1394-10-27 10:54
1280
0
26196
فعال سیاسی _ فرهنگی شهرستان گالیکش:

ثبت‌نام کیلویی و تائید صلاحیت فله‌ای، اولین سوپاپ فشار به شورای نگهبان و نظام است

اینکه در ابتدا تائید صلاحیت فله‌ای صورت بپذیرد خود این حرکت فشار بر شورای نگهبان خواهد بود؛ چرا که وقتی شورای نگهبان افراد ناصالح را رد صلاحیت کرد فشارها و تهمت‌ها به نظام و شورای نگهبان افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش گلستان ما، به نقل از دانشجو، «انتخابات»، عرصه رفاقت‌ها و رقابت‌های سالمی است که مجال سهیم بودن مردم در آینده مملکت خویش را فراهم می‌آورد، رویداد مهمی که گاها، با جدال بین «خدمت» و «قدرت»، محلی برای صحنه گردانی برخی منفعت طلبانی می‌شود که غبار فتنه انگیزی شان از حماسه‌های مردمی تعبیری وارونه خلق می‌کند.

با توجه به پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به بررسی فضای حاکم بر شهرستان‌های استان گلستان طی مصاحبه با فعالین دانشگاهی این استان خواهیم پرداخت؛ آنچه در ادامه می آید مشروح گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مینودشت با مهدی لکزایی، دانشجوی کارشناسی ارشد عمران-سازه در دانشگاه آزاد گرگان و فعال سیاسی و اجتماعی شرق استان است که از نظر می‌گذرانید.

جو انتخاباتی استان و شهرستان را چگونه ارزیابی میکنید؟

در خصوص انتخابات خبرگان که در شهرستان تحرکات چندانی به چشم نمی‌خورد؛ اما گمانه زنی‌ها در خصوص اینکه کدام یک از عزیزانی که ثبت نام کرده‌اند در نهایت انتخاب خواهند شد سر زبان‌هاست.

اما در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان و حتی کل استان تنور انتخابات از هفته‌ها قبل گرم شده است و به تبع آن نیز نمایندگان (و یا همان ثبت نام کنندگان) با دیدارهای چهره به چهره با مردم در صدد جلب اعتماد عمومی در راستای اهداف خود هستند.

مردم و رسانه هر کدام چه سهمی در رعایت اخلاق انتخاباتی دارند؟

ببینید یک کار ناسپند در عرصه انتخاباتی اتهام زنی است که متأسفانه عده‌ای از طرفداران کاندیداها گاها عمدا و گاهی نیز با توجه به جو حاکم بر شرایط انتخابات مرتکب می‌شوند و یا شایعات دروغی را برای بر هم زدن جو انتخابات به نفع کاندیدای مورد نظر خود منتشر می‌کنند که قطعا این حرکات قبیح جزو حق الناس بوده و بسیار کار مذموم و ناپسندی است.

در مورد رسانه‌های نیز بنا بر فرمایش حضرت امام خامنه‌ای رسانه‌ها سه وظیفه عمده دارند که نقد و نظارت، اطلاع رسانی و تبادل آرا و همچنین انتقادهای رسانه‌ای از جمله آنان است.

صدا و سیما و همینطور ارباب جراید به نوبه خود در جهت دهی برای یک انتخاب اصلح نقش بسزایی دارند، از تاثیر سایت‌های اینترنتی که بگذریم این دوره از انتخابات با دوره‌های قبل یک تفاوت بنیادین در زمینه رسانه‌ای دارد که آن هم ظهور شبکه‌های اجتماعی است که فضای انتخاباتی را نسبت به دوره‌های پیشین متفاوت‌تر کرده است.

