1403-01-21 11:44
289
0
89492
گلستان ما گزارش می‌دهد:

چتر حمایت بنیادمسکن بر رونق روستاهای گلستان

مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان گفت: با اجرای طرح هادی و بهسازی واحدهای مسکونی به رونق روستاها کمک می‌کنیم.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«گلستان ما»؛ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امروز به ۴۵ سالگی رسیده و این نهاد که دو ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته منشا اثرات زیادی در استان بوده است.

قالب فعالیت‌های بنیاد مسکن با مشارکت مردمی رقم می‌خورد و تلاش این مجموعه بر این مسئله استوار است که فعالیت‌های بخش مردمی را پررنگ کنند.

مسکن روستایی و بهسازی آن بیش از ۱۸ سال شروع شده که با مشارکت مردم شاهد اتفاقات خوبی هستیم.

اجرای طرح‌های هادی به عنوان نخستین گام در روستاها از دیگر اقداماتی است که بنیاد مسکن به آن اهتمام دارد.

بنا به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۰۰ درصد روستاهای گلستان از طرح‌ هادی مصوب برخوردار هستند و بیش از ۶۰ روستای بیش از ۲۰ خانوار در گلستان نیز طرح هادی تهیه شده است.

سید محمد حسینی تاکید دارد که برای ۶۳۰ روستا استان بازنگری طرح هادی آنها انجام شده است، افزود: ۳۱۳ روستای گلستان نیز نیازمند بازنگری طرح هادی هستند.

اجرای طرح هادی یکی از اصول اصلی در رفاه روستاها به‌شمار می‌رود و به ماندگاری روستائیان کمک می‌کند و لذا عدم اهتمام به اجرای طرح‌ هادی اثرات سوی در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی دارد. 

در استان گلستان بیش از ۶۰ درصد روستاها بیش از ۱۰۰ خانوار جمعیت دارد و با توجه به فاصله نزدیک روستاها به شهرها اقدامات بنیاد مسکن به رونق روستاها و افزایش درآمد آنها موثر است.

در روستاها با توجه به مسائل بهداشتی و رفاهی طرح‌های هادی در اولویت قرار دارد و لذا اجرای طرح‌های هادی رضایتمندی مردم را در پی خواهد داشت.

حسینی همچنین بیان می‌کند که در دولت سیزدهم طرح بازنگری ۲۰۹ روستا را اجرا کردیم، افزود: قطعا در سال ۱۴۰۳ نیز با این نگاه اقدام خواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد حداقل در هر سال ۱۰ درصد طرح هادی روستاهای استان را بازنگری کنیم.

وی همچنین بیان کرد: در حوزه اجرا طرح‌های هادی نیز کارهای خوبی صورت گرفته و بیش از ۸۷ درصد روستاهای گلستان طرح هادی اجرا شده است و این در حالی است که در کشور این عدد ۶۴ درصد است‌.

حسینی همچنین خاطرنشان کرد: نسبت به سال گذشته ۲۴۰ درصد افزایش تخصیص اعتبار در اجرای طرح‌های هادی داشتیم.

رئیس جمهور نیز در سفر به استان گلستان به روستائیان عنایت ویژه‌ای داشته و بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان برای روستائیان و اجرای طرح هادی اعتبار اختصاص داده است.

در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نهضت آسفالت معابر خاکی روستا با اعطای قیر رایگان اجرا شد و امسال نیز این طرح رونق دوچندان خواهد یافت.

حسینی بیان کرد: بیش از ۷۰۰ روستا در دو سال گذشته طرح نهضت آسفالت اجرایی شده است و روستاهای کم برخورد همچنین برای زیرساخت‌های آنها هزینه صرف کردیم.

وی افزود: یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع در طول دو سال گذشته آسفالت اجرا کردیم و امسال برای اجرای یک میلیون متر مربع برنامه‌ریزی کردیم.

گلستان جزو پنج استان حادثه‌خیز کشور است و اقدامات بنیاد مسکن به امنیت روستائیان در بلایای طبیعی تاثیرگذار است.

