1402-08-08 09:12
828
0
87204
به بهانه آغاز رسمی فعالیت منطقه آزاد اینچه‌برون؛

دروازه ایران بر روی بازار بزرگ آسیایی میانه باز می‌شود

فعالیت رسمی منطقه آزاد اینچه‌برون با ترکیب جدید کلید خورد، این منطقه می‌تواند ایران را به بازار بزرگ آسیایی میانه برساند.

 به گزارش گلستان ما، داود خاندوزی؛ نخستین جرقه‌های تأسیس مناطق آزاد در ایران در سال‌های اولیه دهه ۱۳۳۰ شکل گرفت، در آن سال‌ها مشکلاتی نظیر فقدان تسهیلات بندری و تأسیسات موردنیاز برای نگهداری کالاهای وارده به کشور، ایجاد چنین مناطقی در بنادر بازرگانی بزرگ جنوب کشور (خرمشهر، بوشهر و بندرعباس) را به امری ضروری مبدل کرده بود.

 در نهایت نتایج مطالعات اولیه صورت‌گرفته در این زمینه، تنها منجر به راه‌اندازی یک انبار نگهداری کالا در خرمشهر شد.

 در دهه ۱۳۴۰ مجدداً موضوع ایجاد مناطق آزاد موردتوجه قرار گرفت و بالاخره در این سال‌ها، زمینه تأسیس اولین مرکز جهانگردی در جزایر کیش و مینو فراهم آمد.

 در اسفندماه ۱۳۴۹، قانونی تحت عنوان «قانون معافیت از حقوق و عوارض گمرکی کالاهایی که به‌منظور استفاده، مصرف و فروش وارد بعضی از جزایر خلیج‌فارس می‌شوند» به تصویب رسید که به‌موجب آن به دولت اجازه داده شد در هر یک از جزایر خلیج‌فارس که مقتضی بداند کلیه کالاهایی را که به‌منظور مصرف، استفاده و فروش در فروشگاه‌ها وارد جزیره مذکور می‌شوند، از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، سود بازرگانی، حق انحصار، عوارض مختلف و حق ثبت سفارش معاف کنند.

 مناطق آزاد کیش، قشم، ارس، اروند، ماکو و انزلی در کشور فعال است و در سال ۱۳۹۹ قانون ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی در راستای تحقق بند (11) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و به‌منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی در جلسه علنی سی‌ام اردیبهشت ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی، تصویب و در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ با اصلاح ماده‌واحده موافق مصلحت نظام تشخیص داده شد.

 در این قانون هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی مهران در استان ایلام، سیستان در استان سیستان و بلوچستان، بانه - مریوان در استان کردستان، بوشهر در استان بوشهر، قصرشیرین در استان کرمانشاه، اردبیل در استان اردبیل و اینچه‌برون در استان گلستان به مناطق آزاد کشور اضافه شدند.

 آغاز فعالیت رسمی سازمان منطقه آزاد اینچه‌برون با معرفی هیئت‌مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد در هفت آبان کلید خورد.

 پس از شانزده ماه از آغاز روند راه‌اندازی منطقه آزاد اینچه‌برون توسط گروه اجرایی با مدیریت حسن ملک‌حسینی، در نهایت آخرین حلقه از اقدامات راه‌اندازی و فعالیت سازمان، معرفی اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل منطقه تکمیل شد.

 اعضای هیئت‌مدیره منطقه آزاد با پیشنهاد مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و تأیید ۱۱ عضو شورای‌عالی (هیئت وزیران) و رئیس‌جمهور طی مکاتبه‌ای با امضای معاون اول رئیس‌جمهور معرفی و در نهایت حکم حسن ملک‌حسینی به‌عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره توسط خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی صادر شد.

 صبح روز گذشته با سفر مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور به استان گلستان احکام صادره طی برنامه‌ای با حضور مسئولین استانی در استانداری گلستان به اعضاء اعطا شد.

 عبدالملکی در این جلسه آغاز فعالیت رسمی سازمان منطقه آزاد اینچه‌برون را به‌عنوان نهمین منطقه آزاد کشور اعلام کرد و ضمناً بهروز سامان و سید محمد حسینی نیز به‌عنوان اعضای هیئت‌مدیره در سازمان منطقه آزاد اینچه‌برون معرفی شدند.

 منطقه آزاد اینچه‌برون می‌تواند توانمندی گروه‌های صنعتی موجود استان گلستان را تقویت کند، صنایع غذایی و آشامیدنی، صنایع کانی غیرفلزی، محصولات از لاستیک و پلاستیک، صنایع شیمیایی در کنار قابلیت‌های معدن، کشاورزی و صنایع‌دستی می‌تواند باعث تقویت تجارت خارجی در گلستان شود.

 وجود زیر ساخته‌های مرتبط با تجارت خارجی باعث تسهیل فرایندهای تجاری و عامل مهمی در پاسخ به‌موقع به فرصت‌های بازار کشورهای هدف است به همین خاطر یکی از نشانه‌های تعامل و همسو بودن دستگاه‌های اجرایی در سطح استان، تسهیل سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری در بخش زیرساخت‌هاست. بدیهی است گام‌های بعدی توسعه استان در زمینه تجاری در گرو سرعت عمل در این زمینه خواهد بود.

 منطقه آزاد، راه‌آهن کریدور شمال به جنوب، شهرک صنعتی هزارهکتاری اترک، گمرک مرزی و پایانه صادراتی کشاورزی و گل‌وگیاه به همراه بازارچه مرزی و تعاونی‌های مرزنشین از مهم‌ترین زیرساخت‌هایی استان است که می‌تواند به توسعه تجارت و شکوفایی اقتصادی استان گلستان منتج شود.

 لازمه تحقق این مهم جدی‌گرفتن مسئله آزاد اینچه‌برون است و این منطقه می‌تواند دروازه‌ای برای رسیدن ایران با بازارهای بزرگ آسیایی میانه باشد و انتظار مردم این منطقه این است که دولتمردان نیز به منطقه آزاد اینچه‌برون اهتمام جدی‌تری داشته باشد.

 در ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی طرحی برای ایجاد منطقه اقتصادی منهای ایران در آسیایی غربی را پیگیری می‌کند و توجه به منطقه آزاد اینچه‌برون صهیونیست‌ها را در این منطقه نقش‌برآب کند.

 انتهای خبر/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.