همانگونه که می‌دانید فضای مجازی با توجه به گستردگی آن می‌تواند هم یک فرصت و هم یک تهدید در زمینه آگاهی بخشی به جامعه باشد، تهدید از آن جهت که شایعات و خبرهای خاص به سرعت در بین اقشار مختلف جامعه گسترش یافته و موجب ایجاد تنش در جامعه می‌شود و فرصت از آن جهت که مجال مغتنمی است برای کاندیداها تا به معرفی خود و اهداف و برنامه‌هایشان بپردازند و مردم نیز شناخت بیشتری در این مورد پیدا کنند.

همچنین رسانه‌ها با توجه به وظیفه سنگینی که در زمینه آگاهی دادن به مردم دارند در عرصه این انتخابات می‌توانند با بازگو کردن شاخص‌های یک انتخاب اصلح مردم را در رسیدن به یک انتخاب درست و آگاهانه راهنمایی کنند.

با توجه به وجد طیفهای مختلف انتخاباتی چطور می شود جو حاکم را تعدیل و به آرامش دعوت کرد؟

ببینید در استان به خصوص حوزه انتخاباتی شرق استان طیف‌ها و گروه‌هایی که اعلام آمادگی کرده‌اند معمولا به این صورت بوده که علاوه بر گرایش به یک جناح خاص سیاسی، بیرون آمده از یک قوم و یا یک طایفه بزرگ در شهرستان هستند که به واسطه احساس اطمینان از رای این حامیان وارد عرصه رقابت انتخاباتی این دوره از مجلس شورای اسلامی شده اند؛ از طرفی همه افرادی که به عنوان یک نامزد انتخاباتی وارد عرصه این رقابت شده‌اند هر کدام دارای یک گروه و اتاق فکر هستند که برنامه ریزی‌های مختلف انتخاباتی را در راستای اهداف خود پی ریزی و اجرایی می‌کنند.

یقینا این افراد جزو موثرترین نفرات موجود در عرصه انتخابات خواهند بود که هم می‌توانند جو حاکم بر انتخابات را احساسی کرده و و هیجان کاذب در میان خیل مردم ایجاد کنند و هم می‌توانند با تعقل و آرامش اهداف انتخاباتی سالم خود را پی بگیرند؛ بر این اساس بنده معتقدم این منطقه در این دوره بیشتر نیاز به آرامش دارد و عقلای منطقه باید بیشتر از اینکه به دنبال دستیابی به اهداف کوتاه مدت خود باشند و یا به دنبال یکجانبه گرایی باشند، لازم است با تأمل و تعقل بیشتری تصمیمات خود را اتخاذ کنند تا دوباره شاهد دوره‌ای مثل تجارب تلخ برخی دوره‌های پیشین مجلس شورای اسلامی در این منطقه نباشیم.

یک انتخاب خوب و مردمی چگونه است؟

انتخاب‌ها باید دارای پشتوانه فکری باشند و با توجه به حساسیت در این منطقه و مشکلات و کمبودها و بی عدالتی‌های بوجود آمده از گذشته-بر اثر انتخاب‌های نادرست-که عده‌ای خود را میراث‌دار عناوین و پست‌ها می‌دانند، لازم است مردم در این دوره تصمیم جدیدی بگیرند و روندی را که تا کنون امتحان خود را پس داده است را تغییر دهند.

قطعا یکجانبه گرایی و گروه گرایی و عدم توزیع عادلانه امکانات در گذشته سبب شده تا نارضایتی‌ها در منطه ظهور و بروز کند، به طور حتم مردم نیز این موارد را درک کرده و ان شاالله در تصمیم گیری جدید خود و با تجربه گرفتن از گذشته به کسی رأی می‌دهند که فردی صالح بوده و تفکراتش با نظام مقدس جمهوری اسلامی منطبق بوده باشد ضمن اینکه فرد مورد نظر باید توانایی کمک به کم کردن کمبودهای منطقه و نگاهی جامع نگر به مسائل و توزیع عادلانه امکانات را نیز داشته باشد.

