1401-06-23 07:30
523
0
81522
ضرورت تقویت مردم‌گرایی رسانه‌ها در دولت رئیسی

استانداری گلستان در مسیر ایجاد میز گفتگو رسانه و دولت

با روی کار آمدن دولت سیزدهم بسیاری از افرادی که در مسیر فرمان آتش به اختیار مقام معظم رهبری از مسئولان پرسشگری و مطالبه گری می کردند در مقام مسئول قرار گرفتند و لذا این انتظار می رفت که در برابر پرسش های مردمی پاسخگو باشند.

 

با روی کار آمدن دولت سیزدهم  بسیاری از افرادی که در مسیر فرمان آتش به اختیار مقام معظم رهبری از مسئولان پرسشگری و مطالبه گری می کردند در مقام مسئول قرار گرفتند و لذا این انتظار می رفت که در برابر پرسش های مردمی پاسخگو باشند.

دانستن حق مردم است و وظیفه دولت و رسانه‌ها در قبال حقوق شهروندی با در اختیار گذاشتن اطلاعات، ایجاد حق پرسشگری برای همه مردم است و این مسئله باعث برچیده شدن اتاق های امن فساد می شود و از سویی مسیر خطا استراتژیک در تصمیم گیری نیز کوتاه می شود به شرط آنکه مسئولان بخواهند حرف های دلسوزان از طیف های مختلف را بشنوند.

به این مسئله مقام محترم رئیس جمهور نیز در پیام به خبرنگاران تاکید کرد و توسعه و تعالی ایران اسلامی و تحقق آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی، امام(ره) و رهبری معظم، را جز در سایه نقش‌آفرینی مؤثر رسانه‌نگاران در اطلاع‌رسانی منصفانه و مسئولانه میسر ندانست.

با توجه به چنین رویکردی مسئولان استان بعد از هیاهوهای به وجود آمده از انتصابات استان سعی کردند که در مسیر پاسخگویی و مشارکت پذیری به ویژه از سوی رسانه ها قرار بگیرند.

گرچه برخی از اظهار نظارات و یا بیان برش هایی از سخنان استاندار باعث شد که این سایه تلاش و زحمات مسئولان استان در عرصه پاسخگویی به حاشیه برود ولی اقدامات خوبی  برای بستر پاسخگویی مسئولان به ویژه در هفته دولت با ایجاد قرارگاه شهید همدانی به وجود آمد.

گرچه مجال برای کنشگری در چنین برنامه هایی از سوی رسانه ها کوتاه بود ولی بسیاری از برنامه های هفته دولت در استان مورد اطلاع رسانی قرار گرفت.

همچنین شکل‌گیری شورای اطلاع رسانی و دعوت از چهره‌های رسانه‌ای با شاکله جوان و با تجربه بستری را فراهم ساخت که دیدگاه های رسانه ها نیز در مسیر اطلاع رسانی دولت و سیاست‌های ابلاغی مورد عنایت قرار گیرد.

همچنین در معاونت سیاسی استانداری گلستان هم با ایجاد هیئت اندیشه ورز رسانه و فضای مجازی قدم های بلندی برای همگرایی بیشتر فعالان رسانه و فضای مجازی با سیاست های دولت سیزدهم برداشته است.

گرچه این اقدامات باعث می شود که صاحب نظران در حوزه رسانه و فضای مجازی از برنامه ها و سیاست های پیشروی استان بیشتر آگاه شوند اما انتظاراتی نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

بسیاری از مسئولان استان از مسیری که رسانه ها پیشروی مسئولان گشوده دوره هستند و در حقیقت رسانه و مدیران دستگاه هایی اجرایی هر یک مسیر خود را طی می کنند و این مسئله شاید باعث ایجاد نارضایتی های اجتماعی شود و باید پیوست های رسانه ای در دستگاه های اجرایی مورد توجه قرار گیرد.

از سویی دیگر بسیاری از سیاست ها در استان تدوین می شود و پس از آن برای تنویر افکار عمومی در اختیار رسانه ها قرار می گیرند و این در حالی است که رسانه ها تمایل دارند که تبیین کننده سیاست های توسعه ای استان براساس کنشگری ها و یا انتظارات مردمی باشند و این مسئله بیانگر آن است که باید فعالان رسانه ای در مسیر سیاست گذاری و توسعه استان سهم بیشتری داشته باشند.

فراهم سازی  زیرساخت های مهم برای اطلاع رسانی و فعالیت های رسانه ای نیز از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد  و خلأ وجود  این بستر  باعث می‌شود  افرادی غیر حرفه ای از این شرایط برای جولان اهداف خود که رنگ بویی از مشکلات استان ندارد و بیشتر در آن سهم خواهی مطرح است ایفاء نقش کنند.

فضای ایجاد شده بین رسانه ها و فعالان فضای مجازی بستری برای گرفتن شاه ماهی  برای برخی از افراد از این آب گل آلود  فراهم ساخته است.

 به قلم داود خاندوزی، فعال رسانه‌ای گلستان

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.