1402-09-18 08:54
986
0
87794
گلستان در آستانه سفر کاروان دولت کار و کرامت «۵»؛

«گاز» کلمه سه حرفی به بزرگی اقتصاد گلستان

انتظار مردم گلستان از رئیس‌جمهور این است که فکری برای شب‌های سرد زمستان و قطعی گاز کند که باعث می‌شود اهرم‌های تعطیلی صنایع و واحدهای تجاری که نبض تپنده اقتصاد استان است پایین کشیده شود.

 به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ گاز هم مثل سلامتی انسان این روزها برای جامعه اهمیت دارد تا زمانی که باشد کسی صدایش در نمی‌آید و وقتی که قطع می‌شود همه دادشان در می‌آید و بسیاری از امورات روزمره که حتی فکرش هم نمی‌کنید از کار می‌افتد.

 رفته‌رفته وقتی به سمت فصل سرد سال نزدیک می‌شویم معضل قطعی جایگاه سی. ان. جی و گاهی هم به خاطر قطع سوآپ گاز ترکمنستان قطعی گاز واحدهای تجاری و خانگی به سراغ گلستانی‌ها می‌آید.

 گرچه تدابیری برای استفاده از سوخت‌های جایگزین در واحدهای صنعتی در فصل سرد سال اتخاذ می‌شود؛ ولی شرایط گلستان برای تأمین گاز به‌گونه‌ای است که هرازگاهی مسئولان بیان می‌کنند به دلیل افت محسوس فشار ناشی از قرارگرفتن استان در انتهای خط لوله انتقال و افزایش مصرف ناشی از سرمای زیاد، تأمین گاز موردنیاز برخی مناطق گلستان سخت‌تر از دیگر مناطق است و لذا تنها را صرفه‌جویی است وگرنه گلستانی‌ها با قطعی گاز روبه‌رو می‌شوند.

 شاید مطرح‌شدن این مسئله از سوی یک مدیر در استان سخت‌ترین کار باشد و انسان یاد پزشکی می‌افتد که می‌گوید دیگر برای بیمار شما کاری از دستم برنخواهد آمد، شاید تنها معجز سفر رئیس‌جمهور به گلستان بتواند این بیماری صعب‌العلاج را در گلستان درمان کند.

 گاز گرچه یک کلمه سه حرفی است؛ اما مفهوم بزرگی در اقتصاد گلستان دارد و اگر می‌خواهیم به توسعه پایدار برسیم باید فکری برای شب‌های سرد زمستان کنیم که میزان مصرف گاز در استان به ۱۶ میلیون مترمکعب می‌رسد و این مسئله باعث می‌شود اهرم‌های تعطیلی صنایع و واحدهای تجاری که نبض تپنده اقتصاد استان است حرکت کند.

 وقتی به آمار واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل استان نگاه می‌کنیم می‌بینیم بسیاری از واحدها نتوانستند از توان ۱۰۰ درصدی خود برای تولید بهره ببرند و در بررسی‌های این مسئله موضوع قطعی گاز و تأمین سوخت جایگزین به‌عنوان یک پاشنه آشیل این صنایع به شمار می‌رود.

 برای واحدهای صنعتی استان گاز مقرون‌به‌صرفه‌ترین انرژی است و از سویی دیگر ازآنجایی‌که بزرگ‌ترین منبع مصرفی گاز نیروگاه‌ها به شمار می‌رود توسعه نیروگاه برق در استان را با چالش روبه‌رو کرده که در صورت تحقق شهرک صنعتی یک هزارهکتاری و یا منطقه آزاد مسئولان کشور باید برای آن چاره‌اندیشی کنند.

 دیگر از موضوع حمل‌ونقل و جابه‌جایی مسافر و بحران‌های قطع جایگاه‌های سی.ان.جی فاکتور می‌گیریم و از رئیس‌جمهور می‌خواهیم که در سفر به استان گلستان چشم‌اندازی برای بحران همیشگی کمبود گاز در گلستان بیندیشد.

 انتهای خبر/

 

 

ش

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.