1398-08-19 12:29
1341
0
66215
به قلم : حسین پایین محلی

ما و ادبیات دفاع مقدس با نگاهی به کتاب" بچه های حاج قاسم"

نویسنده و پژوهشگر گلستانی با مطالعه کتاب بچه های حاج قاسم در مطلبی نوشت : همه ما بچه های حاج قاسمیم .

به گزارش گلستان ما ؛ حسین پایین محلی طی مطلبی نوشت : همه ما بچه های حاج قاسمیم ؛ وی در ادامه می نویسد :


تاریخ جامعه بشری رنگین کمان ادیان وفرهنگها ومذاهبی است که در نقاط مشترکی بهم می رسند ، یکی از این نقاط مشترک حریت وآزادگی است که در ادیان توحیدی و فطرت همه انسانها نهادینه شده است ، هیچ انسانی زور و ظلم و ستم را  بر خود ودیگری نمی پسندد و طبیعتا تقابل در برابر ظلم و ظالم و ایستادگی مورد تایید همگان است.

 

ادبیات پایداری و مقاومت به شاخه ای اطلاق می شود که از افریقا تا آمریکای جنوبی و اروپا و آسیا را دربر می گیرد ، نکته ای که در دو قرن اخیر با گسترش استعمار غربی در جهان  واکنش ملتها و نخبگان آنها را برانگیخت و شاهد اثار گرانسنگی در حوزه ادبیات مقاومت وپایداری در ملل و نحل بوده ایم که ذکر یکایک آنان از توان راقم این سطور بیرون است و فرصتی دیگر می طلبد.

 

مارتین لوتر کینگ و مالکوم ایکس درامریکا ،نلسون ماندلا وفرانتس فانون درافریقا ،نزار قبانی در فلسطین ، اقبال لاهوری در پاکستان وگاندی و تاگور در هند تنها چند چهره شاخص جهانی درحوزه مقاومت و صلح اند ، جالب اینجاست که تاسی برخی از این بزرگان همواره در حوزه مقاومت به اسلام وعاشورا بوده است.

 

با ظهور انقلاب اسلامی این گفتمان عاشوراست که جهانی می شود و الگوی جریانات و جنبش های آزادیخواه درسراسر عالم چنانکه رهبر جنبش جلیقه زردها درفرانسه انقلاب اسلامی را الگو خواند و پیشتر در بوسنی مسلمانان پرچم جمهوری اسلامی را داشتند.


با ظهور انقلاب اسلامی به عنوان یک رخداد منحصر به فرد غرب احساس خطر کرد وبا تحریک همسایه غربی جنگ ۸ساله رابه ما تحمیل کرد.جمهوری اسلامی در بدو شکل گیری خود با موجی از ترور ها وجنگهای خیابانی و تجزیه طلبها روبرو شد که باتوفیق الهی ورهبری مدبرانه وبصیرت تاریخی مردم توطئه ها خنثی گردید اما هجوم بعثی ها از سه محور جغرافیایی جنوب،غرب وجنوب غرب جنگ همه جانبه ای را علیه تمامیت تاریخی و جغرافیایی ما به راه انداخت که نیازمند حضور همه جانبه مردم در خط نبرد حق علیه باطل بود و باز پرچم عاشورایی امام حسین بود که همه را در زیر خود جمع کرد و اصحاب حق را رقم زد

 

باشکل گیری جنگ ۸ساله جامعه وارد فضای عاشورایی شد و نخبگان وخواص و اهل قلم  و اصحاب رسانه و فرهنگ نیز بنابر انچه دیدند و شنیدند و در جبهه حق علیه باطل احساس کردند دست به خلق آثار هنری وادبی زدند ، به عنوان مثال سید شهدای اهل قلم باتیم خود شامل ابراهیم حاتمی کیا،نادر طالب زاده مستتد تاریخی وماندگار روایت فتح راساختند وبعد باامثال مسعود فراستی در بوسنی حضور یافتند.

 

نویسندگان انقلاب اسلامی درحوزه شعر ورمان اثار گسترده ای خلق کردند که به ادبیات دفاع مقدس مشهور شد.برخی ازاین اثار درهمان دهه اول جنگ تحت عنوان شعر دفاع مقدس ظهور کرد وشاعرانی چون محمدعلی مردانی رابا آن شعر حماسی اش میشناسیم وبرخی اثار بعداز دوره جنگ نثل علیرضا قزوه.این اثار برخی شهرت ملی وجهانی یافتند وحتی به چند زبان ترجمه شدند.

