قوه مقننه یکی از قوای سه گانه و ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران است. عده ای از خبرگان و متخصصین و اصطلاحاً کاربلدهای کشور برای هر چهار سال یکبار برای آنجا انتخابشده و با روند قانونگذاری و نظارت، به اداره امور کشور و یاری رساندن به سایر قوا میپردازند. ابتدا بهتر است بدانیم کار آنها چیست و چه کارویژههایی دارند.
به گزارش گلستان ما، دکتر علی خسروی طی یادداشت ارسالی به این پایگاه خبر نوشت: قوه مقننه یکی از قوای سه گانه و ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران است. عدهای از خبرگان و متخصصین و اصطلاحاً کاربلدهای کشور برای هر چهار سال یکبار برای آنجا انتخابشده و با روند قانونگذاری و نظارت، به اداره امور کشور و یاری رساندن به سایر قوا میپردازند. ابتدا بهتر است بدانیم کار آنها چیست و چه کارویژههایی دارند.
چون اصل بر قانونگذاری و حذف قوانین کهنه و دست و پا گیر و ایجاد قوانین جدید و مورد نیازی است که دولت و قوه قضائیه برای اداره نظم در کشور نیاز دارند، پس در ابتدای امر مجلس نیاز به حقوقدان دارد که از مسائل حقوقی و قانونگذاری داخلی و امور بین المللی شامل عهد نامه ها و امور بازرگانی و روابط خارجی نیز آشنایی مناسبی داشته باشد. از آنجایی که رشته حقوق یک رشته کاملا فنی و تخصصی است ورود به این عرصه کار راحتی برای غیر متخصصین نیست. و البته به طور قطع زمانی بیش از چهار سال وقت گرانبهای آنها لازم است تا یادگیری حاصل شود که آن هم به علت مشغله زیاد امکان پذیر نیست
قبل از هر چیز باید همه بدانیم که تعهد حتی از تخصص نیز بالاتر است زیرا فرد هر چقدر نیز متخصص باشد،ولی قیدی برای برای ارزشهای ملت و مملکت خود نداشته باشد میتواند خطرش از مستشاران متخصص خارجی نیز بیشتر باشد.
امور کشور شامل امور تجاری و بازرگانی نیز میگردد و برای این امر نیز متخصصین علوم اقتصادی و سیاسی میتوانند بهترین گزینههای این عرصه باشند. امنیت ملی کشور نیز از نگاه داخلی و بین المللی از اهم اموری است که بهترین افراد برای اظهار نظر، متخصصین مربوط به امور سیاسی و بین المللی و امنیت ملی خواهند بود.
در هر امری که به سیاستهای کلان و ملی مربوط است و روند سیاستگذاری به آن وابسته است در کنار متخصصین آن رشته باید از متخصصین و برنامه ریزان کلان و استراتژیستها که مربوط به رشته های تخصصی وابسته به علوم سیاسی هستند، بهره برد. مثلا در بحث خشکسالی متخصصین امور آب، آب و هوا و اقلیم، کشاورزی در کنار متخصصین علوم سیاسی که هیدروپلیتیک(سیاست های آبی) را مورد بررسی قرار میدهند، ضروری به نظر میرسد. زیرا متخصصین اولیه وضعیت جاری را بررسی کرده و متخصصین علوم سیاسی و جغرافیایی، استراتژی مورد نظر را طراحی می کنند.
این مسائل حتی در امور مربوط به مسائل اجتماعی و فرهنگی و پزشکی و فنی و مهندسی نیز جاری است. هیچ وقت یک پزشک سیاست های مربوط به سلامت را فقط در حیطه دانشمندان پزشکی بررسی نکرده و تصمیم سازی نمیکند. استراتژیستهای مربوط به آن در جای دیگری و از متخصصین دیگری هستند. در قراردادهای فنی مربوط به نفت و گاز و پتروشیمی، متخصصین فنی امر فقط آمار و اطلاعات و مواد خام را تهیه کرده و به عنوان مشاور فنی در کنار متخصصین اقتصاد، سیاسی و حقوق کاربرد مناسبی دارند.
اخیراً در مباحث هستهای ما شاهد ورود متخصصین علوم سیاسی و حقوق بودیم که مشخص شد کسانی که با دیپلماسی سرو کار دارند بهتر می توانند در این باب عرض اندام کنند تا دیگران. چه خوب بود مجلسیها نیز اطلاعات کافی برای اظهار نظر داشتند. آنها برخوردار ازدیدگاههای کاملاً متفاوت از نگاه فنی نیز بودند که احتمالاً روند مذاکرات سیاسی برایشان کاملاً قابل هضم نبوده است. در میز مذاکرات همیشه گزینه های مورد مذاکره با مقامات صلاحیتدار بررسی شده و خطوط قرمز چند لایهای ترسیم میگردد. این خطوط نیز سرانجام با مقامات صلاحیت دار خارج از نظام مذاکره بررسی کارشناسی میگردد.
همانطور که کارشناسانی پشت میز بوده و نظر آنلاین میدهند، کارشناسانی نیز در شورای امنیت ملی و زیر نظر اشخاص صلاحیتدار ارشد مشغول مشاوره، رایزنی و ترسیم استراتزیهای نوین جایگزین هستند که مقامات کشورهای مقابل ایراد میکنند. فهم این موارد برای نمایندگان مجلس که قرار است روزی برای این موارد اظهار نظر کنند، فارغ از نگاههای جناحی قابل اهمیت است. البته مثال فوق نگاه فنی بود نه محتوای مذاکرات که قطعاً قابل نقد و بررسی نیز بوده و راه نقد سازنده همواره باز است.
به نظر میرسد ضرورت دارد مردم در این باره اطلاعات کافی داشته و بدانند مجلس جای تصمیم سازی وتصمیم گیری است. جایی نیست که ما با متخصصین سایر رشته ها بخواهیم دادههای خام جمع آوری کنیم. سایر متخصصین برای جمع آوری دادههای خام و به عنوان مشاور امر حضورشان ضروری است، اما برای وکلای تصمیم ساز و تصمیم گیر، اشخاص متخصص بهتر هستند. بهتر است افرادی که قصد ورود به عرصه وکالت مردم را دارند بیشتر از این سه رشته دانشگاهی و رشته های وابسته باشند. بدیهی است که سایر متخصصین هم حق ورود دارند، اما این رشته ها اهمیت بیشتری دارند. این امر مطلق نیست وگرنه قانونگذار خود تبیین میکرد. در روند دموکراسی همه با شرایط اولیه میتوانند وارد عرصه کارزار انتخاباتی شوند. این مردم هستند که بهتر است در هنگام انتخاب اصلح و تمیز از دیگران این امر را مد نظر قرار دهند.
سایر امور مربوط به نمایندگان اعم از پیگیری امور مربوط به نظارت و سرمایهگذاری و مباحث رشد، رکود، توسعه، مدیریت امور و سایر مباحث مرتبط نیز از حوصله علمی سایر رشته ها خارج است. امید است روزی با روند توسعه مردمسالاری اسلامی در نظام مقدس جمهوری اسلامی، شاهد مجلسی با نمایندگان متعهد و متخصصی باشیم که همواره مدافع نظام در عرصه های داخلی و خارجی در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی، اقتصادی و نظامی و امنیتی باشند.
انتهای پیام/
© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد