1400-08-17 11:39
999
0
76931
نوبت بحران گاز رسید؛

نگرانی گلستانی‌ها از قطعی برق و گاز در زمستان/ معاهده شانگ‌های به کار گلستانی‌ها می‌آید

طالبی گفت: خبرهای خوبی در حوزه حل مشکل واردات گاز از کشور ترکمنستان شنیده می شود که این مسئله باعث تقویت فشار گاز در فصل سرد می شود.

به گزارش گلستان ما؛ جمهوری اسلامی ایران به عنوان دومین ذخایر بزرگ گاز در جهان به شمار می رود و مردم ایران انتظار دارند با توجه به چنین ظرفیت بزرگی در کشور شاهد قطعی برق در زمستان به دلیل صرفه جویی در میزان مصرف گاز نباشند.

مشکلات خاموشی برق به دلیل عدم توجه به زیرساخت ها و صدور مجوز مزارع دیجیتال

البته این پدیده چند سالی اتفاق افتاده و شاید ریشه اصلی آن در افزایش میزان مصرف برق باشد که بخشی از آن به دلیل عدم ایجاد زیرساخت های لازم در دولت تدبیر و امید و همچنین صدور مجوزهای ماینرهایی باشد که بخش زیادی از برق تولیدی کشور را می بلعد.

گرچه مسئولان توانیر در تلاش هستند که با آمار و ارقام بیان کنند که میزان مصرف برق در ماینرها در کشور ناچیز است ولی به نظر می رسد این توجهی تنها برای صدور مجوزهای بیشتر برای ایجاد مزارع رمز ارز در کشور است که برخی از آقازادگان را به پول های باد آورده می رساند.

با این وجود علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفته که موضوع سوخت نیروگاهی یکی از موضوعات بسیار مهم برای زمستان است؛ مشکلی که در سال گذشته بوجود آمد این بود که مخازن سوخت نیروگاه‌ها پر نشد و در زمان محدودیت برای تأمین گاز، تأمین سوخت نیروگاهی نیز با اختلال مواجه شد.

وی می گوید: همین مسئله موجب شد تا برخی از نیروگاه ها سوخت کافی نداشته باشند، لذا امسال از یک ماه گذشته در یک اقدام مشترک با وزارت نفت تلاش کردیم تا ناوگان حمل و نقل کشور را بسیج کنیم و با افزایش ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها، همین امروز موجودی مخازن نیروگاه‌ها بالاتر از میزان ذخیره در زمان مشابه سال گدشته باشد.

محرابیان اعتقاد دارد که اگر این شرایط را ادامه می‌دهیم تا به یک ذخیره مطمئن برسیم نگرانی بابت تأمین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها نخواهیم داشت.
اما مسئله تامین گاز در استان گلستان که در انتهای مسیر خط عسلویه و سرخس قرار دارد در فصل زمستان بسیار حیاتی است و مردم و اصناف نگران هستند که مثل سال گذشته به دلیل کمبود گاز با قطعی رو به رو شوند.


علی طالبی، مدیرعامل شرکت گاز گلستان می گوید: بیش از ۶۱۴ هزار مشترک گاز در استان گلستان داریم و گاز طبیعی ۷۵ درصد سبد انرژی استان گلستان را شامل می شود.

۸۰ درصد مصرف گاز استان گلستان در بخش خانگی و تجاری است

طالبی تاکید کرد: ۸۰ درصد مصرف گاز استان گلستان در بخش خانگی و تجاری است ولی با این وجود در استانی که صنعت قوی نداریم میزان مصرف گاز در پیک مصرف ۱۵ میلیون متر مکعب مصرف داریم که این مسئله روند مطلوبی نیست و دو کارخانه نیروگاه و سیما محدودیت های دیسپانچینگ دارد.

وی گفت: زنجیره صنعت گاز از پالایش، استخراج، اکتشاف، انتقال و توزیع را شامل می شود که استان گلستان یک متر مکعب هم در استان تولید نمی کنیم و باید از استان های دیگر گاز وارد استان شود و خبرهای خوبی در حوزه حل مشکل واردات گاز از کشور ترکمنستان شنیده می شود که این مسئله باعث تقویت فشار گاز در فصل سرد می شود.

این مقام مسئول ابراز داشت: وضعیت استان گلستان نرم کشوری مطلوب تر است و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۸ درصد جمعیت روستایی از گاز لوله کشی بهره مند هستند.


طالبی یادآور شد: در زمستان و فصل سرد افت فشار باعث می شود که واحدهای پر مصرف را از مدار خارج کنیم و برای تقویت تولید سیمان و مصارف عمده باید ذخیره سازی سوخت عمده آن انجام شود و بنا بر این است که از سوخت مازد استفاده کنند و برای دو ماه ذخیره داشته باشند.

وی گفت: واحدهای پرمصرف صنایع تولید حتما ذخیره سوخت اضطراری داشته باشند تا در صورت مشکلات فنی و یا افت فشار این واحدها به فعالیت خود ادامه دهند و تلاطمی برای عرضه و تولید خود نداشته باشند.

گزارش: داود خاندوزی

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.