 

آثاری چون شاهرخ حر انقلاب،خاک های نرم کوشک،دا،من زنده ام،سلام برابراهیم،سفر به گرای ۲۷۰ درجه.در استانها نیز برخی دست به قلم بردند ودرباب شهدای استانی ورزمندگان وجانبازان وخاطرات ایثارگران نوشتند.درگلستان به عنوان نمونه از غلامعلی نسایی میتوان نام برد که باتاسیس مجموعه فرهنگی هوران مبلغ ایثار وشهادت وفرهنگ مقاومت است و راوی ۸سال جنگ تحمیلی. کتابهایی چون فانوس کنین و زود مرستو شوبیا.که شامل خاطرات ونصاحبه با رزمندکانی چون حاج تقی ایزد از جلین است ، همین طور انتشارات مقسم باچاپ کتاب دوجلدی خاطرات رزمندکان شهر جلین وگرگان که بعضا در لشگر خط شکن ۲۵کربلابودند.و کتاب شهید حتملو وبرخی اثار دیگر.همینطور اثار ارزشمند اقای خارکوهی که نیاز به معرفی ندارد.

 

دراین نوشتار بران شدیم کتاب "بچه های حاج قاسم"خاطرات سردار حسین معروفی فرمانده سپاه نینوای گلستان در دوران دفاع مقدس و اسارت را بازگو کنیم.

 

این کتاب توسط افسر فاضلی شهر بابکی به نگارش درامده است وچاپ هفتم خود را پشت سر گذاسگشته.عکس روی جلد تعدادی از رزمندگان راباحاج قاسم نشان می دهد که احتمالا تعدادی ازانان اکنون در جوار حق ارمیده اند.حجم کتاب حدود ۵۳۰صفحه می باشد که شامل ۶بخش است.بخش چهارم خاطرات همسر سردار وبخش پنجم جنگ عکس ونمایه نیز بخش ششم کتاب راشامل میشود


کتاب به قطب عالم امکان وانسان کامل ومنجی عالم بشریت حضرت ولیعصر(عج)و به احیاگر اسلام ناب محمدی(ص)امام راحل(ره)و پرچمدار انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای(مدظله)همچنین به شهدا،رزمندگان ،پدر ومادر وهمسر سردار ونهایتا دودخترشان اهداگردیده است


ازمقدمه مولف وبخش تقدیر وتشکربگذریم به بخش اول کتاب می رسیم که خود شامل دو فصل است.

 

دربخش اول درباب زادگاه خود میگوید واینکه فرزند ۶خانواده بود و۳برادرو۲خواهردارد.وی متولد سال ۴۶ در شهربابک از شهرهای قدیمی کرمان است.سردار باذکر خاطرات قدیمی ذهنیت تاریخی ما راروشن میکند و حس مشترک خیلی ها را بیان می کند.اینکه وضعیت زندگی مردم ازنظر معاش پایین بود.مسجد محور فعالیتها بود و ایت ا‌.. ربانی املشی در این شهر مورد توجه مردم بود.

 

بخش دوم کتاب بابیست فصل بیشترین حجم کتاب رابه خود اختصاص داده که درباب دفاع مقدس است.شهریور ۵۹عراق به ایران حمله کرد وحسین معروفی در فروردین ۶۰عضو بسیج شد.اوازخانواده رضایتنامه گرفت ودر۳۰ ابان یکماه دوره اموزشی دید.

 

پس ازپایان دوره به اهواز رفت.در مطقه جنگی رسم بود درهرسنگر دراصطلاح یک نفر شهردارشود وگردشی بود.انجا کلاس اموزشی وکوهنوردی وورزش صبحگاهی وعقاید بود‌.همه باهم رابطه خوبی داشتند.در بازگشت از جبهه نیز درمسجد خاطرات جنگ بازگو میشد.

 

در بازگشت از منطقه جنگی به بازدید ازخانواده شهدامیپرداختند.چندین بار در عملیاتهای مختلف جانباز نیشود اما دراسرع وقت مجدداخود رابه خط مقدم میرساند درسال۶۱رسماپاسدارمیشود ، درفصل نهم کتاب سردار از ازدواج خود میگوید ومراسم ساده ای که برگزارشد.


درفصل ده شاهد تبدیل گردان مستقل شهر بابک هستیم.همچنین تولد اولین فرزند سردار معروفی .درعملیات والفجر ۸ بعثیها ازبمب شیمیایی وگاز خردل استفاده میکنند ، نثر کتاب ساده و روان است و کاملا لحن عاطفی،روایی،تصویری وهیجانی دارد.


