1402-02-16 08:34
1005
0
84841
یادداشت؛

مراحل راه‌اندازی یک کسب و کار جدید چیست؟

با گسترش اینترنت و رقابت کسب و کارها در فضای مجازی، مدیریت یک کسب و کار به صورت سنتی و بدون حضور در شبکه‌های اجتماعی میسر نیست

به گزارش گلستان ما، سیدعلی شیرنگی در یادداشتی با عنوان «مراحل راه‌اندازی یک کسب و کار جدید چیست؟» نوشت: برای راه‌اندازی یک کسب و کار جدید در ابتدا نیاز به یک «ایده» خوب دارید.

 با شناخت صحیح و درک محیط از شرایط فعلی زندگی خود به دنبال خلق فرصت باشید.

تا حد امکان سعی شود بیشترین توجه، به علائق، توانمندی فردی و نیازسنجی اجتماعی داشته باشید، نه اینکه صرفا به دنبال سودآوری باشید.

البته بین داشتن یک ایده خوب و راه‌اندازی موفق یک کسب و کار تفاوت زیادی وجود دارد.

طی کردن مراحل راه‌اندازی یک کسب و کار جدید داشتن ویژگی‌های یک کارآفرین را می‌طلبد.

راه اندازی یک کسب و کار:

برای افرادی که هرگز کسب و کاری را راه‌اندازی نکرده‌اند، این کار وحشت‌آور به نظر می‌رسد. البته در واقع این فرآیند ساده‌ای است ولی نیاز به تلاش زیاد، پول، شب بیدار ماندن، فداکاری و شکست قبل از پیروزی دارد.

مراحل راه اندازی یک کسب و کار جدید

برای تبدیل ایده به یک کسب و کار ۱۱ مرحله زیر را طی کنید:

 • چالش‌های راه‌اندازی یک کسب و کار را در نظر بگیرید.

 • برای حفاظت از دارایی‌های شخصی، یک شرکت ثبت کنید.

 • طرح کسب و کار خود را بنویسید.

 • بودجه لازم را تامین کنید.

 • از افراد متخصص و مناسب بهره بگیرید.

 • مکان شرکت را انتخاب کنید و وب‌سایت خود را طراحی کنید.

 • تبدیل به متخصص بازاریابی شوید.

 • ارزش قابل ارائه و نقاط تمایز خود را مشخص کنید.

 • پایگاه مشتریان خود را بسازید.

 • کسب و کارهای رقیب را به صورت جامع بررسی کنید.

 • برای هر اتفاقی آماده باشید.

 

۱. در نظر گرفتن چالش‌های پیش‌ رو

راه‌اندازی یک کسب و کار تعهد زیادی را برای شما ایجاد می‌کند. قبل از شروع به کار در مورد زمان، منابع و انرژی موردنیاز اطلاعات کسب کنید. در ادامه مهم‌ترین چالش‌های پیش‌ رو در مراحل راه اندازی یک کسب و کار را فهرست کرده‌ایم.

 • داشتن ایده برای محصول یا خدمتی منحصربه‌فرد.

 • داشتن برنامه و چشم‌انداز برای کسب و کار

 • منابع مالی کافی

 • استخدام کارمندان شایسته

 • کار کردن در ساعات طولانی

 • نا امید نشدن در صورت عدم پذیرش محصولات و خدمات توسط مشتریان

 • مدیریت زمان کارآمد

 • ایجاد تعادل بین کار و زندگی

 • دانستن زمان مناسب برای تجدید نظر کردن در استراتژی‌ها

۲. ثبت یک شرکت برای حافظت از دارایی‌های شخصی

بدون ثبت یک شرکت، دارایی‌های شخصی شما به دلیل مسئولیت و بدهی‌های کسب و کارتان، در معرض خطر قرار می‌گیرند. البته این کار صد درصد از دارایی‌های صاحبان شرکت محافظت نمی‌کند، اما احتمال ریسک را به شدت کاهش می‌دهد. همچنین اقدامات لازم برای حافظت از مالکیت معنوی محصولات و خدمات باید انجام گیرند.

3. طرح کسب و کار

باید ایده خود را به یک بیزنس پلن تبدیل کنید. در طرح تجاری پیش‌بینی موارد متعددی از جمله میزان سرمایه، نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز انجام می‌گیرد. کسب و کارهایی که با تدوین بیزنس پلن کار خود را آغاز می‌کنند، جوانب امور را بهتر می‌سنجند و در مورد چالش‌های پیش‌ رو دیدگاه بهتری دارند. طرح تجاری به زبان ساده، شرح مکتوب آینده شرکت شما است و فعالیت‌های آن را مشخص می‌کند. به طور معمول، استراتژی‌های 3 تا 5 سال اول کسب و کار، توسط بیزنس پلن تعیین می‌شود.

