1399-11-09 16:13
1368
0
72900
یادداشتی به قلم علی منصوری رضی؛

رمز بقا و استمرار انقلاب اسلامی در گام دوم

مدیر مسئول هفته‌نامه گلستان مهر نوشت : پیدایش هرانقلاب جدای از خاستگاه اجتماعی آن؛ علل و عوامل انگیزشی آن از اهمیت دوچندانی برخودار است.

به گزارش گلستان ما، علی منصوری رضی در یاداشتی نوشت: پیدایش هرانقلاب جدای از خاستگاه اجتماعی آن؛ علل و عوامل انگیزشی آن از اهمیت دوچندانی برخودار است.

در انقلاب های غیر الهی عوامل انگیزشی آن بیشتر جنبه مادی با نگاه سیاسی داشته و در بهترین وجه آن مقابله با استثمار فردی و طبقات اجتماعی بوده و این مبارزات تماما باطبقات ثروتمند وصاحبان زر وزور وتزویر بمنظور رهایی از وضع موجود بوده است که با آشکارشدن لیدرسیاسی یا فرهنگی؛ یک هم پیوستگی اجتماعی از افراد ستم دیده ، شکل جنبش ویا انقلاب به خود گرفته وتا حصول نتیجه این نوع مبارزات ادامه می یافت.

در واقع موثر ترین ارکان نهضت که همان عناصر سه‌گانه‌ی مردم، ایدئولوژی و رهبری است جزء درون مایه اصلی پیروزی انقلاب ها محسوب میشود؛ مهندسی نهضت باعث میگردید تا توان مبارزه تجمیع گردد و فریادهای ظلم ستیزانه اجتماعی درمبارزه با فراعنه وطواغیت منتج به ظهوروحدوث انقلاب در جامعه گردد.

لذا علت العلل انقلاب ها از حیث انگیزشی علاوه برشکل سیالی آن ، جنبه اندیشه ای داشته وظهور و بروز آن وابسته به نوع رفتارها ی حکومت ها بوده است ودر حقیقت ایجاد این پدیده وخاستگاه اجتماعی مولود روابط حاکمان برجامعه بود.

بنابراین اگربخواهیم رفتارمستکبرانه طبقه حاکم بر جامعه قبل از انقلاب ها را از منظر فرهنگی ارزیابی نماییم  باید اذعان داشت که اندیشه حاکمانَ مستبد، فراعنه نگر بوده و کلیت این نوع نگرش ها دریک نقطه وجه اشتراک  دارند و آن استعمار واستثمار و وابسته نگهداشتن جامعه به هر شکل ممکن آن، لذا طواغیت را باید زائیده یک تفکر فرعونی دانست که ریشه تفرعونی آنان فرهنگ مادی گرایانه است.

اما انقلاب اسلامی متفاوت از سایر انقلاب ها؛ پدیده ای چند وجهی است؛ ازیک سوی عنصر رهبری وعنصر ایدئولوژیکی ونقش موثرمردم درصحنه انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست، ازسوی دیگر پیوست فرهنگی انقلاب برپایه ایمان الهی استوار است واز جهت دیگرخاستگاه عناصر سه گانه انقلاب اسلامی، آرمان خواهانه است و از منظردیگر نقش رهبری بعنوان مرجع دینی و رهبر سیاسی، با تعلقات آرمانی واعتقادی مردم نسبت به کارآمدی اسلام وجه اشتراک داشته ودارد و تبلورعینی آن را مردم درگفتار وعملِ رهبری مشاهده نمودند و این خود زمینه حضور مردم را به بهترین وجه  فراهم نمود.

نهِ بزرگ به طاغوت زمان(رژیم پهلوی) با باورهای ایمانی توام بوده است لذا آرمانخواهی وآرمانگرایی مردم در زمان مبارزات انقلاب اسلامی ریشه در فرهنگ 1400 ساله ی اسلام خواهی در این کشور داشته ودارد بعنوان مثال:عدالت خواهی ، استقلال طلبی ،آزادی خواهی ، محبت به همنوعان ،ایثارگری و فداکاری،گذشت ازحقوق فردی ، مردمی بودن ، روحیه شهادت طلبی ، وحدت درسایه سار ولایت ازشاخصه فرهنگی این نهضت است که زمینه صدور انقلاب را فراهم ساخت.اکنون که این انقلاب با وجود تمام فراز های امیدبخش آن و البته بعض نشیب ها به واسطه برخی مدیران نفوذی و منحرف، که مایه تاسف همه انقلابیون و ولایتمداران حقیقی بوده و هست، وارد گام دوم خود شده است.

در این گام دوم امید مردم به ارزشهای انقلاب ، جوشش نیروهای مجرب و جوان انقلابی، پیشرفت در عرصه های نظامی وتکنولوژی وپزشکی ،وجود امنیت درکشور، تاثیرگذاری سیاسی درمعادلات منطقه ای وفرا منطقه ای ، استقلال وآزادی و...است.

به اعتقاد نگارنده شرط اساسی بقا و استمرار انقلاب اسلامی تبعیت از امام خامنه ای در این شرایط حساس و سرنوشت ساز است و علاوه بر این برای حرکت شتابنده بسوی تحقق گام دوم انقلاب اسلامی، اهتمام به پنج عامل ذیل را نیز مهم می دانم.
1- وحدت انقلابی درتمامی بخش ها با روحیه خدمتگزاری برای مردم
2- حضور دولت مقتدرانقلابی با مدیران جوان پاک دست
3-  مبارزه مستمر بامفسدین اقتصادی در هر رتبه و مرتبه
4- ولایتمداری و احیای روحیه انقلابی در جامعه
5- شناسایی چهره های نفاق ونفوذی در بدنه اجرایی و استمرار مبارزه با آنان در تمامی دولتها است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.