد مردم به تناقض‌های گفتاری مدعیان وکالت ملت پی ببرند؛ به همین منظور میزگردی با شرکت فعالین دانشجویی استان گلستان جهت واکاوی سخنان رئیس جمهوری و تطبیق آن با واقعیت موجود توسط خبرگزاری دانشجو برگزار شد که در ادامه مشروح آن را از نظر می‌گذرانید.

یکی از دانشجویان خواهر دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به تهدید عارف مبنی بر اخراج روحانی از پاستور! گفت: بعد از سخنرانی روحانی می‌شنویم عارف روحانی را تهدید کرده که اگر مجلس اصلاح طلب نشود از پاستور بیرون خواهد شد! مگر عارف کل ملت است که رئیس جمهور عوض می‌کند؟ این سخنان سلیقه مدارانه، مصداق افراطی گری است که نه تنها عدم جانبداری از یک جناح در سخنان روحانی را نقض می‌کند بلکه کاملا با این جمله روحانی که «دلمان می‌خواهد معتدلین به مجلس بروند» متناقض است.

یکی دیگر از دانشجویان خواهر دانشگاه گلستان این تهدید عارف را دور از ذهن خواند و متذکر شد: این شیوه تهدید نشان می‌دهد اصلاح طلب‌ها آنجا که منافع حزبی آنان حکم کند از رئیس جمهور هم نافرمانی میکنند، به نظر می‌رسد در این وضعیت اعتماد و نگه داشتن  اعتدالیونی که نقش مهمی در رای‌های انتخابات دوره اول روحانی داشتند برای رئیس جمهور نیز عقلانی‌تر است.

وی افزود: سخنانی از این دست باعث می‌شود اصل وظیفه شورای نگهبان زیر سئوال برود، این موارد شائبه اختلاف افکنی، ایجاد شبهه و درگیری داخلی را به همراه دارد؛ چه بسا مطمئنا مجلسی که کلا اصلاح طلب باشد هم خیلی بدرد رئیس جمهور نمی‌خورد!

فعال دانشجویی دیگری نیز تصریح کرد: بحث سر ادعای اعتدالگرایی و اعتدال گرایی واقعی است. با حلوا حلوا گفتن که دهن شیرین نمی‌شود. ضمن اینکه وقتی یک ادعایی عمدی و آگاهانه باشد می‌شود «فریبکاری»، فریبکاری هم به معنای کم دانستن شعور مخاطب و سواستفاده از احساسات اعتقادی و عدم آگاهی از مسائل کلان سیاسی آنهاست که ادعای مردمی بودن را نیز از بین می‌برد.

امین محمدی، فعال دانشجویی دیگر دانشگاه گلستان نیز خاطرنشان کرد: اگر تهدید عارف صحت هم داشته باشد اختیارات رئیس جمهور در حدی نیست که بتواند روند رد صلاحیت‌ها را تغییر بدهد؛ بنابراین این تهدید یا به معنای عدم شناخت قانون است و یا به نوعی گریز از قانون!

در ادامه یکی از دانشجویان با تائید این سخن تصریح کرد: این یک تناقض آشکار در قانون گرایی است، چطور می‌شود دم از تبعیت از قانون زد بعد بر مبنای سلیقه سعی داشت قانون را اصلاح کرد! این تناقض‌های درونی نشان دهنده مبانی نسبی حاکم بر یک جریان فکری است که قابل اعتماد نیست.

وی تأکید کرد: اصلاح قانون اساسی که بر مبنای نص صریح اسلام است یعنی تغییر بر مبنای «سلیقه»، در این شرایط چطور می‌شود ادعا کرد که مر قانون را به مر سلقیه باید ترجیح داد!

سجاد فرهمند پارسا، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان گلستان نیز تصریح کرد: مر قانون این است که افراد به رای شورای نگهبان تمکین کنند؛ باید به شورای نگهبان حق داد کسانی را که برای این نظام هزینه سازی کرده و به مقدسات و انتخاب مردم توهین کرده‌اند رد صلاحیت کنند؛ چرا که این چنین افرادی اصلاً صلاحیت حضور در رقابت انتخاباتی را ندارند.

دانشجوی خواهر دانشگاه گلستان با بیان اینکه نباید رد صلاحیت‌های شورای نگهبان را جانبداری از یک جناح دانست، متذکر شد: تعدادی از کسانی که رد صلاحیت شدند دوملیتی بودند! یک تعداد هم که مشکلات اخلاقی و قانونی نظیر زنا و دزدی و قتل و امثالهم داشتند، بنابراین عدم احراز صلاحیت آنان بر مبنای جرایم آنان بود نه جناح سیاسی آنان!