هردویاحداکثر سه صفحه خواننده بایک شوک مواجه میشود.گاه ذکر خاطره یا دیالوگ یاجمله قصار خواننده را متحیر میکند.گویی خواننده خود دروسط معرکه جنگ حضور دارد.


درادامه شاهد شهادت برادر بزرگتر معروفی هستیم که او حتی درتشییع برادر بزرگتر نمیتواند شرکت کند.همچنین دومین فرزند او به دنیامی اید‌.دراین کتاب نیز اشارتی هرچند مختصر به لشگر ۲۵ کربلا و مرتضی قربانی میشود. در فصل ۱۲ خواننده متوجه میشود که نام کتاب بیجهت به نام سرداربزرگ اسلام قاسم سلیمانی گره نخورده است.سردارمعروفی نبرد کربلای ۵ رانبرد تن باتانک میداند.


کتاب کشکولی از احساسات مختلف ومتضاد انسانی است.اشک ولبخند.خشم ونفرت.انتقام وترس.تراژدی وحماسه ،حق وباطل ونهایتا مرگ وزندگی معروفی فضای حاکم بر جبهه را دقیق تبیین می کند.

 

از روابط خوب رزمندگان.از برگزاری کلاسهای عقیدتی واموزشی تا اموزش سلاح ووصیت نامه نوشتن تاکوهنوردی وورزش صبحگاهی ونظافت.اینکه نماز اول وقت یک حال دیگر دارد ودرنبود اب یازخمی بودن تیمم میکردند.اینجا یاد جمله شهید اوینی می افتیم که میگفت حکومت نمازگزاران! وقاسم سلیمانی بامدیریت اعجوبه برانگیزش که گاه باجنگ روانی دشمن را سردرگم میکرد.جنگ یک جهان بینی وفرهنگ بود.اینطور نبود که فقط قصه مرگ وکشتن باشد‌.رزمندگان گاه باهم برف بازی هم میکردند.یکی ازاتفاقاتی که درجنگ افتاد واز برکات انقلاب بود وان نامگزاری ارزشی برخی عملیات ها واماکن واشخاص بود‌سردار معروفی نام گردان رابه مالک اشتر نامگزاری میکند ومسرت خاطر سردار سلیمانی رامهیامیکند‌


خواب یکی از الطاف الهی به مومنین است وخوابهای صادقه در هدایت انسان نقش بی بدیلی دارند‌چنانکه در قران از تعبیر خواب یوسف(ع)برای وزیر مصر یاد شده ویا دررولگایات ازتعبیر خواب ابن سیرین گفته اند که امان صادق (ع)به وی اعطاکرد.دراین کتاب نیز سردار معروفی وبرخی رزمنده ها به فراخور وضعیت خوابهای صادقه دارند.فصل بیست پایان بخش دوم است که باوحود قطعنامه ۵۹۸ بعثیها حملات گسترده ای به خرمشهر دارند.واین اتفقات زمیته اسارت و دوران زینبی بچه های جبهه میشود.


دراین حمله همه جانبه نیروهای ایرانی باوجود غافلگیری میجنگند وبعضا مجبور به عقب نشینی میشوند ونیروهای باقی مانده به عنوان اسیر توسط نیروهای بعثی دستگیر میشوند.۳۱تیر ۶۷ به تعبیر سردار معروفی ترک وطن زخم خورده واغاز اسارت رخ میدهد.درست مثل واقعه کربلا.

 

اگر تاکنون جنگ اصغر بود اکنون جنگ اکبر در راه است.جنگ بانفس.جنگی که صبر زینبی میطلبد، اگر تا دیروز سنگر دوست ودشمن جدابود اکنون در سنگر دشمن ودرکنار دشمن باید بود  ، دوران اسارت دوران سختی است.علی الخصوص که اسم توراهم در صلیب سرخ ثبت نکرده باشند.


در زندانهای عراق که عمدتا فرماندهان بعثی مدیریت می کردند شکنجه امری طبیعی بود وهیچ حدو حدودی نداشت.ازانواع شکنجه های جسمی تاروحی.از فوحش وتوهین وتحقیر تا فضای تنگ واب ندادن وکتک شدید وتاشکنجه های روحی که حقیر از ذکربرخی دراین نوشتار معذوراست.واسرا تنها با نماز جماعت ودعای توسل ونیایش وتوکل به خدا صبوری میکردند.

