1403-01-19 11:06
264
0
89466
در گفتگو با گلستان ما مطرح شد؛

هنر انقلابی در مسیر حل مشکلات جامعه

رئیس حوزه هنری استان گلستان گفت: هنرمند نسبت به مسائل جامعه بی‌تفاوت نیست و یکی از رویکردهای ما توجه به مسائل جامعه و حل مشکلات مثل اقتصادی به‌عنوان پاشنه‌آشیل استان است.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»- داود خاندوزی؛ هنر دریچه‌ای خیال و رویا را به روی بشریت باز می‌کند بال پروازی می‌شود که انسان را بر بام تمامی آرزوها می‌رساند.

هنرمند وقتی هنرش را در مسیر آل الله به‌کار می‌گیرد جوهر هنر باعث می‌شود که مسیر رستگاری مثل سراجی برای انسان‌هایی که دنبال اندیشه و آزادی هستند روشن شود و چه زیبا است که هنرمندان به تاسی از هنرمندی که در شمع حقیقت الهی چون پروانه‌ای سوختن گام بردارد و به این منظور سالروز شاهدت شهید آوینی را به‌عنوان سرآغازی برای توجه به هنرمند و  هفته هنر یاد می‌کنند.

به این مناسبت سیدحسام بنی‌فاطمه در تحریریه گلستان ما حضور یافت و با خبرنگاران این مجموعه دیدار و گفتگو کرد و خبرنگاران این مجموعه در مسیر تعالی بخش انقلاب اسلامی به موضوعات مختلفی اشاره کردند که از منظر می‌گذرانیم.

هنرمند تراز انقلاب اسلامی دارای چه ویژگی‌هایی است؟

بنی فاطمه:اگر برگردیم به اندیشه های امامین انقلاب می‌بنییم که به شاخصه‌های هنرمند تراز انقلابی اشاره شده و هنرمندان می‌توانند به چنین مولفه‌های خود را نزدیک کنند.

هنرمند باید اهل تفکر و اهل بینش باشد و نسبت به موضوعی که کار هنری خلق می‌کند اشراف داشته باشد و بتواند از نظر محتوایی به جریان انقلاب کمک کند و در چه زمینه اثر هنری خلق می‌کند.

نکته دوم این است که هنرمند باید دغدغه‌مند و اهل درد باشد و نکته دیگری که در کلام امامین انقلاب است جسارت و شجاعتی است که هنرمند در قبال مسائل روزی باید بپردازد توجه داشته باشند.

رئیس حوزه هنری استان گلستان با اشاره به مجله گل آقا یادآور شد: زمانی مجله گل آقا را داشتیم که به زبان طنز مشکلات جامعه را اشاره می کرد و باید به موضوعاتی که دغدغه جامعه است بپردازیم.

هنرمند حتما نسبت به بیانات امامین انقلاب و هنر تدبر داشته باشد و باید بیندیشیم که خواسته آنها چیست و اگر آن خواسته‌ها را درک درستی داشته باشیم.

هنرمندان امروز در مسیر تعالی انقلاب اسلامی باید چگونه عمل کنند؟

بنی‌فاطمه: سالروز شهید مرتضی آوینی را گرامی می‌داریم و اگر از این شهید عزیز وام بگیریم می‌بینیم که نکته‌ای در خصوص هنر انقلاب بیان می‌کند این است که هنرمند اهل درد است و هنرمندی نسبت به دردهای جامعه دغدغه داشته باشد، در آن زمان شهید آوینی به  دهکده جهانی و تمدن غرب اشاره کردند و شاید آن زمان به این تفکرات برخی می‌خندیدند و شهید آوینی آن روز بیان کرد که تمدن اسلامی تمدن غالب خواهد بود و انقلاب اسلامی حرف‌های زیادی برای گفتند دارد.

در سال 1402 می‌بینیم رهبر انقلاب اسلامی بیان می‌کند معادلات دنیا در حال تغییر است، در کلام امامین انقلاب بارها به این موضوع تاکید داشتند که هنری را متعالی می‌دانیم که در خدمت پابرهنگان و مستضعفین باشد، امام (ره) بالاترین هنر را شهادت می‌بیند و شهید با شهادتش به بالاترین مرتبه هنر می‌رسد.

در کلام مقام معظم رهبری بارها بیان شده بهترین زبان جهاد تبیین زبان هنر است و اگر بخواهیم ارزش های انقلابی و اسلامی را به دنیا بیان کنیم باید از ظرفیت هنر انتخاب کنیم.