این دانشجو ادامه داد: دفاع از این آدم‌ها انسان را یاد آیت الله منتظری و دفاع از علی هاشمی می‌اندازد که خطاهای مشخص را می‌بینند؛ اما باز به دنبال سالم نشان دادن کارهایی هستند که ذاتا غلط است.

امین محمدی با تائید این سخنان تصریح کرد: اکثر مردم علت رد صلاحیت‌ها را نمی‌دانند اما این نباید فرصتی باشد تا عده‌ای به ترمیم دید عمومی نسبت به جناح خود بپردازند و بر شورای نگهبان فشار بیاورند، چه بسا مردم اگر جرایم را بدانند اول از هیات‌های اجرایی دولت انتقاد می‌کنند که چرا در تائید مجرمین اهمال کاری داشت.

دانشجوی خواهر دانشگاه گلستان با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری در این موقعیت بسیار هوشمندانه و راهگشاست، خاطرنشان کرد: متأسفانه طرفداری بعضی از شخصیت‌های مملکتی محبوب از یک سری افراد مشخص در حزب اصلاح طلب باعث شد دید مردم معطوف به صورت‌های نقاب زده‌ای شود که همین باعث سردرگمی و عدم دستیابی به بصیرت است.

امین محمدی در پاسخ، تصریح کرد: وظیفه روشنگری مردم عوام بیش از هر کس بر عهده دانشجویان ارزشی است و دست کم لازم است هر جوان انقلابی خانواده خودش را روشن کند.

یکی از فعالین دانشجویی دانشگاه گلستان با اشاره به برخی اخبار پسابرجام، خاطرنشان کرد: یکی از خطوط قرمز، رفع تمامی تحریم‌ها همزمان با انجام مفاد برجام از طرف ایران بود، اما این خط قرمز عملی نشد و در مقابل نیز اقدام لازم و مقتضی از سوی مجلس با آن صورت نگرفت و همین برجام در کمتر از ۲۰ دقیقه در همین مجلس تصویب شد پس این مجلس نباید باب طبع دولت نباشد!

دانشجوی خواهر دانشگاه گلستان در همین رابطه تصریح کرد: مقام معظم رهبری تذکرات لازم را می‌دهند؛ اما این دولت است که نباید بگذارد این تذکرات روی زمین بماند، سیاست طوری بود که رهبری معظم انقلاب را در همه شرایط با برجام موافق جلوه بدهند، این سیاست باعث می‌شود که اگر در آینده برجام مشکل ساز شد بگویند مقام معظم رهبری موافق بودند، حال اگر هم مقام معظم رهبری مخالفت می‌کردند می‌گفتند مجلس و یا همان وکلای مردم تصویب کردند، می‌گویند دولت تلاش کرد اما رهبری نگذاشتند و با این کار سناریوی حاکمیت دیکتاتوری که یکی از استراتژی های دشمن است را دوباره شروع می‌کردند که البته بسیاری از اصولگرانماها نیز در همین استان به این مسئله دامن زدند.

امین محمدی با بیان اینکه باید دست به اقدامات عملی بزنیم، متذکر شد: دانشجویان انقلابی باید به دور از برخوردهای سلبی و در نهایت احترام به تنظیم نامه اعتراضی و انتشار بیانیه جهت تنویر افکار عمومی و حمایت از مقام معظم رهبری بپردازند.

دانشجوی خواهر دانشگاه گلستان نیز گفت: بستر سازی‌ها کافی نیست، در دانشجویان قشر خاکستری زیادی هستند که به نظرم باید ابتدا آگاه سازی‌ها برای این قشر انجام شود.

رایجی، دانشجوی خواهر دانشگاه پیام‌نور کردکوی نیز در این باره تصریح کرد: به نظر بنده هم یکی از راه‌های مقابله این هست که ما تابلو و پرچم خودمان را بالا نگه داریم، گاهی وقت‌ها بروز یک واکنش ضروری است و نباید به میدان آمدن انقلابی‌ها محدود به ۹ دی و روز قدس بشود، باید زمان‌های دیگری که احساس می‌کنیم عبور از خط قرمزهاست، به هر شکلی که نوع مسئله ایجاب می‌کند، به میدان بیاییم.

دانشجوی خواهر دانشگاه گلستان در پاسخ بیان داشت: این اقدامات باید سنجیده باشد، نباید مثل تندروی‌ها در حمله به سفارت عربستان و خراب کردن اموال دولتی و غیره و ذالک به اسم اعتراض باشد، اگرچه همان حمله به سفارت هم همچنان همراه با شبهه‌های زیادی است.

