1401-09-23 13:38
321
0
82625
معاون علمی و پژوهشی سپاه خبر داد؛

ایجاد ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان مردم‌پایه در کشور/ گلستان می تواند پایلوت طرح باقر العلوم باشد

معاون علمی و پژوهشی سپاه از اجرای طرح باقر العلوم خبر داد و گفت: در این طرح در مدت پنج ساله، هشت هزار شرکت دانش بنیان مردم پایه در کشور راه اندازی می شود.

به گزارش گلستان ما؛ سردار سرتیپ دوم پاسدار مهدی رحیمی، معاون علمی و پژوهشی سپاه در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره جهادگران علم و فناوری گلستان اظهار کرد:باید بتوانیم در مدت سه سال نزدیک به ۲۰ هزار دانشمند علمی تراز انقلاب اسلامی تربیت کرد.

معاون علمی و پژوهشی سپاه  ادامه داد: باید این شکاف را پر کنیم تا بتوانیم به مرجعیت علمی که هدفگذاری کردیم، برسیم با این دست فرمانی که در حوزه علمی حرکت می‌کنیم پیشرفت خواهیم داشت ولی قدرت ما موازی با غرب خواهد بود و هیچگاه نمی‌توانیم این شکاف راهبردی را پر کنیم.

حیدری با تأکید بر اینکه شناخت روابط بین پدیده‌ها در همه زمینه‌ها و علم برای ما حائز اهمیت است، گفت: تاریخ نیاز دارد که ارتباطات ما را با جوامع را تنظیم کند و پیشران رسیدن به این نقطه علوم انسانی است و تا زمانی که چشممان به دست دیگران است، نمی‌توانیم به این جایگاه برسیم.

سردار حیدری بر لزوم تبدیل فناوری به ثروت برای جامعه تأکید کرد و افزود: علم دو لبه دارد و یک لبه شمشیر علم است که به سمت دشمنان ما خواهد بود و در هشت سال دفاع مقدس نتیجه این اتفاقات را شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه باید مبانی اسلامی و فلسفه اسلامی فناوری احصاء شود، متذکر شد: باید بتوانیم فناوری ایجاد کنیم که از صفر تا ۱۰۰ آن برای انقلاب اسلامی باشد و زمانی به این نقطه برسیم، می‌توانیم به مرجعیت علمی فکر کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: بسیج علمی نقشه راه علمی کشور را طراحی کرده و بسیج علمی کشور زیست بوم علمی کشور و زیست بوم علمی بسیج را شامل می‌شود تا بتوانیم به مرجعیت علمی برسیم، همه پارک‌ها و مؤسسات در قالب این زیست بوم علمی کشور که توسط بسیج طراحی شده شکل می‌گیرد و این نقشه راه ما است و ۶ راهبرد داریم.

رحیمی اضافه کرد: نخستین راهبرد، تحول در علوم انسانی به ویژه علوم انسانی راهبردی است که بتوانیم در دانشگاه‌ها به عنوان پیشران عرصه علم و فناوری به آن توجه شود، اداره و حکمرانی یک کشور وابسته به رشته علوم انسانی است و در حال حاضر پزشکی و در گذشته رشته‌های ریاضی مورد توجه بود حال آنکه حکمرانی کشور در اختیار علوم انسانی است و باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه پیشران ما تحول در علوم انسانی است و نه تغییر آن، گفت: اگر دانشی را تولید کردیم نباید در آن حوزه بماند و باید کاربردی‌سازی شود و مردم این علوم را لمس کنند.

این مقام مسئول افزود: کمک به اقتصاد دانش بنیان کشور یکی دیگر از موضوعاتی است که پیگیری می‌کنیم، از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون هفت هزار شرکت دانش بنیان ایجاد شده که این یک درصد است و می‌توان در مدت ۵ سال یک تحول بزرگ در این حوزه ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت نزدیک به ۸۵ هزار عضو هیئت علمی دانشگاه برای توسعه علمی استفاده کرد، یادآور شد: هر استاد دانشگاه باید بتواند پنج حلقه فناور را ایجاد کند که در این صورت نزدیک به ۴۰۰ هزار حلقه فناور در کشور ایجاد می‌شود.

معاون علمی و پژوهشی سپاه از اجرای طرح باقر العلوم در سطح کشور خبر داد و توضیح داد: در این طرح در مدت پنج ساله، هشت هزار شرکت دانش بنیان مردم پایه راه‌اندازی می‌شود و حمایت‌هایی را از این شرکت‌ها خواهیم داشت، باید تلاش کنیم در هر استان نظام مسائل را شناسایی کرده و آن را تبدیل به نظام مسائل استان کنیم.

رحیمی تأکید کرد: گلستان به راحتی می‌تواند در قالب طرح باقرالعلوم در در حوزه بیوتکنولوژی به قطب این حوزه تبدیل شود و می‌توانیم طرح باقرالعلوم را در گلستان به صورت پایلوت اجرایی کنیم.

وی اضافه کرد: خلق و تولید فناوری‌های نوظهور از دیگر برنامه‌های ما به شمار می‌رود، دانش ما در هشت سال دفاع مقدس با دانش رایجی که در کشور وجود دارد متفاوت است چراکه باید دانش را خلق کنیم و ثبت تجربیات دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان به اضافه علم موجود می‌تواند مرجع ساز شود و بتواند کشور را در مسیر مرجعیت علمی قرار دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مرجعیت فکری از دیگر راهبرد‌های ما است و برای اینکه بتوانیم خلق دانش کنیم نیاز به تفکر داریم، تصریح کرد: هیئت های‌اندیشه ورز باید نظام مسائل را احصاء کنند، همچنین توانمندسازی کسانی که می‌خواهند مرجعیت علمی را در کشور ایجاد کنند از دیگر راهبرد‌های ما است.


انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.