 

پس از مدتی زندان آنان تغییر می کند اما رفتااریم می رویم!!!!"

 

بعثیها وحشی تر میشود.از ندادن اب وغدا تامشکل سیستم بهداشتی وبه وجود امدن امراض اسهال،اسهال خونی،گال،تا دادن روزنامه های بعثی وجزوات مجاهدین خلق برای ایجاد تفرقه وانحراف ایدئولوژیک.حمام ابتداهرسه ماه یکبار وبعدادرحد چندثانیه ماهی یکبار انهم دران سرمابااب سرد.تااینکه خبر مذاکرات ولایتی باطارق شنیده شد


درچنین شرایط سختی اسرا برمعنویت تاکید میکردند.از خوانش قران تاحفظ ان وحفظ روایات واموزش احکام.انها در زندان انتشارات اسارت راه انداختند.که علاوه بر موارد مذکور به نوشتن قران وادعیه میپرداخند.بعثیها هم بیکار نبودند وبرای تفریح اسرا را مدام تفتیش وبعد کتک میزدند ویامجبور میکردند تلوزیون عراق را که سخنرانی صدام وصحنه های غیراخلاقی پخش میکرد ببینند.

 

بعثیها یکبار درغذای اسراپودر لباسشویی ریختند که موجب مسمومیت اسراشد.دربین اسرا بعثیها جاسوس گذاشته بودند که تعدادشان اندک بود که باتدابیر امنیتی انهاشناسایی میشدند.

 

درزندان تکریت فضای هر زندانی یکمتر ونیم بود.بعثیها بعضا اخباری مبنی بر عزل منتظری رابه داخل منتشر میکردند تا حس ناامیدی را دراسرا ایجاد کنند .همینطورشایعه ترور مسئولین.


در تابستان بعثیها اسرا را درزیرافتاب سوزان وادار به راه رفتن میکردند ودر زمستان درسایه.تاجایی که میتوانستند از اسرا بیگاری میکشیدند وقدم زدن بیش از دونفر راممنوع کردند.اسرانیز فعالیتهای فرهنگی خودشان راداشتند وگاه برای ترساندن فرماندهان بعثی شایعه فرار را منتشر میکردند.

 

سال۶۸سال خاموشی خورشید وجود امام بود‌.یکسال پس از پذیرش قطعنامه ونوشیدن جام زهر.سردارمعروفی در خرداد ماه خواب عجیبی میبینند ودر ۱خرداد ۶۸ امام رابه بیمارستان میبرند.در شب ۱۴خرداد بعثیها شروع به پایکوبی میکنند.این روزها به زعم سردار معروفی جزو سخت ترین روزهای اسارت بود.پس از ان جمعه ها بسیار سخت می گذشت‌

 

در فصل ۷ بخش دوم کتاب بحث تبادل اسرانطرح میشود.واینکه برخی چون سردار جزو لیست صلیب سرخ نبودند وتوسط بعثیها تهدید میشدند.در معاوضه اسرا بالاجبار ریش اسرا رامیزدند که با ممانعت معروفی ومطهری انهاتهدید به عدم استرداد شدند.همچنین بعثیها برای مظلوم نمایی یا ارایهه چهره دروغین از خود قران به اسرا جلوی دوربین اهدامیکردند!!!!

 

ص ۴۳۷ جمله ای از سردلگار نقل میشود که بند بند وجود خواننده میلرزد:کربلا کربلا!مابخش سوم کتاب شامل خاطرات هنسرایشان است.اینکه سردار قاسم سلیمانی برای ایشان نامه فرستادند وازطرف بنیاد شهید اموال ایشان ثبت وضبط گردید.همسر سردار معروفی طولانی ترین روزهای عمرش را روزهایی اعلام کرده که رادیو اعلام کرد اسراتبادل میشوند واو منتظر ماند تاازادگان به کرمان برگردند.


در پایات به عنوان جنع بندی از کتاب نواردی به صورت شماره ای نوشته میشود:


۱_نثرکتاب ساده وروان وهیجانی وعاطفی است‌درست مثل یک اسکی باز به روی برفها تو راباخود خواهد برد.کتاب دایم در فراز وفرود عاطفی است.مثل فیلنهای اکشن که هرلحظه دلهره قهرمان راداریم.

۲_عندتا کتابها رویکرد خاص دارند اما دراین کتاب جنگ حالات نختلف انسان و ساحات وجودی بشر به نمایش گذاشته نیشود.اشک وغم‌خنده وشادی‌اضطراب.خشم ونفرت‌انتقام.تراژدی وحماسه.ترس ودلهره.


