1402-09-18 09:45
849
0
87797
گلستان در آستانه سفر کاروان دولت کار و کرامت «۶»؛

زنگار رونق اقتصادی از ریل گلستان برچیده شود

تکاپوی جدی دولت بر تقویت ارتباطات بین این کشورها را نمی‌توانیم بدون مسیر دسترسی مناسب تعمیق داد و انتظار است سفر رئیس جمهور به گلستان بهانه‌ای برای افزایش سهم گلستان در حمل‌ونقل بین‌المللی باشد.

 به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ اهمیت راه‌آهن از منظر توسعه پایدار بر کسی پوشیده نیست، حمل‌ونقل ریلی از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد به شمار می‎روند که فرایند توسعه اقتصادی را تحت‌تأثیر قرارداد و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

 راه‌آهن به‌عنوان یک مکانیسم بسیار کارآمد در زمینه حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری در کشورهای توسعه‌یافته و بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه شناخته و از آن استفاده می‌شود.

 بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصادی معتقد هستند که تبیین و تشریح برتری به‌کارگیری راه‌آهن از دیدگاه توسعه پایدار آن‌قدر مهم است که در تسهیل هرچه بیشتر و بسط و گسترش خطوط ریلی که از معیارهای اقتصادی و زیست‌محیطی مختلفی برخوردار است، باید همواره در دستور کار قرار گیرد.

 باتوجه‌به این مقدمه تقویت ترانزیت ریلی فرصتی برای شکوفایی اقتصادی ایران و استان گلستان است و لذا بدون تردید اگر بنا است رئیس‌جمهور به گلستان سفر کند و به مسئله ریلی استان گلستان اهتمام جدی نداشته باشد حتی ایجاد صنایع بزرگ مثل پتروشیمی و غیره باعث نخواهد شد که تجار ریسک سرمایه‌گذاری را در گلستان بپذیرند.

 حضور رئیس‌جمهور به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) و متقابلاً حضور رؤسای بلندپایه این کشورها در ایران همه‌وهمه برای پای گذاری یک اقتصاد نوین در منطقه است و تکاپوی جدی دولت بر تقویت ارتباطات بین این کشورها را نمی‌توانیم بدون مسیر دسترسی مناسب تعمیق داد.

 راه‌آهن فرصتی برای آورده‌های سرشار ارزی و افزایش تراز تجاری است و لذا اگر می‌خواهیم در مسئله توسعه اقتصاد گلستان صحبت کنیم لازمه آن این است که بیندیشیم در این مسیر چه کردیم.

 کریدور شمال به جنوب کشور از دیگر مسائل مهمی است که تجارت اقتصادی استان نیز به آن تأکید دارند و می‌تواند گلستان را از بن‌بست اقتصادی خارج کند، احداث راه‌آهن اینچه‌برون، شاهرود - طبس از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه شود.

 از سویی دیگر باوجوداینکه مسیر اینچه‌برون - ترکمنستان - قزاقستان با حضور سه رئیس‌جمهور افتتاح شده اما هنوز رونق اقتصادی را نتوانسته برای گلستان آن‌گونه که باید به ارمغان بیاورد گرچه در سال‌های اخیر و پس از شیوع کرونا شرایط بهتری را شاهد هستیم؛ اما انتظار فعالان و تجار از ریل گلستان برآورده نشده است.

 در سفر نخست هیئت دولت به گلستان رئیس‌جمهور سری به بازارچه مرزی اینچه‌برون زد چه خوب است که برای پیگیری جدی‌تر مسئله اینچه‌برون، حواشی ایجاد بندر خشک و افزایش سهم گلستان در حمل‌ونقل بین‌المللی بار دیگر به این منطقه بروند و از گمرک مرزی بازدید کنند.

 از سویی دیگر موضوع خارج‌شدن قطار از ریل هم بیانگر آن است که مسئولان باید برای نگهداری و تقویت مسیر ریلی گرگان - تهران تلاش بیشتری داشته باشند.

 انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.