4. تامین بودجه

برای شروع کار، به سرمایه نیاز دارید، البته هیچ رقم ثابتی برای راه‌اندازی کسب و کارهای مختلف وجود ندارد. بودجه مورد نیاز بسته به حوزه‌های تخصصی مختلف و شرایط، متفاوت است. هزینه‌های یک استارت‌آپ کوچک پاره وقت بدون هیچ‌گونه امکانات خاص، حقوق به کارکنان و سایر هزینه های تولید بسیار کمتر از یک واحد تولیدی با ماشین‌آلات پیشرفته و کارکنان متعدد است.

منابع اصلی تامین بودجه در مراحل راه اندازی یک کسب و کار چیست؟

روش‌های تامین بودجه برای راه‌اندازی کسب و کار

همه طرح‌های تجاری، یک برنامه مالی دارند. این برنامه شامل ترازنامه، پیش‌بینی فروش، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد است. دقت داشته باشید 82 درصد از کسب‌وکارها به دلیل مشکلات در «جریان نقدی» (Cash Flow) شکست می‌خورند.

از این صورت‌های مالی برای تعیین میزان سرمایه لازم برای شروع کار استفاده می‌شود. معمولا ارقام به طور قابل توجهی بیشتر از آن چیزی است که در ابتدا پیش‌بینی می‌کردید.

در اینجا می‌توانید برای تامین مالی ،یک سرمایه‌گذار برای خود پیدا کنید. سرمایه‌گذاران در راه‌اندازی کسب و کار موارد زیر را شامل می‌شوند:

 • دوستان

 • خانواده

 • سرمایه‌گذاران «Angel» (سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستند که در شرکت‌های کوچک در ازای دریافت سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند.)

 • «سرمایه‌گذاران خطرپذیر» (سرمایه‌گذارانی هستند که در مراحل اولیه کسب و کارهای نوآورانه با پتانسیل رشد زیاد، سرمایه‌گذاری می‌کنند و برای نرخ بازگشت سرمایه خود، رقمی را مشخص می‌کنند.)

 • وام‌های بانکی

نوع کسب و کاری که می‌خواهید آغاز کنید در احتمال مشارکت سرمایه‌گذاران Angel و خطرپذیر تاثیر دارد.

5. بهره‌گیری از افراد مناسب

برای راه اندازی یک کسب و کار جدید، به تعدادی کارمند و مدیر نیاز دارید تا به کمک آن‌ها شرکت را ایجاد کنید. تعداد نیروی کار لازم برای شروع، به حوزه تخصصی شما مرتبط است. در صورتی‌که از قانون، مالی و حسابداری سر رشته‌ای ندارید، از یک وکیل، حسابدار و مشاور مالی کمک بگیرید. این موضوع در بلند مدت باعث صرفه‌جویی‌های زیادی می‌شود. آن‌ها می‌توانند الزامات قانونی و تعهدات مالی را بر اساس ساختار کسب و کار شما توضیح دهند و از بروز بسیاری از مشکلات پیش‌گیری کنند.

سپس بیمه‌ای با پوشش مناسب و قیمت مناسب پیدا کنید و کسب و کار خود را بیمه کنید. اکنون زمان آن است که کارمندان خود را استخدام کنید. استفاده از فریلنسرها و مشاوران به صورت پروژه‌ای در شروع کار نیز ایده خوبی به نظر می‌رسد.

6. انتخاب مکان شرکت و طراحی وب‌سایت و شبکه های اجتماعی

کسب و کار شما به یک مکان فیزیکی و وب‌سایت و شبکه اجتماعی نیاز دارد و تفاوتی ندارد که یک دفتر کار، مغازه خرده‌فروشی یا واحد تولیدی تاسیس می‌کنید. برای این‌که حجم زیادی از سرمایه خود را صرف خرید مکان کسب و کار نکنید، یک واحد را اجاره کنید. البته خریدن ملک در بلند مدت صرفه اقتصادی دارد. برای ایجاد وب‌سایت منتظر راه‌اندازی کسب و کار خود نمانید. از این طریق زمانی که افراد به صورت آنلاین برای خدمات حوزه تخصصی شما جست‌وجو می‌کنند، خود را به آن‌ها به عنوان یک کسب و کار فعال معرفی می‌کنید.

