1402-10-22 13:55
345
0
88344
یادداشت؛

«عملیات کربلای ۵، تعیین‌کننده سرنوشت جنگ»

حجت‌الاسلام حسین الوند گفت: عملیات کربلای پنج، یکی از سخت‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس است که سرنوشت جنگ را مشخص کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، حجت الاسلام حسین الوند  کارشناس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در یادداشتی نوشت: عملیات کربلای ۵، یکی از سخت‌ترین و مهمترین عملیات‌های دوران هشت سال دفاع مقدس است که به نوعی، سرنوشت جنگ را مشخص کرد. این عملیات که به فاصله ۱۵ روز، پس از ناکامی در عملیات کربلای ۴ طرح ریزی و اجرا شد، موازنه قدرت را به نفع ایران تغییر داد.
این عملیات در منطقه غرب خرمشهر و شرق بصره و در محور شلمچه به سوی بصره، با رمز مقدس «یا فاطمه زهرا» در نیمه شب ۱۹ دی ماه ۱۳۶۵ آغاز شد. هدف از این عملیات، گرفتن سر پل مناسب برای دستیابی به شهر بصره و تاسیسات عمده نفتی عراق به اجرا در آمد.
پیچیدگی و سختی این عملیات بخاطر موانع و استحکامات عجیبی بود که ارتش بعث عراق در طول سال‌ها در منطقه شرق بصره ایجاد کرده بود از جمله: استحکامات هلالی شکل که با سیم خاردار و میادین مین پوشیده شده بود؛ تعبیه سنگرهای بتونی، دیده بانی، تیربار و مهمات و سنگر تانک، به منظور تسلط بر منطقه شلمچه؛ ایجاد منطقه آب گرفتگی در شمال منطقه عملیاتی برای جلوگیری از پیشروی نیروهای پیاده ایران؛ ایجاد موانع عظیمی از سیم‌های خاردار، تله‌های انفجاری، کانال، میدان‌های مین وسیع و… (شربتی و مرادپیری، آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس، ص ۱۲۷)

شرح عملیات:  
عملیات کربلای ۵، با استفاده از رخنه‌ای که در منطقه شلمچه در خطوط دفاعی دشمن ایجاد شده بود، صورت گرفت.  
محور مواصلاتی شلمچه، کلید فتح بصره به شمار می‌رفت. وسعت سرزمین خشک این منطقه عملیاتی که به پنج ضلعی معروف بود، به کمتر از ۵۰ کیلومتر مربع می‌رسید. زمین منطقه عملیات، پوشیده از آب گرفتگی‌ها، نهرها، خاکریزها، کانال‌ها و سایر عوارض طبیعی و مصنوعی دیگر بود که پس از شکستن خطوط دشمن، رزمندگان اسلام باید از این موانع سخت عبور می‌کردند تا بتوانند به پیشروی خود به سمت اهداف تعیین شده، ادامه دهند.
در دو روز اول عملیات، به دلیل آمادگی نداشتن نیروهای دشمن، رزمندگان ایران موفق شدند ضمن شکستن خطوط دشمن، تعدادی تانک را به غنیمت بگیرند و ۶۵۰ نظامی را اسیر کنند. ولی از روز سوم به بعد به تدریج، ارتش بعث عراق، جنگ سختی را علیه رزمندگان اسلام شروع کرد.  
از روز هفتم نبرد، پاتکهای سنگینی از سوی دشمن آغاز شد. این پاتک‌ها، تا ۲۰ شبانه روز ادامه یافت و تقریبا هیچ نقطه‌ای از شلمچه و منطقه نبرد نبود که مورد اصابت آتش توپخانه و سایر آتش‌های دشمن واقع نشده باشد.  
بعد از بیست روز، نبرد شدید و پاتک مداوم، دشمن نتوانست منطقه را از تصرف رزمندگان اسلام خارج کند و این منطقه پس از یک مقاومت سرسختانه در اختیار ایران باقی ماند و ارتش عراق پس از حدود ۴۵ روز نبرد شدید، به منظور جلوگیری از انهدام بیشتر، دست از جنگ کشید.
در این عملیات، پاسگاههای بوبیان، شلمچه، خیّن و جزایر بوارین، فیاض وام الطویل و شهرک دوعیجی، رودخانه دوعیجی و نهر جاسم و همچنین ده کیلومتر از جاده شلمچه – بصره و بیش از ۱۵۰ کیلومتر مربع از خاک عراق به تصرف قوای ایران در آمد. همچنین حدود ۲۶۵۵ نفر از قوای ارتش بعثی به اسارت درآمدند و نیروها و تجهیزات دشمن به طور وسیع منهدم گردید. (شربتی و مرادپیری، آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس، ص ۱۳۰)
در واقع عملیات سرنوشت ساز کربلای ۵ و نبرد در پشت دروازه‌های شهر بصره، موجب گردید موازنه قدرت هم در عرصه نظامی و هم در عرصه دیپلماسی، به نفع ایران شود و صحبت از آتش بس و پایان جنگ به میان بیاید که حدود یک سال و نیم بعد از این عملیات، همین گونه شد و جنگ در مرداد ۱۳۶۷به پایان رسید.  
لازم به ذکر است در این عملیات، لشکر ویژه ۲۵ کربلا به عنوان لشکر خط شکن در قالب گردان‌هایی مانند یا رسول، امام حسین، مسلم بن عقیل، مالک، عاشورا و… وارد عمل شده و نبرد جانانه‌ای با دشمن بعثی داشتند که نیروهای برجسته‌ای مانند حسن غفاری (مسئول اطلاعات عملیات لشکر ۲۵ کربلا)، روحانی شهید محمدعلی ملک (فرمانده گردان حمزه)، قربان فرجی (از مسئولین واحد تخریب) و ده‌ها نفر از نیروهای استان گلستان در این عملیات به شهادت رسیدند.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.