1403-03-25 07:45
314
0
90361
یادداشت؛

رئیس‌جمهور در طراز انقلاب اسلامی از دیدگاه رهبری

محمد دیلم‌کتولی فعال رسانه در یادداشتی به تشریح رئیس‌جمهور در طراز انقلاب اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، در حالی که گمان نمی‌رفت در این روزها کشور در فراز و نشیب آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری باشد، آن سانحه تلخ و ناگوار که منجر به فقدان جانسوز «شهیدان پرواز اردیبهشت» شد، کشور را در حیرتی بزرگ و «مصیبتی سنگین» فروبرد و ناگزیر شدیم، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را برگزار کرده و جانشین شهید رئیسی از سوی مردم تعیین شود.

ملت در تشییع «#رئیسی_عزیز» و همراهانش سنگ تمام گذاشت و با حضور پرشور و میلیونی خود حماسه آفرید.

زن و مرد و پیر و جوان در گوشه و کنار کشور نشان دادندکه قدرشناس زحمات خالصانه مسئولین کشورند و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی: «مردم قدردان خدمتگزاران خودشان هستند… مسئولین خیال نکنند که اگر با توجه به خدمتی کردند، این از یاد مردم خواهد رفت؛ نه، مردم قدر خدمت را می‌شناسند و قدردانند.» (۱۴۰۳/۰۳/۱۴)

«این انتخابات باشکوه؛ تکمیل حماسه بدرقه شهیدان است، انتخابات پرشور ۸ تیر مکمل حماسه بدرقه «شهیدان پرواز اردیبهشت» است. همانقدر که حضور در این حماسه تشییع، دارای پیام‌های معنادار و متعدد برای دوستان و بدخواهان جمهوری اسلامی و ملت ایران بود، رقم زدن حماسه‌ای دیگر پای صندوق‌های رای نیز واجد پیام‌هایی بسیار مهم و اثرگذار است».

انتخاباتی که پیش روی ما است، کار بزرگی است؛ این انتخابات یک دستاورد است؛ این انتخابات یک پدیدهٔ باشکوه در پیش روی ما است اگر انشاءالله با حضور قدرتمند مردم ایران و با عظمت برگزار بشود، یک دستاورد بزرگ برای ملت است. (اینکه) بعد از این حادثهٔ تلخ، مردم جمع بشوند باآراء بالا مسئول بعدی را انتخاب بکنند، انعکاس این در دنیاانعکاس فوق‌العاده‌ای است؛ لذا این انتخابات مکمل حماسه یبدرقه است. این حماسه انتخابات، مکمل بدرقه شهیدان است. » (۱۴۰۳/۰۳/۱۴)

انتخاب شایسته که با ملاک و معیارهای دقیق انجام شود، به موازات برگزاری انتخابات باشکوه و باعظمت، سپردن سکان اجرایی کشور به دست فردی شایسته نیز بسیار مهم و قابل تامل است. مردم در هشتم تیر، سرنوشت دولت که عهده‌دار بسیاری از امور اساسی کشور است را به منتخب خود می‌سپارند. انتخابی که بر بسیاری از وجوه کشور اثر می‌گذارد و از جهات مختلف مهم و حیاتی است. انتخاب درست و هوشمندانه، نیاز به شاخص دارد. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دوره‌های مختلف، درباره شاخص‌های اصلی منتخبان شایسته سخن گفته‌اند که همچنان قابل رجوع واستفاده هستند. ایشان در سخنرانی اخیرشان هم در دو فرازبه این موضوع مهم پرداختند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی ۱۴ خرداد امسال در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره)، در بخشی از بیاناتشان به ویژگی‌های اخلاقی ومدیریتی شهید رئیسی پرداخته و بیش از ده صفت و ویژگی برجسته درباره ایشان ذکر کردند:

«در باب خود رئیس جمهورعزیزمان – که رحمت خدا بر او باد – همه اعتراف کردند که مرد کار بود، مرد عمل بود، مرد خدمت بود، مرد صفا و صداقت بود؛ این را همه اعتراف کردند. شب و روز نمی‌شناخت. درخدمتگزاری به کشور، یک نصاب تازهای را به وجود آورد. ما قبلاً هم شخصیت‌های خدمتگزار داشته‌ایم نه در این حد، نه با این صداقت، نه با این حجم، نه با این کیفیت و پُرکاری و شب و روز نشناختن؛ یک نصاب جدیدی را آقای رئیسی (رحمت الله علیه) در باب خدمتگزاری ایجاد کرد. 

