1402-08-22 12:57
1218
0
87417
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان کشور:

درخواست همسایگان از ایران برای راه‌اندازی دفاتر بانک خون بندناف

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان کشور از درخواست سه کشور همسایه برای راه‌اندازی دفاتر نمایندگی بانک خون بندناف خبر داد.

به گزارش «گلستان ما»- هادی علمدار، مرتضی ضرابی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در جهاددانشگاهی گلستان برگزار شد، اظهار کرد: سه کشور همسایه از ایران درخواست راه‌اندازی دفاتر نمایندگی بانک خون بندناف داشتند ما در اقلیم کردستان عراق دفتر نمایندگی داریم شرایط خاص امنیتی پیش آمد که دفترمان تعطیل شد نمونه‌های خوبی هم دخیره‌سازی کردیم طی مذاکراتی که انجام گرفته است مجددا این دفتر در کردستان عراق فعال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بانک خون بندناف ۲.۵ تا سه درصد زایمان‌ها در کشور ذخیره‌سازی می‌شود، افزود: ۲۰۰ هزار نمونه خون بندناف ذخیره‌سازی شده است و ایران بزرگترین بانک خون بندناف هیبرید را در منطقه دارد.

* ذخیره‌سازی ۱۵۰۰ نمونه خون بندناف در گلستان

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان کشور بیان کرد: بانک خون بندناف ایرانیان مقیم در کشورهای اروپایی و همسایه نیز در داخل کشور ذخیره‌سازی می‌شود، کشورهایی نظیر ترکیه، ترکمنستان، رومانی، عراق، افغانستان، اردن، نروژ، کانادا، انگلستان، امارات و اردن از جمله آن هستند.

ضرابی با اشاره به فعالیت دفتر نمایندگی بانک خون بندناف گلستان در سال ۱۳۹۷ گفت: مجموعه گلستان توانسته یک‌هزار و ۵۰۰ نمونه سلول‌های بنیادی خون بند ناف را ذخیره کند.

وی توضیح داد: با اقداماتی که جهاد دانشگاهی انجام داد این آمار در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و این روند مثبت تا پایان سال تصاعدی خواهد بود.

* جای خالی گلستان در بین 10 استان اول کشور در ذخیره‌سازی بانک خون بندناف

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان کشور با بیان اینکه سالانه حدود ۲۵ هزار نمونه جدید از سلول‌های بنیادی خون بند ناف ذخیره می‌شود، گفت: پیش‌بینی ما این است تا پایان سال این عدد به ۲۲۰ هزار نمونه افزایش پیدا کند.

ضرابی ادامه داد: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۴ هزار نمونه خون بندناف ذخیره‌سازی شده است که سهم استان گلستان ۶۰۰ نمونه بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۵ دفتر نمایندگی باک خون بندناف در سراسر کشور فعال است، گفت: استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمان، همدان، البرز و کرمانشاه بیشترین نمونه‌های ذخیره‌سازی را در کشور دارند.

* درمان ۸۰ بیماری خونی و غیرخونی با سلول‌های بنیادی بندناف

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان کشور با اشاره به کاربرد سلول‌های بنیادی خون بندناف بیان کرد: این سلول‌ها پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیرخونی را دارند.

ضرابی گفت: در حال حاضر بیشترین کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های خونی به تالاسمی، انواع سرطان خون، بیماری نقص سیستم ایمنی و کم‌خونی‌های مادرزادی است، که با استفاده از نمونه‌های خون بندناف ۳۱ بیمار تالاسمی، سرطان خون، نقص سیستم ایمنی و آنمی آپلاستیک پیوند شدند همچنین ۵۵ بیمار فلج مغزی و پنج بیمار اوتیسم با استفاده از این تکنولوژی درمان شدند.

انتهای پیام

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.