1402-11-13 09:18
1523
0
88627
شماره جدید نشریه انقلاب منتشر شد؛

«جدال گرگانی‌ها با رژیم شاه در سال ۵۷»

«جدال گرگانی‌ها با رژیم شاه در سال ۵۷» تیتر شماره جدید نشریه انقلاب است که اخیراً همراه با مطالب متنوع تاریخی توسط غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار گلستانی منتشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، «جدال گرگانی‌ها با رژیم شاه در سال ۵۷» تیتر شماره جدید نشریه انقلاب است که اخیراً همراه با مطالب متنوع تاریخی توسط غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار گلستانی منتشر شده است.  

شماره ۲۳۷ و ۲۳۸ نشریه انقلاب – ویژه دهه فجر سال ۵۷- در هشت صفحه و به صورت دو رنگ، به قیمت ۲ هزار تومان آماده شده که حاوی برخی از رویدادهای تاریخ انقلاب اسلامی استان گلستان بویژه حوادث سال ۵۷ منطقه گرگان است و برای علاقمندان به مباحث تاریخ معاصر بسیار حائز اهمیت است. عناوین مطالب مهم این شماره به شرح ذیل است:

* فرش قرمز دولت فرانسه برای امام خمینی!  
* بازگشت امام خمینی به روایت مرحوم آیت الله طاهری گرگانی
* آخرین روزهای پیروزی انقلاب در گرگان از زبان آیت الله نورمفیدی
* خاطرات مرحوم سید صادق میرحیدری از آذر و دی سال ۵۷  
* مبارزات گرگانی‌ها در زمستان سال ۵۷  
* فتوای علما برای خلع محمدرضا شاه از سلطنت در دی ماه سال ۵۷
* معرفی کتاب پیشگامان مبارزه
* نمایندگان درباری به روایت اسناد ساواک
* تصاویر شهدای قبل از انقلاب در استان گلستان
———————————————————————————–
در این شماره از نشریه انقلاب به جای سرمقاله، متن مصاحبه غلامرضا خارکوهی با یکی از خبرگزاری‌ها، تحت عنوان «جدال گرگانیها با رژیم شاه در سال ۵۷» آورده شده که حاوی نکات مهمی است و قسمتی از آن چنین می‌باشد:

«… با پیام حضرت امام(ره) پس از فرار شاه که آن را «طلیعه پیروزی انقلاب» نامید، نوید بازگشت خودش به ایران را داده بود، لذا مبارزات آشکارتر، گسترده‌تر و با انگیزه بیشتری انجام شد؛ باید در نظر داشت ثروت و سرمایه‌ای که توسط شاه و وابستگان حکومتش از کشور ایران خارج شد آنقدر زیاد بود که هیچ‌گاه جرأت نکردند آمار دقیق آن را اعلام کنند.

بعد از فرار شاه تا ۲۲ بهمن گرگان شهر تظاهرات خیابانی شده بود. حتی تعداد زیادی از مردم در مراسم استقبال تاریخی از امام در تهران حضور پیدا کرده و در گرگان هم برای محاکمه فرماندار و رئیس شهربانی در جلوی بیمارستان پنج آذر تحصن کردند و چند هزار نفر در آن تحصن مستقر شدند؛ آنها خواستار محاکمه رئیس شهربانی و فرماندار گرگان بودند که البته پس از پیروزی انقلاب رئیس شهربانی گرگان در دادگاه به اعدام محکوم شد.

در بهمن ماه سال ۵۷ شهر گرگان حدود ۱۰ روز تا نزدیک پیروزی انقلاب بازار گرگان روزها تعطیل و شب‌ها باز می‌شد و مردم شبانه خرید می‌کردند، این تحصن در اعتراض به رژیم پهلوی بود. به این علت که عوامل رژیم مغازه‌ها را آتش می‌زدند و غارت می‌کردند؛ تا اینکه صبح روز ۱۹ بهمن مأموران شهربانی حدود ۷۰ مغازه از فلکه شهرداری تا فلکه مازندران را به آتش کشیدند و مردمی که برای خاموش کردن آتش می‌آمدند را نیز به گلوله می‌بستند.

مأموران شهربانی گرگان از خشن‌ترین مأموران در سطح کشور بودند و خشونت آنها سرآمد خشونت شهربانی‌های کشور بود، مخصوصاً افسری مانند سرگرد سلیمی‌زاده که خشن‌ترین مأمور شهربانی گرگان بود؛ شهربانی گرگان چکیده گارد شاه در این منطقه بود و آنها لکه ننگ تاریخ معاصر گرگان شدند. بیش از نیمی از شهدای استان گلستان پیش از انقلاب فقط در شهر گرگان کشته شدند و هزاران نفر در طول آن سال‌ها مورد ضرب و شتم، شکنجه و اذیت و آزار مأموران شهربانی گرگان قرار گرفتند.

به همین جهت مردم عصر روز ۲۱ بهمن سال ۵۷ مأموران شهربانی گرگان را مورد ضرب و شتم قرار داده و انتقام شهدا و سوختن اموالشان را از آنها گرفتند که در واقع می‌توان گفت انقلاب اسلامی در گرگان یک روز زودتر از تهران پیروز شد چرا که مرکز حمایت از رژیم و کانون خشونت و کشتار در گرگان توسط مردم تصرف و سرنگون شد».

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.