1400-05-18 10:33
1111
0
75671
به قلم مجتبی لشکربلوکی؛

ایران کشوری پیرامونی ، مستقل یا متروپل ؛ مسأله این است؟؟

رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم مهمترین دستاورد چهل ساله انقلاب اسلامی را « استقلال » بیان نموده‌اند  که دشمنان ایران اسلامی دائماً در صدد خدشه دار کردن آن بوده و هستند، این نقطه مقابل طراحی کشورهای متروپل با کارگزاران داخلی آن برای تبدیل ایران به یک کشور پیرامونی و مستعمره می باشد.

به گزارش گلستان ما، از زمان سقوط امپراتوری روم تا اوایل قرن چهاردهم میلادی دوران جهل، جنگ، قعطی و بیماری های همه‌گیر در اروپا بود، که در تاریخ آن را به « عصر تاریک » می شناسند.

در قرن چهاردهم میلادی جنبش فرهنگی در شمال کشور ایتالیا شروع گردید که هدف و ماهیت آن «انسان در مرکز دنیای خویش» بود که به آن اصطلاحاً « اومانیسم » گفتند.

این جنبش که از ایتالیا شروع و در مدت ۳۰۰ سال به کل اروپا کشیده شد و تغییرات زیادی در زمینه های علمی، فرهنگی، هنری، سیاسی و ادبی  ایجاد نمود و در جهان به جنبش « رنسانس » یا به فارسی ( دوره نوزایش) مشهور گردید.

 اروپا با تردید در مفهوم خدا و روز قیامت، اساس دنیا را در انسان و همه چیز را در اختیار انسان دانسته و انسان را محور جهان می داند.

با قوت گرفتن عالم غرب مدرن، غرب به تکوین مولفه‌های بنیادین در قرن های پس از رنسانس پرداخت و نطفه علوم انسانی جدید را در قرن هجدهم منعقد و در قرن نوزدهم بسط و گسترش داد، نطفه ای با تفکرات سکولار اومانیستی.

در این بین برخی کشورها و دول، به واسطه همین علوم انسانی و تفکرات پشت این نوع جدید از علوم، به بسط مدرنیزاسیون اقماری و اقسام تجدد مآبی در میان دیگر کشورها و ملتها پرداخته تا سلطه خود را بر آنان پیش برند، این مهم در آموزش و ترویج نظام علوم انسانی مُدرن در دانشگاه های کشورهای هدف به جِد پیگیری شد تا نهادینه گردد.

کشورها و دول سلطه گر را اصطلاحاً ( متروپل) و کشورهای مورد استعمار فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و سیاسی کشورهای متروپل را اصطلاحاً ( پیرامونی) می نامند.

نهایت امر، رشته های علوم انسانی جدید ظاهر شده پس از رنسانس در اروپا که ساختاری سکولار اومانیستی دارد به طُروق مختلف مُقوم سلطه گری و تداوم حیات نظام استثمارگر و استعمارگر کشورهای متروپل غرب مدرن در میان کشورها و  مردم پیرامونی غرب زده ی تحت سلطه آنان شدند.

این نوع تفکرات بیشتر در رشته های ؛ علوم سیاسی، اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی و حقوق دیده می شود.

نظریه دست نامرئی بازار در اقتصاد، نظریه حیوان ناطق ( بدون اعتقاد به روح و معاد) در روانشناسی نظریه از انسان وحشی تا انسان متمدن در جامعه شناسی حقوق بشر جهانی ( با داشتن چهار رفتار کلی ؛ ۱- نادیده گرفتن مبدأ جهان هستی، ۲- فرجام انکاری، ۳- فرد گرایی و ۴- لذت‌گرایی و خوش‌باشی) در حقوق نظریه تفکیک قوای مقننه، مجریه و قضائیه، منتسکیو برگرفته از نظریه سه گانه « تز، آنتی‌تر و سنتز » در علوم غربی هِگل در علوم سیاسی و... بخش کوچکی از نظرات اندیشمندان این نوع اندیشه می باشد.

این تفکر ؛ غرب زدگی و تبدیل ایران به یک کشور پیرامونی از اوایل دوره قاجار به صورت سازمان یافته شروع گردید.

این امر تحت عنوان پروژه شِبه مدرنیزاسیون در سلطنت فتحعلی شاه با طراحی برخی کشورهای متروپل همچنین انگلیس و با اجرای برخی سیاستمداران، نویسندگان و روزنامه نگاران روشن فکر متجدد مآب شروع و با نگارش رساله ( اصول ترقی) میرزا ملکم خان ناظم الدوله برای ناصرالدین شاه به اوج و تا تشکیل مدرسه علوم سیاسی، مدرسه عالی حقوق، مدرسه عالی تجارت و درنهایت دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی در غالب آموزش های آکادمیک در ایران نهادینه گردید.

در سال ۱۳۵۷ انقلابی با ماهیت فرهنگی در ایران برگرفته از آموزه‌های اسلامی ناب محمدی (ص) به پیروزی رسید، رژیم شاهنشاهی کنار زده و کشور از سلطه بیگانگان پاک کردید.

