1402-08-23 17:13
3404
1
87428
گلستان تا حماسه حضور «۳»؛

مهم‌ترین اقدامات نمایندگان مجلس گلستان در یک نگاه

بیشترین تلاش نمایندگان گلستان در پیگیری پروژه‌های عمرانی استان بوده و هر یک اقدامات دولت را به خود نسبت می‌دهند.

 به گزارش «گلستان ما»، داود خاندوزی؛ اگر در فضای مجازی فردی کت‌ و شلواری شیک را دیدید که پیامی از سر دغدغه در خصوص مسائل مهم استان و قوانین گذاشته شک نکنید که به‌ احتمال زیاد وی یا داوطلب مجلس شورای اسلامی است و یا می‌خواهد از داوطلبی جانبداری کند.

این مسئله نشان می‌دهد رفته‌رفته نبض انتخابات در استان گلستان قوی و قوی‌تر می‌شود و این مسئله مجالی است که سری به مهم‌ترین اقدامات هفت نماینده گلستان در مجلس شورای اسلامی بزنیم.

استان گلستان، ۶ حوزه برای انتخابات مجلس دارد که در مجموعه شامل هفت نماینده می‌شود که در گرگان و آق‌قلا دو نماینده در مجلس شورای اسلامی حضور دارند.

میزان مشارکت نمایندگان گلستان در طرح و لایحه‌های مجلس

رمضانعلی سنگدوینی یکی از نمایندگان مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی است که در مجلس در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، انرژی و تلفیق حضور داشته و مهم‌ترین سمت وی دبیری دوم کمیسیون تلفیق برنامه هفتم بود و در سال اول تا سوم وی در کمیسیون انرژی حضور داشت.

گرچه تعداد طرح و لوایح امضا شده نشانگر عملکرد نمایندگان و معیار سنجش فعالیت آنان نیست ولی ۹۶ طرح و لوایح توسط این نماینده در استان به امضا رسید.

غلامرضا منتظری از سال نخست تا سال چهارم عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بوده و مهم‌ترین سمت آن در کمیسیون نایب‌رئیسی اول و دوم در سال‌های نخست است، همچنین توسط این نماینده ۱۰۶ طرح و لوایح به امضا رسیده است.

رضا آریان‌پور نماینده مردم کلاله، مینودشت، گالیکش و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی است وی در طول این چهار سال عضو کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون تلفیق بوده و مهم‌ترین مسئولیت وی دبیر دوم کمیسیون در سال‌های دوم تا چهارم است.

نماینده شرق استان گلستان ۲۲۱ طرح و لوایح را در مجلس شورای اسلامی به امضا رسانده است.

امانقلیچ شادمهر دیگر نماینده استان گلستان در مجلس شورای اسلامی است، وی در کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و کمیسیون تلفیق عضو بوده و ۱۱۵ طرح و لایحه از سویی این نماینده به امضا رسیده است.

عبدالجلال ایری نماینده مردم کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان در مجلس شورای اسلامی است که در مجلس عضو کمیسیون عمران بوده و از سال دوم تا چهارم به‌عنوان سخنگوی این کمیسیون فعالیت داشته است این نماینده نیز ۱۳۸ طرح و لایحه را در مجلس شورای اسلامی به امضا رسانده است.

رحمت‌الله نورزی نماینده مردم علی‌آبادکتول نیز در مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و کمیسیون تلفیق بوده و مهم‌ترین سمت وی نایب‌رئیس اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و دبیر دوم کمیسیون تلفیق بوده از سویی این نماینده نیز ۱۵۹ طرح و لایحه در مجلس شورای اسلامی به امضا رسیده است.

غلامرضا کوهساری، دیگر نماینده استان گلستان در شهرهای آزادشهر و رامیان است که در کمیسیون عمران و تلفیق فعالیت داشته است و وی نیز در مجلس شورای اسلامی ۱۴۶ طرح و لایحه را به امضا رسانده است.