زبان هنر تا چه میزان می‌تواند به موضوعاتی مثل شعار سال و یا اجرای برنامه‌های دولت جامعه کمک کند؟

بنی فاطمه: رهبر انقلاب اسلامی هر ساله شعاری را انتخاب می کنند و امسال فرمودند جهش تولید با مشارکت مردم و باید بیندیشیم که سه قوا و مردم در این زمینه چه نقشی می‌تواند ایفاء کند و یکی از مولفه‌هایی که می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند زبان هنر است.

هر جا از زبان هنر استفاده کردیم توانستیم مردم را دغدغه‌مند کنیم و گاهی می‌بینیم از رسانه‌ها فیلم کوتاهی تولید می‌شود و مسئولان را وا می دارد آن مشکل را برطرف کند.

با توجه به سه رویکرد کلی که داریم تلاش کردیم که به بومگرایی و مردم گرایی توجه کنیم، شعار امسال نیز نقش مردم در آن پررنگ است و نسبت به این موضوع خود را وظیفه‌مند می‌دانیم و امروز بنا است مستندی تحت عنوان «یافت آباد تا عطاآباد» را رونمایی کنیم.

رویکرد سوم مسئله محوری است و اگر هنرمند اهل درد باشد قطعا بدانید نسبت به مسائل جامعه بی‌تفاوت نیست، وقتی شهادتی در کرمان رخ می دهد تلاش می‌کند با یک تولید هنری در کنار آن شهدا باشد و وقتی طوفان الاقصی شکل می‌گیرد و جنایات رژیم صهیونیستی رقم می خورد شعری بیان می‌کند و فیلمی می‌سازد و تلاش می‌کند به شکل‌های هنری همدردی خود را نشان دهد.

اگر بخواهیم این مسئله را بومی کنیم مسائل جدی استان چیست و نسبت به این مسائل در حوزه‌های مختلف به ویژه مسائل اقتصادی که پاشنه آشیلی در کشور است و موضوع عفاف و حجاب که رهبر انقلاب اسلامی به اقدامات اقناعی تاکید داشتند باید اهتمام داشته باشیم.

اگر سال گذشته در موضوع خلیج گرگان کاری را آغاز کردیم احساس کردیم موضوع خلیج تنها مسئله گردشگری نیست و به اقتصاد و آسایش مردم بستگی دارد.

چه برنامه‌هایی را در حوزه هنری پیگیری می‌کنید؟

بنی‌فاطمه:  در سال 1402 تولیداتی ذیل رشد و پرورش هنرمند انقلابی بود و مرکز رشد سرزمین برادری را در تابستان سال گذشته راه‌اندازی کنیم و دوره‌های جدی سه سال پرورش هنرمند را در نظر گرفتیم تا بتوانیم هنرمندان دغدغه‌مندی را تقدیم استان کنیم.

در تاریخ شفاهی و ادبیات پایداری مرکز رشد ما شروع به کار کرده و به مرور تلاش خواهیم کرد دیگر حوزه‌ها نیز افزوده شوده تا بتوانیم تعداد هنرمندان انقلابی را افزایش دهیم.

سال 1403 نیز تمرکز به موضوع راه‌اندازی نهضت روایت قرار دادیم و به سه دسته روایت که کار جدی نیاز داریم، دسته نخست بازده زمانی است که به بهمن 57 و دسته دوم مربوط به روایت پایداری دوران هشت سال دفاع مقدس است و دسته سوم روایت پیشرفت است که پیگیری می‌کنیم و در سطح استان سوژه‌هایی با موضوع روایت پیشرفت و پایداری و انقلاب پیگیری خواهیم کرد.

با نگاه راه‌اندازی نهضت روایت به افراد دغدغه‌مند در سطح استان و شهرهای آن کمک می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد برای این تولیدات دغداغه معیشت نداشته باشند و بتوانیم تیم فعالی را راه‌اندازی کنیم تا سوژه‌ها را پیگیری کند و بنا داریم از دل این سوژه‌ها به کمک مجموعه‌های مختلف از رسانه تا مجموعه‌های تولیدی اثر هنری خلق کنیم.

برخی سوژه‌هایی نیز در سالجاری خواهیم پرداخت «زنان پشتیبان جنگ علی آباد کتول» و تاریخ شفاهی «احیای سنت چالی بافی» و سوژه‌های دیگر مد نظر است که با تعیین محقق کار پیش می‌رود و برای ما سوژه‌هایی مهمتر هستند که دامن وسیع‌تری داشته باشد.

با تعامل سایر دستگاه‌های هنری تلاش می‌کنیم اتفاق خوبی را در سطح استان رقم بزنیم.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.