1401-11-04 10:22
407
0
83140
رئیس بنادر و دریانوری استان گلستان تشریح کرد؛

آخرین جزئیات پروژه علاج بخشی خلیج گرگان/ پسروی خلیج گرگان کاهش یافت

رئیس بنادر و دریانوری استان گلستان به پیشرفت فیزیکی ۵۶ درصدی پروژه علاج بخشی و لایروبی کانال‌های خلیج گرگان خبر داد و گفت: ۶۱۰ هزار متر مکعب لایروبی تاکنون با اجرای طرح علاج بخشی خلیج گرگان انجام شده است.

به گزارش گلستان ما؛ نورالله عباسی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان در خصوص آخرین جزئیات اجرای پروژه علاج بخشی و لایروبی کانال‌های خلیج گرگان اظهار کرد: در سومین و چهارمین جلسه مدیریت تالاب‌های کشور طرح پنج ساله برای نجات خلیج گرگان در نظر گرفتند و براساس مصوبات سومین ستاد ملی و مدیریت تالاب‌های کشور بنا شد پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی نسبت به تهیه سناریو‌هایی مختلف نجات خلیج گرگان اقدام کند.

رئیس بنادر و دریانوری استان گلستان ادامه داد: در جلسه چهارم ستاد ملی و مدیریت تالاب‌های کشور براساس مطالعاتی انجام شده سازمان بنادر و دریانوردی مکلف می‌شود لایروبی کانال را در خلیج گرگان انجام دهد.

عباسی تأکید کرد: در اسفند سال گذشته به صورت حضوری رئیس جمهور از خلیج گرگان بازدید داشتند و وقتی عمق فاجعه را مشاهده می‌کنند دستور می‌دهند لایروبی را در کوتاه تریرین زمان ممکن اقدام کنند و ظرف کمتر از ۱۰ روز سازمان بنادر و دریانوردی با ترک تشریفات مناقصه بزرگترین پیمانکار بخش دریایی یعنی قرارگاه خاتم انبیاء را انتخاب کردند و از ابتدای سال ۱۴۰۱ این پروژه آغاز شد.


وی افزود: با توجه به عمق آب استفاده از لایروب‌های بزرگ در خلیج غیرممکن بود و لذا از ظرفیت لایروب‌های کوچک برای این منظور استفاده شد، تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه جذب شده و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز به این پروژه اختصاص داده شده است و تاکنون ۵۶ درصد پروژه پیشرفت فیزیکی را در اجرای این پروژه شاهد هستیم.

این مقام مسئول بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که این پروژه یکی از پروژه‌های موفق ملی باشد و در موعد مقرر به پایان برسد و پس از اتمام کار یک کانال به عرض ۱. ۵ متری را در طول خلیج خواهیم داشت.

عباسی تأکید کرد: اگر لایروبی را انجام نمی‌دادیم هیچ آبی از طریق کانال آشوراده وارد خلیج نمی‌شد و یکی از راه‌های نجات بخشی خلیج لایروبی بود که توانست اب مورد نیاز خلیج را تأمین کند.

رئیس بنادر و دریانوری استان گلستان تأکید کرد: تردد شناور‌های سبک و تثبیت تراز آب و تهسلی تبادل اب با دریایی خزر از دیپر مزیت‌های اجرای این پروژه به شمار می‌رود.

عباسی خاطرنشان کرد: مدت زمان اجرایی این پروژه ۱۲ ماه است که ۶ ماه از آن سپری شده و از نظر زمان‌بندی در اجرای این پروژه عقب نیستیم، در حال حاضر ۱۵۰ نفر برای اجرایی این پروژه به کارگیری شدند.

وی یادآور شد: در اجرایی این پروژه چهار دایک ایجاد شده که دایک نخست با وسعت ۵۲ هکتار، دایک دوم به مساحت ۴۵ هکتار و دایک سوم به مساحت ۳۶ هکتار و دایک چهارم به مساحت ۱۴ هکتار در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول بابیان اینکه در بخش صنعت پنج درصد از ظرفیت سواحل استفاده شده و در گلستان این میزان کمتر است، تأکید کرد به صورت نرمال از شدت انتظار خشکی خلیج و پسروی آن کاهش یافته است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.