چگونه میتوان در انتخابت پیش رو از بروز فتنههایی مانند آنچه در گذشته بر سر کشور آمده و یا فتنهای موسوم به «فتنه اکبر» جلوگیری کرد؟

به نظر بنده در خصوص فتنه جدید در دو انتخابات پیش رو دو نوع رویکرد با یک هدف مشترک برنامه ریزی شده است که هر دو از یک منبع نشأت می‌گیرد؛ در خصوص مجلس شورای اسلامی متأسفانه شاهد بودیم در مرحله اول تائید صلاحیت‌ها در به روی خیلی از نامحرمان و ناهلان انقلاب باز بود و مشاهده کردیم که هم کسانی که در فتنه‌های پیشین نقش مهمی داشته‌اند و هم مفسدان اقتصادی در مرحله اول توانسته‌اند تائید صلاحیت بگیرند؛ اما در مقابل، منتقدین محترمی که غالبا جز دغدغه مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی چیز دیگری را بیان نمی‌کردند در کمال حیرت رد صلاحیت شدند البته اعتقاد راسخ داریم شورای نگهبان قطع به یقین سد محکمی در مقابل ورود افراد ناصالح به مجلس شورای اسلامی بوده و همچنین مرجع تصمیم گیری برای این نظام مقدس خواهد بود.

اینکه در ابتدا تائید صلاحیت فله‌ای صورت بپذیرد خود این حرکت فشار بر شورای نگهبان خواهد بود و بیشتر این تائید صلاحیت‌ها مشکوک است و وقتی که شورای نگهبان افراد ناصالح را رد صلاحیت کرد فشارها و تهمت‌ها به نظام و شورای نگهبان افزایش پیدا می‌کند و شورای نگهبان و به تبع آن کل نظام مورد هجمه این فتنه قرار خواهد گرفت.

در خصوص مجلس خبرگان هم مشابه مجلس شورای اسلامی فشارها بر شورای نگهبان برای تائید صلاحیت‌ها ادامه دارد، در آنجا هم تعداد ثبت نام‌ها دور از روال عادی انتخابات بوده است و فرار از روال قانونی تائید صلاحیت‌ها با شگردهای مختلف ادامه دارد، یک بار با تراشیدن القاب جدید نسبت به بعضی افراد و یک بار هم با تائیدیه گرفتن از علمای بزرگ کشور برای برخی افراد خاص که هدف نهایی اینها نیز مشخص است.

فتنه جدید در انتخابات مجلس خبرگان طرح موضوع شورای رهبری است که از ماه ها قبل از اردوگاه فتنه و از قبال مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها از زبان افراد خاص شنیده می‌شود.

بعضی از خواص در فتنه ۸۸ دچار تحریف از طرف دشمن شدند و نتوانستند به خوبی تصمیم گیری کرده و موضع صریح خود را نشان دهند و هنوز نیز متأسفانه اعلام موضع در این خصوص نمی‌کنند که خود این نوع برخوردها از طرف برخی خواص فضا را همچنان غبارآلود نگه می‌دارد و تشخیص را برای عوام مشکل می‌کند.

در فتنه قبلی مردم خیلی جلوتر از خواص جامعه حرکت کردند و خیلی از خواص از مردم عقب افتادند عموم مردم در فتنه قبلی نشان دادن که آن چیزی که بساط فتنهها را بر می چیند «ولایت پذیری» است و شخص ولایت مطلقه قیه نیز مقام معظم رهبری بودند که شاهد بودیم سردمدار هدایت مردم و روشنگری و شفاف کردن فضای برای مردم بودند.

بی شک تنها رمز جلوگیری از تکرار فتنه‌های قبلی و بروز فتنه‌های جدید اطاعت از ولایت مطلقه فقیه است که این پیروی هم شرایطی دارد و شرط اصلی آن بصیرت افزایی است که خود مقام معظم رهبری نیز در این باره بسیار بسیار تأکید داشته و دارند؛بنابراین امروز این بصیرت باید سرلوحه انتخاب ما قرار بگیرد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.