همچنین می‌توانید از طریق وب‌سایت درآمدزایی کنید و فروش داشته باشید. بسیاری از شرکت‌های بزرگ از این روش هنگام تولید یک محصول جدید استفاده می‌کنند و قبل از این‌که آن را وارد بازار کنند، در وب‌سایت خود اقدام به فروش از طریق روش پیش سفارش می‌کنند. کسب و کار شما بدون حضور در فضای آنلاین دوام نمی‌آورد. پس از راه‌اندازی وب‌سایت از شبکه‌های اجتماعی مانندتوئیتر، اینستاگرام و اسنپ چت برای تبلیغات و جذب مشتری استفاده کنید. بیشتر مشتریان احتمالی شما حتما در یکی از این شبکه‌های اجتماعی حضور دارند.

7. متخصص شدن در بازاریابی

اگر بهترین محصولات و خدمات در دنیا را داشته باشید اما کسی از آن خبر نداشته باشد، کسب و کار شما به موفقیت نمی‌رسد بنابراین، باید یک متخصص بازاریابی شوید.روش های دیجیتال مارکتینگ مانند موارد زیر را یاد بگیرید.

 • بازاریابی محتوی ای

 • بازاریابی معارفه ای

 • بازاریابی ایمیلی

 • بهینه سازی برای موتور های جستجوگر

 • بازاریابی موتورهای جست‌وجو

 •تبلیغات کلیکی

 اگر کسب و کار کوچک و محلی راه‌اندازی می‌کنید، از مزایای روش‌های سنتی مانند موارد زیر نیز بهره ببرید.

 • تبلیغات چاپ شده مانند تراکت

 • تبلیغات رادیویی

 • تبلیغات تلویزیونی

 • بیلبوردها

اگرچه این روش‌های سنتی موثر هستند اما تلاش‌های بازاریابی برون‌گرا برخلاف بازاریابی درونگرا، مانند گذشته کارآمد نیست. اگر اطلاعات بازاریابی محدودی دارید، بسته به اندازه کسب و کارتان، استخدام یک مدیر بازاریابی یا حتی تیم بازاریابی مفید است. تلاش‌های بازاریابی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های راه‌اندازی استارت‌آپ شما خواهد بود. باید بودجه‌ای به بخش بازاریابی اختصاص دهید و نحوه توزیع آن را در کانال های مختلف تعیین کنید. برای این کار باید برنامه‌ریزی کنید و نرخ بازگشت سرمایه برای هر کمپین تبلیغاتی را به حداکثر برسانید.

8. مشخص کردن ارزش قابل ارائه و نقاط تمایز

در مورد ارزشی که محصولات و خدمات شما ایجاد می‌کند به کارمندان، سرمایه‌گذاران و مشتریان توضیح دهید و نقاط تمایز خود با سایرین را مشخص کنید. آن‌ها را متقاعد کنید که کسب و کار شما منحصربه‌فرد است. در صحبت‌های خود روی این موضوع تمرکز کنید که استفاده از این محصولات یا خدمات چه کمکی به افراد می‌کند و چگونه مشکلات آن‌ها را حل می‌کند.

9. ایجاد پایگاه مشتریان

پس از ایجاد وب‌سایت، آغاز فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تبدیل شدن به یک متخصص بازاریابی زمان آن است که مشتریان را به خرید دعوت کنید. برای کارایی و سودآوری بیشتر، باید کاری کنید که مشتریان بارها و بارها از شما خرید کنند. به همین جهت باید واحد پشتیبانی از مشتریان را راه‌اندازی کنید. مشتریان، دارایی اصلی کسب و کار شما هستند و باید به خوبی با آن‌ها رفتار شود. با ایجاد پایگاه مشتریان می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید. به خاطر داشته باشید از مشتریان فعلی نسبت به مشتریان جدید درآمد بیشتری خواهید داشت. در ضمن حفظ مشتریان فعلی به شما در صرفه‌جویی در هزینه برای جذب مشتری جدید کمک می‌کند چراکه هزینه حفظ مشتری فعلی بسیار کمتر از جذب مشتری جدید است.

برای فروش بیشتر به مشتریان فعلی می‌توان از روش‌های «Upselling» و «Cross Selling» استفاده کرد. روش Upselling بهتر از روش Cross Selling عمل می‌کند.