در مسائل خارجی، از فرصتها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. این همه تحرک خارجی آثار ارزشمند و بابرکتی برای کشور داشت، هم برای امروز کشور، هم برای فردای کشور. ایران را در چشم رجال سیاسی دنیا بزرگتر و برجسته‌تر کرد. انقلاب اسلامی ملٰت ایران را، در بیانات خود و در اظهارات خارجی خود، درست تعریف کرد و شناساند؛ لذا رجال سیاسی که امروز دربارهٔ او حرف می‌زنند، از او به عنوان یک چهرهٔ برجسته حرف می‌زنند؛ این برای ما که سال‌های متمادی با مسائل خارجی سروکار داشتیم، چیز جدید و باارزشی است. سبک مدیریت او در بین همکاران خودش یک سبک ویژه‌ای بود، همراه بود؛ با همکارانش، با وزرا، با مدیران دولتی با صمیمیّت رفتار می‌کرد. برای مردم، کرامت صفا و صمیمیّت قائل بود؛ به مردم، به جوانها برای اظهارنظرفرصت می‌داد،  میدان می‌داد؛ حرمت مردم را نگه می‌داشت. به جوان‌ها اعتماد می‌کرد، جوانها را تکریم می‌کرد. به کسانی که به خود او بدی کرده بودند، با کرامت برخورد می‌کرد؛ به کسانی که حتی به او اهانت کرده بودند، پاسخ تند، پاسخ زشت، پاسخ عصبی نمی‌داد. متقابلاً در مرزبندی با دشمنان انقلاب صراحت داشت؛ در مورد کسانی که با انقلاب بد بودند، مخالف بودند، دشمن بودند، دوپهلوِ صحبت نمی‌کرد؛ صریح صحبت می‌کرد، مرزبندی صریح داشت؛ به لبخند دشمن اعتماد نمی‌کرد.» (۱۴۰۳/۳/۱۴)

برشمردن این ویژگی‌ها اگر چه یک جنبه قدردانی و بزرگداشت نسبت به رئیس جمهور فقید داشت اما به نظر می‌رسد جنبه مهم‌تر آن ارائه الگویی برای مردم در انتخابات پیش رو بود. چراکه بلافاصله پس ازبیان این ویژگی‌ها، آنها را درس وسرمشق معرفی کردند: 

«اینها ارزش است، اینها درس است؛ هر کدام از اینهابرای سیاستمداران ما، برای رؤسای جمهور آیندهٔ ما، برای کسانی که در یک بخشی مورداعتمادملت قرار

می‌گیرند، یک سرمشق است.» (۱۴۰۳/۳/۱۴)

ویژگی‌های رئیس جمهور تراز چیست؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش پایانی بیاناتشان نیز به دو نکته مهم، اساسی و البته کامًلا به هم پیوسته اشاره کردند. 

نکته اول آنکه ایشان به برخی از نیازهای کشور و اثرات و پیامدهای انتخاب یک رئیس‌جمهور مطلوب و تراز اشاره کردند و این موارد را چنین برشمردند.