بنا به گفته حسینی ۳۲۶ روستا در سطح استان با مخاطرات طبیعی روبه‌رو هستند و در ۱۷۱ روستایی مطالعات بر روی این زمینه داشتیم در ۱۱۱ روستا کار ایمن‌سازی مخاطرات انجام شده است.

گلستان جزو پنج استان حادثه‌خیز کشور است و اقدامات بنیاد مسکن به امنیت روستائیان در بلایای طبیعی تاثیرگذار است.

بنا به گفته حسینی ۳۲۶ روستا در سطح استان با مخاطرات طبیعی روبه‌رو هستند و در ۱۷۱ روستایی مطالعات بر روی این زمینه داشتیم در ۱۱۱ روستا کار ایمن‌سازی مخاطرات انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: در این راستا ۵۵ میلیارد تومان رئیس جمهور برای ایمن‌سازی روستاها در نظر گرفته است‌.

.فقدان سند مالکیت واحدهای مسکونی یکی دیگر از دغدغه هایی روستائیان است که بنیاد مسکن گام‌های خوبی در این زمینه برداشته است، ۶۴ درصد روستاهای استان در مالکیت بنیادعلوی قرار دارد و حدود ۷۰ روستا اوقاف و بخشی از روستاها نیز در تعارض با اراضی ملی قرار دارد.

بنا به گفته حسینی ۲۲۸ هزار واحد مسکونی در یک هزار روستا وجود دارد و ۱۰۷ هزار واحد مسکونی تاکنون اسناد مالکیت خود را دریافت کردند.

وی افزود: در تلاش هستیم در مدت چهار سال آینده شاهد آن باشیم که واحدهای مسکونی استانی دارای سند مالکیت باشند.

تامین زمین برای زوج‌های جوان و فاقدان مسکن از دیگر اقدامات ما به‌شمار می‌رود، قیمت مسکن و اراضی مسکونی رشد چشمگیری داشته و با دستور دولت این مسئله در اولویت بنیاد مسکن قرار گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان در این باره گفت: ۱۲۰ روستا تا قبل از سال ۱۴۰۰ به جوانان واگذار شد و در اجرای طرح ملی نهضت مسکن بسیج شناسایی و تملک اراضی اقدام شد و بیش از ۳ هزار هکتار عرصه شناسایی شده که بخشی از آن به تملک بنیاد مسکن در بیاید.

کار نوسازی مسکن روستایی بافت فرسوده در دستور کار است و هفت درصد واحدهای مقاوم سال ۱۳۸۴ به ۵۵ درصد رسیده است.

حسینی گفت: در سال ۱۴۰۳ دولت بخش تسهیلات مسکن روستایی را افزایش داده و ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت با تسهیلات ۲۰ ساله در نظر گرفته است.

وی افزود: بسیاری از بانک‌ها بر خلاف دستورالعمل دولت عمل می‌کنند و باید در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم شود.

ساخت مسکن محرومان و اقشار کم درآمد از دیگر برنامه‌های بنیاد مسکن است.

بیش از ۴۵ درصد واحدهای روستایی غیرمقاوم است و برخی از افراد نیز به دلیل فقر فاقد واحد مسکونی هستند.

بنیاد مسکن با انعقاد تفاهم با دستگاه‌های اجرایی تلاش کرده که بتواند بخشی از اقشار ضعیف جامعه خانه‌دار شوند.

حسینی بیان کرد: یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی برای کمیته امداد در نظر گرفته شده است و ۵۰ درصد تحویل شده و تا هفته دولت این واحدهای مسکونی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی افزود: در طرح سه‌جانبه‌ای دیگر ۶۵۰ واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد ساخته خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان گفت: در طرح دو جانبه با بهزیستی ۷۸۰ واحد مسکونی در نظر گرفته شده است و بنا داریم با حضور استاندار شروع طرح را در استان داشته باشیم.

انتهای خبر/

 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.