1403-06-01 09:40
160
0
91136
یادداشت؛

جمهوری‌اسلامی و جهانی‌سازی گفتمان تمدن مهدوی

حسین پایین‌محلی در یادداشتی با اشاره به اربعین حسینی به نقش پیاده‌روی ایام اربعین و جمهوری اسلامی ایران و جهانی‌سازی گفتمان تمدن مهدوی پرداخت.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» - حسین پایین‌محلی، با نگاهی به تاریخ‌تمدن بشری شاهد فرازوفرودهای تمدن‌ها و حکومت‌ها خواهیم بود.

تمدن‌ها و حکومت‌هایی که به دلیل الیگارشی، شکاف طبقاتی، فساد، استبداد و به تعبیر یکی از بزرگان ادبیات کار کهان را به مهان سپردن و بلعکس، همین‌طور نخبه‌ستیزی منجر به فروپاشی تاریخی آنان شده است و درعین‌حال می‌توان سنت الهی را بر کل تاریخ دید و در کلیت قواعدی بیرون کشید و افق را ترسیم کرد.

در عصر جدید که حکومت‌های استبدادی شرقی در برابر هژمون غرب سر تعظیم فرود آوردند استبداد سنتی جای خود را به استبداد سیستمی از نوع سرمایه‌داری غربی داد که از آن به‌عنوان گرامشی از آن به هژمون و مارکوزه به توتالیتاریسم صنعتی یاد کردند.

در همین وضعیت تاریخی انقلاب اسلامی با شعار توحید و نفی مدل‌های موجود در پارادایم اومانیسم غربی - لیبرالیسم آمریکایی و مارکسیسم شوروی با اتکا به اسلام و الگوپذیری از جهان‌بینی اسلامی شیعی به رهبری امام خمینی (ره) پیروز شد و شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را به‌عنوان کلیدواژه خود تبیین کرد.

در طول این چهار دهه که جهان شاهد حضور پایدار جمهوری اسلامی بوده معادلات جهانی بسیاری رخ داد و مسیر جهان بشری را از سمت تمدن غربی به‌سوی چندقطبی شدن برد و ظهور مجدد چین، روسیه و نهادهایی که حاصل اجماع چندین کشور هستند، بریکس، شانگهای و غیره را می‌توان به‌عنوان نقطه عطفی در همگرایی با جمهوری اسلامی در سپری‌کردن عصر آمریکایی قلمداد کرد.

اتفاقات بسیاری در چند سال اخیر رخ‌داده که دیگر جهان آمریکایی به این نتیجه رسیده که با آمریکا جهان نمی‌تواند به جایی برسد و نقطه شروع این تفکر با انقلاب اسلامی رقم خورد و اکنون همه می‌دانند که حوادث مهمی که در سال‌های اخیر رخ داد مبین عصر جدیدی است که بشر به آن سو می‌رود.

سقوط پهپاد آمریکایی افسانه آمریکا هراسی را درهم شکست، حتی کشورهایی که جرئت نه گفتن به آمریکا را نداشتند خواهان خرید پهپاد و سامانه موشکی شدند.

همچنین بازداشت متقابل کشتی انگلیسی و مقاومت غزه در برابر رژیم جعلی کودکش غاصب و پیروزی‌های پی‌درپی و میدانی یمن در برابر آل سعود، شخم عین‌الاسد، وعده صادق یک و غیره همگی پازل‌ها را در عالم کنونی در مسیر پیروزی جریان حق قرار داده است.

اما هنوز هستند کسانی که سیاست خارجی را نه بر مبنی استقلال و عزت بلکه در مسیر کرنش در برابر غرب (نه نرمش قهرمانانه) از نوع تسلیم می‌خواهند.

همه نیک می‌دانند که نباید کل موضوعات ملی وهم مسائل را در سیاست خارجی جست و ظرفیت داخلی را باید لحاظ کرد، درثانی گنجاندن مقولات مهم ملی در سبد دیپلماسی آن‌هم در یک سبد از خرد سیاسی به‌دور است.