«در معادلات پیچیدهٔ بین المللی، منافع خودش را حفظ کند و عمق راهبردی خودش را تثبیت کند و ظرفیت‌ها و

استعدادهای طبیعی و انسانی خودش را به مرحلهٔ بُروز و ظهور برساند و کام مردم را شیرین کند وهمچنین بتواند حفره‌ها و رخنه‌های اقتصادی وفرهنگی راپرکند» (۱۴۰۳/۳/۱۴)

ایشان دستیابی کشور و مردم به این اهداف را در گرو انتخاب رئیس جمهوری با ویژگی‌های خاصی دانسته و تاکید کردند

؛ «ملت ایران به یک رئیس‌جمهور معتقد به مبانی انقلاب اسلامی پُرکار، آگاه احتیاج دارد.» (۱۴۰۳/۳/۱۴)

ویژگی فعال و پرکار که به نظر میرسد از یک جنس هستند، همان چیزی است که در بیان خصوصیات شهید رئیسی نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی چندین باربه آن اشاره کرده‌اند؛ رئیس جمهوری خستگی ناپذیر و کسی که در راه خدمت به مردم شب و روز نمی‌شناخت. واقعیت آن است که اولاً دایره مسئولیت‌های رئیس جمهور بسیار گسترده و متنوع است و ثانیًا کشور به دلایل مختلف با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه است. این دو موضوع در کنار هم باعث می‌شود گریزی از انتخاب فردی فعال وپرکار نباشد. پرکاری و فعال بودن رئیس جمهور، یک ویژگی جانبی نیست که بودنش مثبت باشد و نبودنش مشکلی ایجاد نکند. با توجه به دو نکته فوق، داشتن چنین توان و روحیه‌ای، لازم و ضروری است. 

ویژگی بعدی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، آگاه بودن است. 

به نظر می‌رسد این آگاهی چیزی فراتر و عمیق‌تر از دانش صرف است. آگاه در لغت به معنای هوشیار، بیدار، واقف و کلماتی از قبیل است. رجوع به بیانات پیشین رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز نشان می‌دهد این صفت با ویژگی بصیرت نزدیکی بسیاری دارد. بصیرتی که همه آحاد مردم نیازمند آن هستند و بدون شک این ویژگی در نفر اول اجرایی کشور باید بسیار برجسته و پررنگ باشد. 

البته بصیرت نیز وجوه و ابعاد مختلفی دارد اما باز هم به نظر می‌آید هوشیاری و بیداری نسبت به شرایط جبهه خودی و بخصوص دشمن، یکی از ابعاد بسیارمهم آن است: 

«امیرالمؤمنین در کتاب نهج البالغه می‌فرماید: «من نام لم ینم عنه»؛ یعنی اگر شما غفلت کردید،

دشمن شما لزوماً غفلت نخواهد کرد؛ مراقب دشمن باید بود. این مخصوص اینجا هم نیست. این توصیه ما به همهٔ مردم کشور و همهٔ قشرهای فعال و آگاه و هوشیار کشوراست: باید آگاهی‌ها را حفظ کنید. »

(۱۳۸۸/۲/۲۹)

و یا یک سال پیش از آن در جمع مردم کازرون تاکید می‌کنند: 

«باید بیدار باشیم:» العالم بزمانه التهجم علیه اللوابس. »اگر صحنه را بشناسیم، عرصه را بشناسیم، دشمن را بشناسیم، نقشه ی دشمن را بدانیم، غافلگیر نخواهیمشد. » (۱۳۸۷/۲/۱۶)

و بالاخره ویژگی «معتقد به مبانی انقلاب؛ مبانی و اصول انقلاب از جمله موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی

تا کنون بارها بر آن تأکید و چندین بار هم به طور تفصیلی درباره آن سخن گفته‌اند رجوع به این بیانات نشان می‌دهد ایشان سیره نظری و عملی حضرت امام راحل عظیم الشأن(ره) در مبارزه و حکومت داری را، خط کش و شاقول اصلی مبانی انقلاب می‌دانند: «امام (رحمه الله علیه) مظهرانقلاب اسلامی است و بر همین اساس، بیانات ایشان که در دهها جلد کتاب مدون شده، «مبانی انقلاب» است. براساس سخنان امام رحمه‌الله علیه، موضوع «مردم»، «استقلال کشور»، «تدین و پایبندی به مبانی اسلامی»، «مبارزه با استکبار و زورگویی» «مسألهٔ فلسطین»، «موضوع معیشت مردم» «توجه به مستضعفین و رفع فقر» خطوط اصلی انقلاب هستند که از ترکیب آنها «هندسهٔ انقلاب» به‌دست می‌آید.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.