اما آموزشها در مراکز آموزشی مطابق برنامه و نظر کشورهای استکباری متروپلی با ماهیت سکولار اومانیستی ادامه داشت و عملاً جای علوم انسانی اسلامی در آموزش خالی بود.

انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها با هدف پاک‌سازی استادان «غرب‌زده» چندی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، صورت پذیرفت بدون توجه به ماهیت طراحی شده محتوای سرفصل ها در رشته های مختلف علوم در آموزش و پرورش هم وضع بهتر از دانشگاه ها نبود و با وجود معلمان دلسوز و متعهد نتیجه پایانی و خروجی آن مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی نبود.

با تدبیر و درایت مقام معظم رهبری کار مطالعات و بررسی این مهم با محوریت شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور اساتید مختلف از آموزش و پرورش، حوزه علمیه، دانشگاه و... شروع و در نهایت منجر به نگارش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آذرماه سال 1390 در این شورای شد تا خروجی آموزش و پرورش دانش آموزانی باشد در طراز انقلاب اسلامی.

در سالگرد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و در بیانیه مهم رهبر معظم انقلاب به نام بیانیه گام دوم انقلاب ؛ هدف گزاری و نقشه راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی ترسیم گردید.

در این بیانیه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مهمترین دستاورد چهل ساله انقلاب اسلامی را « استقلال » بیان نموده‌اند  که دشمنان ایران اسلامی دائماً در صدد خدشه دار کردن آن بوده و هستند، این نقطه مقابل طراحی کشورهای متروپل با کارگزاران داخلی آن برای تبدیل ایران به یک کشور پیرامونی و مستعمره می باشد.

امام خمینی (ره) برای شروع بکار مراکز تربیت معلم، پیامی خطاب به فرهنگیان و مسئولان و دانشجویان مراکز تربیت معلم صادر و چنین فرموده بودند :

«... ضربه‏ های مهلکی که به کشور مظلوم ما در این پنجاه سال اخیر از دانشگاه‏ها و اساتید منحرفی که با تربیت غربی بر مراکز علم و تربیت حکمفرما بودند وارد آمد از سرنیزة رضاخان و پسرش وارد نشد... ما از شرّ رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شر تربیت یافتگان غرب و شرق به این زودی‏ها نجات نخواهیم یافت...».

اشاره به تربیت شدگان کشورهای متروپل دارند بر همین اساس و پیرو همین اندیشه که از ارزش های اصیل انقلاب اسلامی نیز می‌باشد، دیدگاه مقام معظم رهبری چنین است :

اگر نظامی بخواهد در جهان قدرت، اظهار نظر و نقش آفرینی داشته باشد باید به سه ابزار و سلطه اقتصادی، فرهنگی و علمی مجهز باشد.

ایشان راز تسلط غرب و آمریکا بر دنیا را به خاطر این سه سلطه و بویژه سلطه علم در جهان می‎دانند و می فرمایند :

"مسأله تولید علم فقط مربوط به علوم پایه، تجربى و … نیست، بلکه شامل همه علوم و از جمله علوم انسانى است.

ما بخصوص در زمینه علوم انسانى، برخلاف آنچه که انتظار مى‌رفت و توقّع بود، حرکت متناسب و خوبى نکرده‌ایم، بلکه مفاهیم گوناگون مربوط به این علم را – چه در زمینه اقتصاد و چه در زمینه‌هاى جامعه‌شناسى، روان‌شناسى و سیاست – به شکل وحی مُنزل از مراکز و خاستگاههاى غربى گرفته‌ایم و به‌صورت فرمولهاى تغییر نکردنى در ذهنمان جا داده‌ایم و بر اساس آن مى‌خواهیم عمل و برنامه خودمان را تنظیم کنیم!

گاهى که این فرمولها جواب نمى‌دهد و خراب درمى‌آید، خودمان را ملامت مى‌کنیم که ما درست به‌کار نگرفته‌ایم ؛ در حالى‌که این روش، روشِ غلطى است.

ما در زمینه علوم انسانى احتیاج به تحقیق و نوآورى داریم. مواد و مفاهیم اساسى‌اى هم که بر اساس آن مى‌توان حقوق، اقتصاد، سیاست و سایر بخشهاى اساسى علوم انسانى را شکل داد و تولید و فراورى کرد، به معناى حقیقى کلمه در فرهنگ عریق و عمیق اسلامى ما وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم.

البته در این قسمت، حوزه و استادان مؤمن و معتقد به اسلام مى‌توانند با جستجو و تفحّص، نقش ایفا کنند. اینجا از آنجاهایى است که ما باید به تولید علم برسیم. »

 حال بر همگان مشخص گردید که دو دیدگاه موجود در کشور و اختلاف بر سد اجرای سند ۲۰۳۰ یا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ؛ اختلاف بر تداوم آموزش های علوم انسانی غربی یا تاکید بر اسلامی شدن علوم انسانی، از کجا نشأت گرفته و کدام درست است.

و مسأله مهم و حیاتی کشور « استقلال » کشور است نه پیرامونی شدن و نه البته متروپل و مستکبر !

به قلم مجتبی لشکربلوکی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.