رایجی، دانشجوی خواهر شهرستان کردکوی اظهار داشت: اقدام حمله به سفارت هنوز شفاف سازی نشده و به احتمال زیاد دست‌های پشت پرده وجود داشت که شواهد آن نیز در دست بررسی است؛ اما این اقدام را به علت غیرت انقلابی که در نیروهای ارزشی وجود دارد به این قشر نسبت دادند، اما حزب اللهی‌ها از این اقدام خود را مبرا کردند، لذا منظور از اقدامات مقتضی اقداماتی مانند جلسات آگاهی سازی و انتشار بیانیه است.

در ادامه میزگرد، سجاد فرهمند پارسا، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گلستان به طرح یک سوال پرداخت و گفت: به نظر شما در قشر خاکستری چقدر برای روشنگری‌های ما مقبولیت وجود دارد و یا قشر خاکستری چقدر تمایل برای حضور در مجالس روشنگری‌های ما دارند؟ که دانشجوی خواهر دانشگاه گلستان در پاسخ ابراز کرد: متاسفانه فکر می‌کنم تمایلات زیاد نیست برای این حضور؛ البته اگر بخواهم ریشه را صادقانه بیان کنم احساس می‌کنم بخاطر وجود افراطیونی هست که به اسم آگاه سازی از امام خودشان جلوتر حرکت می‌کنند؛ بنابراین ما باید ابتدا بتوانیم این دید بد را پاک کنیم بعد به روشنگری بپردازیم.

یکی از دانشجویان خواهر دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در پاسخ به پرسش فرهمند پارسا ابراز کرد: به نظرم خیلی از افراد قشر خاکستری مشتاق واقعیت هستند البته اگر به صورت آماده و شسته و رفته در اختیارشان قرار بگیرد که این وظیفه دانشجویان انقلابی است.

دانشجوی خواهر دانشگاه گلستان در پاسخ به سوال بعدی فرهمند پارسا مبنی بر اینکه این دید بد نسبت به حزب اللهی‌ها چرا و چگونه بوجود آمد؟ متذکر شد: جواب تمام سوالات با این مضمون همان واژه افراطیون است که البته این واژه تعریف دارد.

این دانشجو تصریح کرد: افراطیون یعنی کسانی که از مقام معظم رهبری جلوتر حرکت می‌کنند و یا از اسلام تعبیرهای وارونه ارائه می‌دهند و اسلام را برای دیگران می‌بینند و خود به آن عمل نمی‌کنند.

فرهمند پارسا در پاسخ به این دانشجو گفت: به نظر من جواب شما در مورد این که مقبولیتمان را در مقابل قشر خاکستری از دست دادیم در واقعیت صدق نمی‌کند.

دانشجوی خواهر دانشگاه گلستان پاسخ داد: این به صورت نسبی است و مطلق نیست، من می‌گویم وقتی الگوی درست را در مقابل الگوی افراطی ارائه بدهیم دیدهای بدی که نسبت به نیروهای ارزشی وجود دارد از بین می‌رود.

فرهمند پارسا متذکر شد: باید نیروهای ارزشی ادب، آراستگی، خلاقیت، اخلاق، روابط اجتماعی، فلسفه و هنر را سرلوحه افعال خویش قرار بدهند و از دهن بینی و انحصارطلبی دوری کنند تا قشر خاکستری برای پیوستن به نیروهای ارزشی ترس از طرد نداشته باشند.

امین محمدی نیز خاطرنشان کرد: طرف مقابل برای کشاندن قشر خاکستری به سمت خودش از ابزاری استفاده می‌کند که برای طرف انقلابی خط قرمز محسوب می‌شود نظیر موسیقی و رقص که این به نوعی سواستفاده از شور جوانی قشر خاکستری به حساب می‌آید؛ اما اگر خلاقیت و هنر در اسلام با فکر درست به این قشر داده شود بی شک اقبال بیشتر خواهد شد.

دانشجوی خواهر دانشگاه گلستان با بیان اینکه تابوی افراطی گری باید بشکند، ابراز داشت: جمعیت ارزشی هرگز افراطی عمل نمی‌کنند، این دو دسته باید از هم جدا بشوند و این تمیز باید در ذهن قشر خاکستری شکل بگیرد.

این دانشجو در پایان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان گفت: معظم له دقیقا اشاره کردند که به جز کسب علم و آگاهی باید کادرسازی هم بشود و مثال زدند که گاها بعضی افراد اخلاق‌هایی را تبلیغ می‌کنند که خودشان به عنوان الگو در آن سازمان آن را رعایت نمی‌کنند.

لازم به ذکر است، عدم ذکر نام تعدادی از دانشجویان شرکت کننده در این میزگرد بنا به درخواست خود آنان صورت گرفت.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.