1396-12-15 15:56
1325
0
51257
گزارش؛

بازارچه های دانش آموزی، جایی برای آموزش عملی کسب و کار

برپایی بازارچه های دانش آموزی در سراسر استان گلستان مکان موثری برای آموزش کسب و کار دانش آموزان و تربیت اقتصادی آنان بر طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است .

به گزارش گلستان ما ؛  به نقل از کلاس بیست؛ آموزش و پرورش استان گلستان در جهت عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی د رحوزه آموزش های عملی اقدام به برپایی بازارچه دانش آموزی  در هر شهرستان کرده است .

14 شهرستان آثار دانش آموزان خود را در زمینه های صنایع چوب، مواد غذایی، سفال، هنرهای دستی و ابتکارات در معرض دید علاقه مندان و خانواده قرار داده است .

بیش از 98 درصد آثار و دست ساخته های این نمایشگاه ها بوسیله دانش آموزان ساخته شده است و تنها 2 درصد آنها به شرکت ها خصوص تعلق گرفته است .

دراین بازارچه ها دانش آموزان محصولات خود را با برند های مختلف و مخصوص خود و به شیوه های مختلف تبلیغاتی بفروش می رسانند .

bazarch g 8

آشنایی با شیوه تبلیغات و برخورد با مشتری

"محمد حسین حسینی" یکی از غرفه داران  است که محصولات چوبی  خود را به معرض نمایش گذاشته است و می گوید:  هر مدرسه یک غرفه دارد و دست ساخته های بچه های خود را به نمایش می گذارد .

او می افزاید: در درس کار و فناوری باید به صورت عملی مواردی را انجام دهیم و ما هم این رشته را انتخاب کردیم و محصولات را خودمان ساخته وبه معرض نمایش قرار دادیم .

حسینی ادامه می دهد: در اینجا با شیوه برخورد با مشتری و چگونگی تبلیغات نیز با دیدن و پرسش از غرفه داران دیگر آشنا شدیم. حتی می توانیم با این راه به کسب در آمد خوب برسیم .

bazarch g 22

هرکس در هر جایگاهی می تواند موثر باسد و با تخصص خود در آمد زایی کند

یک غرفه دار مدرسه دخترانه که مشغول حساب و کتاب با مشتری خود است، می گوید: حضور در این نمایشگاه تجربه بسیار مهمی در زندگی او خواهد بود چرا برای محصولی خود با کمک دوستانش ساخته است قیمت گذاری کرده و دستمزد آن را دریافت خواهندکرد .

او می گوید: اگر بخشی از در آمدمان  را هم به مدرسه بدهیم باز هم آموزش می بینیم که برای عرضه محصول باید تابع قوانین باشیم .

این دانش آموز هنرمند ادامه می دهد: لذت بخش تر این است که از محصولاتت تعریف می کنند ودر جایی هم برای بهتر کردن محصولات پیشنهادتی هم ارائه می کنند .

او در خاتمه می گوید: در اینجا یاد میگیریم که هرکس در هر جایگاهی می تواند موثربوده و با تخصص خود در آمد زایی کند.مهم این است که به توان خود باور داشته باشیم .

bazarch g 37

ارتقای هوش اجتماعی و اعتماد به نفس نوجوان

اما میری معلم کار و فن آوری دبیرستان مائده گرگان نیز با ابراز رضایت از کتاب کار و فناوری به خبرنگار می گوید: نیازمند بروزرسانی کتب درسی بودیم  تا اینکه با تالیف کتبی همچون کار و فناوری و سواد رسانه ای و ..تا حدودی به سمت برطرف کردن نیازها پیش رفته اند.

این معلم گلستانی می گوید: حرفه های که دانش آموزان در کلاس ها یاد می گیرند علاوه بر اینکه در زندگی شخصی آنان به کار می آید می توانند در جامعه و اقتصاد خانواده نیز نقش آفرین باشند .

او با تاکید بر افزایش اعتماد به نفس نوجوان ، می افزاید : اینکه یک نقشی را به دانش آموز بعنوان عنصری موثر و خلاق می دهیم باعث افزایش اعتماد به نفس او می شود و هوش اجتماعی او را نیز تقویت می کند .

photo 2018 03 04 07 19 04

گسترش فرهنگ تولیدو ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس دانش آموز

"محمد رضا وطنی" مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در بازدید از غرفه های دانش آموزی گرگان در گفتگو با خبرنگار کلاس بیست؛ می گوید:  طرح بازارچه های دانش آموزی از سه سال گذشته در قالب درس کار و فناوری در مدارس آغاز شده و امسال به صورت نمایشگاهی شهرستانی برنامه ریزی شده است .

او می افزاید : حدود 30 هزار دانش آموز در این بازارچه ها محصولات و دست ساخته های خود را خود را عرضه کرده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان  ادامه میدهد: هدف از ایجاد بازارچه ها، گسترش فرهنگ تولیدو ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس دانش آموز است .در این بازارچه ها دانش آموز با تولید یک کالا خود را برای جامعه عنصری مفید می داند این هدف نهایی و روح بازارچه ها است .

او ادامه می دهد: دانش آموز آموزش می بیند که چطور بازار فروش برای محصولات خود پیدا کند وآنها  را با مقرارات دینی  در معرض خرید و فروش قرار دهد.

وطنی  می گوید: طرح هر دانش آموز یک مهارت سال  گذشته آغاز کردیم و مورد استقبال وزارت قرار گرفت و امسال با عنوان«ایران مهارت » در کشور آغاز شده است .

این مقام مسئول می گوید:  طبق برنامه ریزی ها سهمیه استان 10 درصد مدارس متوسطه دوره اول است اما ما می خواهیم 60 دصد دبیرستانهای خود را تحت پوشش این طرح قرار دهیم  و در این راه به کمک خانواده نیازمندیم .

photo ۲۰۱۸ ۰۳ ۰۴ ۱۳ ۲۸ ۵۴

90 درصد فارغ التحصلان هنرستان ها دارای شغل هستند

او با بیان اینکه 90 درصد فارغ التحصلان هنرستان ها دارای شغل هستند، ادامه می دهد: متاسفانه در رشته های نظری حتی در بالاترین سطوح تحصیلی نیز فارغ التحصیلان بیکار فراوانی وجود دارد بنابراین باید در دوران مدرسه به سمت رشته های مهارتی سوق دهیم .

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در خاتمه می افزاید: تا پایان برنامه ششم و با همت همگانی در آموزش و پرورش و کمک خانواداها 50 درصد نوجوانان را به سمت رشته های مهراتی سوق دهیم .

به گزارش کلاس بیست؛ یکی از آسیب های این بازارچه ها موازی کاری در ارائه محصولات  بوده و حتی ارائه محصولات سایر اشخاص بجز دانش آموزان است نیز به چشم می خورد اما فراوانی آنان اغلب ناچیزبود و می توان از آن به راحتی گذشت .

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.