1401-05-23 13:18
1696
1
81177

شماره جدید ماهانه انقلاب منتشر شد

«قنسولگری روسیه را به گرگانیها برگردانید» ، تیتر تازه‌ترین شماره ماهنامه انقلاب است و مُبیِّن خواست عمومی و دیرینه مردم این منطقه می باشد.

«قنسولگری روسیه را به گرگانیها برگردانید» ، تیتر تازه‌ترین شماره ماهنامه انقلاب است و مُبیِّن خواست عمومی و دیرینه مردم این منطقه می باشد.

شماره 227 و 228 ماه نامه انقلاب که ویژه خرداد و تیر سال 1401ش منتشر شده، حاوی مطالب متنوع تاریخی است که توسط غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار گلستانی در 8 صفحه و دو رنگ به قیمت 2000 تومان به زیور طبع آراسته شده است. عناوین مطالب این شماره نشریه انقلاب چنین می باشد:

* قنسولگری روسیه را به گرگانیها برگردانید

* بي حرمتي قنسول روس به علماي گرگان

* مخالفت رُوسها با مشروطه خواهان استرآباد و تحریم کالاهای روسی توسط عُلما

* لحظه‌های شیدایی، نگاهی به دلنوشته های زائران مزار شهید گمنام

* تجلیل از خدمات تاریخ نگار گلستانی

* سالهای تدریس در مدارس مخروبه بندرگز              

* مبارزات گروه حرکت انقلابی در روستاها                  

* کمبود نان در سال 1319ش در گرگان، گنبد و بندرشاه و بد عهدی اداره املاک اختصاصی رضاخان

* قیام امام حسین(ع) به روایت امام خمینی

----------------------------------------------------------------------------------------

 

سرمقاله این شماره از ماهنامه انقلاب اختصاص به نامه ای دارد که توسط مدیر مسئول این نشریه خطاب به آقای رئیسی رئیس جمهور ایران نوشته شده است.

«همزمان با سفر آقای پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران، غلامرضا خارکوهی تاریخنگار گرگانی نامه‌ای به رییس جمهور ایران نوشت و از او خواست تا برای بازپس‌گیری قنسولگری مخروبه آن کشور به گرگانیها، طرح مساله نمایند، و یا از مجاری دیپلماتیک در وزارت امور خارجه اقدام کند. رونوشت این نامه برای استاندار گلستان (آقای زنگانه)، معاون سیاسی وی (آقای مهاجر)، و فرماندار گرگان (آقای پایین محلی) و برخی مقامات دیگر نیز ارسال شده تا هم در جریان این خواسته عمومی قرار گیرند و هم پیگیری آن را در دستور کار آینده خود قرار دهند.»

در این نامه خطاب به آقای رئیسی چنین آمده است: «در وسط شهر گرگان- استرآباد سابق- کُنسولگری قدیم روسیه واقع شده که در زبان محلی به «قُنسولگری» و «باغ روسها» معروف است. این باغ که بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون مخروبه می‌باشد، چندین هکتار وسعت دارد و در مرکز منطقه مسکونی شهر واقع شده، و در حال حاضر جز یک ساختمان و چند دیوار قدیمی و مخروبه با قدمتی بیش از صد سال و قطعه زمین بزرگی آکنده از علفزار و درختچه، چیزی در آن وجود ندارد. افکار عمومی مردم گرگان حاکی از آن است که این مکان در دوره حکومت قاجار به عنوان اجاره 99 ساله در اختیار دولت تزار روسیه قرار گرفته بود و اکنون بیش از 110 سال از مدت آن می‌گذرد. مسئولان و ماموران نظامی و سیاسی این قنسولگری در دوره حاکمیت تزارها و حتی لنین و استالین متاسفانه ظلم و ستم زیادی به مردم منطقه روا داشتند، بطوری که مردم گرگان خاطرات تلخ زیادی در این زمینه به یاد دارند. در هر صورت اسناد اجاره یا تملیک این مکان ممکن است به سبب گذشت زمان و تغییر و تحولات سیاسی و حاکمیتی در طی یک قرن گذشته، هم در ایران و هم در روسیه از میان رفته باشد؛ اما تقاضای بنده و سایر شهروندان گرگانی از جنابعالی این است ، اکنون که رئیس جمهور روسیه در تهران حضور دارند، به طریقی با ایشان مطرح بفرمایید که باغ کنسولگری را جهت ایجاد پارک شهر و موزه تاریخی به مردم گرگان بازگردانند تا از این حالت مخروبه خارج شده و به عنوان فضای سبز در معرض استفاده عموم مردم قرار گیرد. ضمناً چنانچه طرح این موضوع در این سفر مُیسر نشد، انتظار می‌رود که تقاضایِ به حقِ مردم شهرستان گرگان، با دستور جنابعالی از طریق وزارت امور خارجه و از مجاری دیپلماتیک پیگیری شود.»     

***********************

اینک p.d.f  کامل نشریه انقلاب

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.