طبق آمار کمتر از نیم درصد افراد به روش Cross Selling پاسخ مساعد می‌دهند در حالی‌که بیش از ۴ درصد با روش Upselling محصولات شما را خریداری می‌کنند.

روش Upselling عبارت است از تشویق افراد به خرید محصول باکیفیت‌تر از محصول موردنظر و روش Cross Selling دعوت مشتری به خرید محصولات مکمل یا مرتبط به محصول مورد نظر است. برای مثال می‌خواهید یک تشک خریداری کنید، فروشنده با روش Upselling به جای یک تشک فنری معمولی به شما یک تشک طبی ضد آب با گارانتی دائمی می‌فروشد. در روش Cross Selling فرض کنید یک گوشی موبایل خریداری می‌کنید و فروشنده پیشنهاد خرید یک قاب گوشی را نیز به شما می‌دهد.

این استراتژی ها هر دو به داشتن کمپین های بازاریابی موثر کمک می‌کنند. به طور کلی پایه‌گذاری، ایجاد و حفظ پایگاه مشتری در راه‌اندازی کسب و کار به شما کمک می کند.

10. تحلیل کسب‌وکارهای رقیب

محصولات و خدمات رقبای خود را بررسی کنید و پیشرفت‌ها و اطلاعیه‌های آن‌ها را در نظر داشته باشید. برای اطلاع از هر مطلبی که رقبا در فضای آنلاین منتشر می‌کنند، از ابزار «Google Alert» استفاده کنید. احتمالا سرمایه‌گذاران سوالات زیر را از شما در مورد رقبا می‌پرسند.

 • رقبای اصلی شرکت چه کسانی هستند.

 • مزیت رقابتی شرکت شما چیست.

 • در مقایسه با رقبا، برنامه شما برای رقابت در بازار با در نظر داشتن قیمت و کیفیت، چیست.

 • موانع ورود به حوزه تخصصی شما چیست.

11.آمادگی برای همه پیش‌آمدها

انتظار اتفاقات غیرمنتظره را داشته باشید. مراحل راه اندازی یک کسب و کار آسان نیست و باید برای موانع پیش رو برنامه‌ریزی کنید. اگر همه چیز طبق برنامه جلو نرفت، نا امید نشوید. مشکلاتی که در هر مرحله با آن روبه‌رو می‌شوید، شما را برای مراحل بعدی آماده‌تر می‌سازد. حتی پس از راه‌اندازی شرکت، لزوما همه‌چیز آرام و بدون مشکل نخواهد بود.

در طول فعالیت شرکت موفقیت‌ها، اشتباهات و شکست‌ها اتفاق خواهند افتاد و بسیاری از این موارد در کنترل شما نیستند. برای این موضوع می‌توان بحران اقتصادی ملی یا فجایع طبیعی را مثال زد. کارمندان زیادی به شرکت شما می‌آیند یا از آن می‌روند و با تصمیمات سخت و دوراهی‌ها مواجه می‌شوید و گاهی تصمیم اشتباه می‌گیرید. همه این‌ها قابل قبول هستند. بخشی از کارآفرین بودن این است که از اشتباهات خود درس بگیرید و وقتی کار اشتباهی انجام دادید، رو به جلو حرکت کنید و تمام تلاش خود را به کار گیرید تا آن اشتباه را دوباره تکرار نکنید. مالیات خود را بپردازید و در محدوده قانون فعالیت کنید. با عمل کردن در این قالب، بر موانع پیش‌ روی شرکت غلبه می‌کنید.

با گسترش اینترنت و رقابت کسب و کارها در فضای مجازی، مدیریت یک کسب و کار به صورت سنتی و بدون حضور در شبکه‌های اجتماعی میسر نیست. پر بازدید ترین شبکه های اجتماعی در دنیا و ایران برای تبلیغ و گسترش کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرند. با توجه به رقابتی شدن این فضا، یادگیری تکنیک‌های بازاریابی در شبکه های اجتماعی ضروری است.

تا اینجا می‌دانیم مراحل راه اندازی یک کسب و کار چیست و چطور باید از فرصت‌های موجود برای گسترش کسب و کار خود استفاده کنیم.

تبلیغات هدفمند اینترنتی هدف مهمی در بازاریابی را شامل می‌شود که می‌تواند به معرفی کسب و کار شما به خصوص در ابتدای کار کمک زیادی کند.

استفاده از تبلیغات هدفمنددر تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.