مهمترین پیگیری‌های مجمع نمایندگان در گلستان

بررسی‌ها و اظهارنظر نمایندگان نیز نشان می‌دهد بیشترین تلاش مجمع نمایندگان استان گلستان در پیگیری پروژه‌های عمرانی استان بوده و هر یک اقدامات دولت را به خود نسبت می‌دهند.
 از مهم‌ترین پروژه‌هایی که نمایندگان می‌گویند پیگیر آن در استان گلستان بودند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

معضل تأمین و توزیع آب آشامیدنی علاوه بر گلستان، مشکل بسیاری از استان‌های کشور است به همین جهت پیگیری‌های زیادی از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام و چندین جلسه بین مجلس و دولت (وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب) برگزار شد که نمایندگان می‌گویند خروجی آن در برنامه کوتاه‌مدت، حفر چاه‌های آب و در برنامه میان و بلندمدت نیز شیرین‌سازی آب دریا و تکمیل چند سد در حال ساخت از جمله سد «نرماب چهل چای مینودشت» برای گلستان پیش‌بینی شده است.

گرچه قدم‌هایی در مسیر این پروژه‌ها برداشته شده اما این پیگیری‌های هنوز به نتیجه نرسیده و مردم از بحران آب در گلستان رنج می‌برند.

پتروشیمی از دیگر موضوعاتی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدعی آن هستند که با پیگیری آنان گره کور آن باز شده است؛ ولی برای این پروژه سه قوا نقش داشتند.

ساخت مجتمع پتروشیمی گلستان در سفر اسفند سال ۸۴ هیئت دولت به استان مصوب شد و سال ۸۶ هم ساخت آن آغاز شد؛ اما تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است، پس از حل مشکلات حقوقی و واگذاری این پروژه به هلدینگ خلیج‌فارس هیئت رئیس آن مشخص شد که رئیس هیئت‌مدیره به دلیل آنکه در دستگاه دولتی فعالیت داشت از این سمت استعفا داده است.

مردم از پذیره‌نویسی ساخت مجتمع پتروشیمی گلستان در آبان ۸۵ استقبال گسترده‌ای داشتند و افزون بر ۹۴ هزار نفر سهام این شرکت را خریدند، بنا به گفته مسئولان این افراد از سهم ۳.۲ درصدی جایزه برخوردار شدند؛ ولی هنوز این پروژه به مرحله اجرا نرسیده است.

رفع دست‌اندازهای منطقه اینچه‌برون از دیگر موضوعاتی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن را به خود نسبت می‌دهند، در حال حاضر هیئت‌مدیره منطقه آزاد اینچه‌برون مشخص شده است و اعتباری برای فنس‌کشی محوطه اختصاص‌داده‌شده است.

گرچه منطقه آزاد اینچه‌برون روندی امیدبخش داشته و بیانگر عزم جدی قوه مجریه برای توسعه این استان باتکیه‌بر ظرفیت جغرافیای سیاسی دیار هیرکان است؛ اما هنوز از سویی مسئولان زمان مشخصی برای راه‌اندازی آن اعلام نشده است.

جبران عقب‌ماندگی راه‌های مواصلاتی گلستان از دیگر موضوعاتی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آن پافشاری دارند و هرازگاهی یکی از نامه‌های نمایندگان دراین‌خصوص منتشر می‌شود از پیگیری برای تعریض جاده مرگ یعنی آق‌قلا به بندرترکمن گرفته تا جاده‌های شاهرود و کمربندی گرگان و غیره، گرچه بسیاری از پروژه‌های راه استان در دست اقدام است؛ اما بسیاری از پروژه‌ها نیز بلاتکلیف و حتی نزدیک به یک دهه رها شده است.

بسیاری از مسیرهای راه‌های گلستان کم‌عرض و فاقد شانه خاکی، خط‌کشی و تابلو و علائم راهنمایی‌ورانندگی بوده و تعداد زیادی نقطه حادثه‌خیز دارند.

در حوزه انرژی همچنین مجمع نمایندگان استان گلستان معتقد هستند با پیگیری‌های انجام شده سیک ترکیبی نیروگاه علی‌آبادکتول با اعتبار ۴۳۰ میلیون یورو در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان گلستان کلنگ‌زنی می‌شود.

تأمین برق یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های واحدهای صنعتی استان گلستان است و نمایندگان با مکاتبات مختلف و انتشار نامه‌ها می‌گویند پیگیری‌هایی برای رفع کمبودها در این حوزه داشتند.

جزیره آشوراده مهم‌ترین و بهترین قطب گردشگری استان گلستان بوده و با اجرای طرح‌های گردشگری با تمام ملاحظات محیط‌زیستی و منابع طبیعی می‌تواند منشأ تحول در استان شود، نمایندگان مجلس از پیگیری‌های خود در این زمینه بارهاوبارها اظهارنظر کردند؛ ولی هنوز این جزیره بستر مناسب برای گردشگری را ندارد گرچه در سفر وزیر کشور به گلستان قول‌های مساعدی برای ساماندهی آن ارائه شده است.

خلیج گرگان و احیای آن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که مسئولان سه قوا در استان گلستان به آن تأکید دارند و استاندار گلستان تأکید کرده که نمایندگان مجلس به این پروژه نگاه ویژه‌ای داشته باشد یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پیگیری‌های خود برای عملیات پمپاژ آب شیرین نکارود به خلیج گرگان خبر داد و گفت این فرایند تکمیل‌کننده پروژه ورود آب‌شور دریای خزر به این پهنه آبی است و موجب پویایی زیستی خلیج گرگان می‌شود.

اما به گفته کارشناسان و هیئت‌علمی خلیج گرگان تا سال ۱۴۱۶ به طور کامل خشک خواهد شد و نمایندگان و مسئولان استان باید به سمت اجرای طرح سازگاری اقلیمی خلیج گرگان بروند.

در حال حاضر در فاز نخست لایروبی یکی از کانال‌های خلیج گرگان به اتمام رسیده و به‌احتمال زیاد در سفر رئیس‌جمهور به گلستان شاهد بازگشایی آن خواهیم بود؛ ولی گمانه‌زنی‌هایی مختلفی وجود دارد که این اقدام و هزینه‌ها را در بازده بلد مدت پنج‌ساله ثمربخش نمی‌دانند.

پیگیری در مسیر تأمین تجهیزات پزشکی و حوزه سلامت از دیگر موضوعاتی است که بارها نمایندگان با انتشار مکاتبات خود اقدامات انجام شده را به خود نسبت دادند.

کمبود نیروی انسانی، فرسوده بودن تجهیزات و پایین‌بودن میزان سرانه درمانی استان و عدم دسترسی مناسب مردم به متخصصان حوزه پزشکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی مردم در این حوزه است.
 نمایندگان مجلس از پیگیری‌های خود برای خرید تجهیزات بیمارستانی، اختصاص بخشی از اعتبارات در اختیار برای ساخت بیمارستان و جایگزین طالقانی و پنج آذر گرگان، گمیشان و گالیکش، ساخت مراکز جامع سلامت یا خانه بهداشت، تعمیر بیمارستان دولتی، راه‌اندازی سی‌تی‌اسکن و مرکز ام‌آی‌آر دولتی، افزایش تخت ان‌آی‌سی‌یو نوزادان، نوسازی ناوگان آمبولانس‌ها، افزایش مرکز جراحی قلب و غیره خبر می‌دهند و شاید این پیگیری‌ها مهم‌ترین بخش اقدامات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گلستان باشد.

توجه به مراکز آموزشی و ساخت مدارس نیز از دیگر موضوعاتی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان آن را به خود اختصاص می‌دهند.

در کنار این کارها دیده شده که از سویی نمایندگان بسیاری از مردمی که به دفاتر آنها مراجعه می‌کنند برای دریافت تسهیلات، اشتغال و یا حمایت به دستگاه‌های مربوطه معرفی شدند و هر نماینده به میزان لابی خود با سازمان و بانک‌های عامل در این زمینه نقش داشته است.

البته این پیگیری‌ها گلایه‌هایی را نیز متوجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان کرده برای مثال برخی از مدیران علت عدم توازن و عدالت اجتماعی برای دسترسی مردم به امکانات را فشار نمایندگان به وزارتخانه‌ها برای جابه‌جایی اعتبارات اولویت‌دار استان می‌دانند و می‌گویند به دلیل فشار نمایندگان به قوه مجریه و وزارتخانه‌ها سندهای تدوین شده در مقام اجرا عملیاتی نمی‌شود.

انتهای خبر/
 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.