اروپا به‌عنوان زیر مجموعه آمریکا در سیاست خارجی غرب در قبال ایران همواره نقش بازیگری را داشته است که ایران را بازی داده و وقت‌کشی کرده و راه را برای ایجاد فشار برای نشست سر میز مذاکره مهیا کرده است.

درحالی‌که رهبری با اشراف بر تحولات از عدم جنگ و عدم مذاکره سخن گفتند، عاشورا به تعبیر «فرانسوا توال» آن نقطه عطف تاریخی است که می‌گوید باعزت می‌توان به آرمان رسید و امروز در حال تبدیل‌شدن به گفتمان غالب در روابط بین‌الملل است.

این فتح تاریخی مرهون الگوپذیری از راه عاشوراست وگرنه سایر راه‌ها دیدیم که چگونه به انسداد رسیده است، در عراق، سوریه، لبنان با گفتمان مقاومت خطر داعش که ساخته غرب بود رفع شد و اکنون ماییم و افق آینده و راهی که باید انتخاب آگاهانه را در جهت منافع ملی و ایدئولوژیک و ثبت تاریخ در پیش بگیریم.

برجام تجربه تاریخی گران‌بهایی بود تا ماهیت استکبار غربی و امپریالیزم آمریکایی رو به افول را برای همیشه برای غرب‌زدگان تفهیم کنیم.

اگرچه هزینه گزافی بود؛ اما برای جمهوری اسلامی حکم خیر کثیر و صلح حدیبیه را داشت پس اکنون به‌هیچ‌وجه در حوزه موشکی و منطقه‌ای نباید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که طمع دشمن ما را به برجام‌های بعدی بکشاند.

آنچه که مهم است این است که به تعبیر رهبری اولاً ظرفیت داخلی را به کار گیریم، ثانیاً تصور نکنیم مشکلات داخلی با چراغ‌سبز دادن به دشمن حل می‌شود و با دادن امتیاز این مهم رقم نمی‌خورد و ثالثاً به‌هیچ‌عنوان بر سر موضوعات اساسی مذاکره نخواهیم کرد.

عدم تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج‌فارس که توسط جان بولتون و پمپئو دنبال شد بیانگر پایان دوران غرب و زورگویی آمریکایی است آن‌چنان‌که نه توانستند جلوی موشک‌های ما را در وعده صادق بگیرند و نه توانستند یمن را متوقف کنند.

کنشگری رهبران مقاومت در همسویی با جمهوری اسلامی چون بیعت انصار ا… یمن و سخنان مهم سید حسن نصرا… در کنار پیروزی حزب ا… بر رژیم تمامیت‌خواه و تبدیل جنگ ۲۲ روزه غزه به دو روز خود مبین پیروزی جبهه حق و طلوع گفتمان جریان مقاومت در جهان معنا زدا شده‌ای است که تاریخ را به نقطه موعود حرکت می‌دهد.

این نه یک آرمان ذهنی بلکه یک واقعیت تاریخی است که واقعیت تنها تقلیل هستی به خوانش لیبرالی از روابط بین‌الملل نیست.

گفتمان عاشورا ۴۶ سال جمهوری اسلامی را از خیل عظیمی از چالش‌ها و بحران‌های حاصل مهندسی غرب سرفراز بیرون آورده و امروز به مدل و گفتمان غالب در جهان درآمده به نحوی هژمون آینده خواهد بود.

غرب به گفته متفکران بزرگ خود دوران غروب تمدنی خود را طی می‌کند و آمریکا به تعبیر اندیشمندانی چون رابرت کوهن، امانوئل تد، والرشتاین و استفن والت در حال افول موریانه‌وار است؛ لذا تصمیم‌گیرندگان و تصمیم‌سازان در حوزه سیاست خارجی نباید مرعوب برخی شعبده‌بازی‌های سیاستمداران تمدن فاوستی شوند.

این حرکت شیعه که با جمهوری اسلامی به رستاخیز ژئوپلیتیک شیعه در جهان منجر شده نوعی ریل‌گذاری برای رسیدن به ایستگاه ظهور و آمادگی برای رهبری جهانی توسط موعود تاریخ است.

پیش به‌سوی تمدن جهانی مهدوی

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.