۳_باوجود حجم زیاد کتاب حتی یک غلط املایی در کتاب وجود ندارد واین حکایتکر ویراستاری دقیق کتاب است که سردار نعروفی از خوانش ۹باره کتاب حکایت کردند


۴_اصلامتوجه حجم کتاب نمیشوی.فقط میخوانی.در هر صفحه یک خاطره یا یک جمله یا یک دیالوگ توراسخت متحیر میکند وگاه بار ها وبارها به عقب برمیگردی ومجددا میخوانی تا دران واقعه سهیم شوی‌ کتاب هم کلمه است وهم تصویر.این کتاب جادارد به صورت فیلن دربیایید.


۵_برخی مطالب بسیار عجیب است ولی قابل قبول.نمونه ان خوابهای سردار وبرخی رزمندگان واسرا در دوره اسارت‌این کتاب میتواند واقعیت با عالم رویانیز هست‌لذا این اثر صرفا اثر رئالیستی نیست درحالیکه هست

۶_ایکاش درباب عزل منتظری وپذیرش قطعنامه ونوشاندن جام زهر وانتخاب رهبری و...بیشتر درکتاب گفته میشد ونقبی به شرایط کنونی زده میشد تا مشخص شود ایا همان جریان به دنبال نوشاندن زهر به امام امت در برهه کنونی اند!؟


۷_مناعت طبع وخود سازی سردار ازاو انسانی ساخته که کمتر من منم کند.برخلاف برخی که تنها من من میکردند سردار از ما میگوید.ایامیتوانیم لحظه ای خودمان راجای او بگذاریم!؟ازابتدای نوجوانی عضو بسبج وسپس حضور درجبهه وشهادت بیش از ۱۳ نفرازاقوان در دفاع مقدس و۸سال جنگ وچندبار جانبازی ودوری از خانواده واسارت و.....ایامیتوانیم!؟

 

۸_این کتاب میتواند خیلیها رابیدار کند وخیلی از بیدارها راحرکت دهد.از خاطرات مشترک تاریخی قبل انقلاب تا انقلاب وجنگ واسارت...


۹_این کتاب روایتکر زندگی ومرگ بود.گاهی باید زنده بود تا روایتگر کسانی شد که رفتند‌گاهی باید شهید بشوی تا به دیگران زندگی بدهی‌.کاهی....


۱۰_جنگ تنها کشتن وکشته شدن نیست.جنگ با جهاد فی سبیل ا‌..فرق دارد.جنگ ما جنگ مقدس بود.جنگ دفاع از ارزشها وخاک وناموس.ما الحق دراین جنگ انقلابمان راصادر کردیم.۸سال دفاع مقدس ما را ابدیده کرد وتجربه تاریخی به ما داد که امروز بیمه ان ایام هستیم.جهاد در راه خدا ریشه در جهان بینی توحیدی دارد‌الگوی ما درجنگ عاشورا وکربلا به امامت حضرت ابا عبدا....بوده وهست‌و عاشورا مکتب ایستادگی وغیرت ومبارزه است نه وادادگی ودیاثت ومذاکره.



۱۱_ذکر برخی رفتارهای امنیتی ورعایت مسایل اطلاعاتی چه در دوران جنگ چه اسارت نکته بصیرانه است که باید نصب العین شود


۱۲_موضع گیری جریانات سیاسی در قبال برخی اتفاقات مهم مثل واقعه کردستان،جنگ ۸ساله،عزل منتظری،پذیرش قطعنانه،ارتحال امام،رهبری اقای خامنه ای، دراینجا خالی احساس میشود‌

 

۱۳_جا دارد تشکر ویژه ای از مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گلستان بابت معرفی این کتاب به حقیر وبرگزاری نشست کتابخوان ویژه دفاع مقدس شود.


۱۴_و کلام اخر:اقای معروفی! حاج قاسم متعلق به یک نسل نیست!حاج قاسم متعلق به انقلاب اسلامی است که امروز مرز نمیشناسد.نسل نمیشناسد.نژاد نمیشناسد.حاج قاسم متعلق به جبهه حق وحقیقت وازادگی وعدالت است ومانیز چون شما بچه های حاج قاسم هستیم.بله !همه بچه های انقلاب بچه های حاج قاسم اند‌.ماهمه بچه های حاج قاسمیم!


والسلام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.