1402-09-25 11:48
1530
0
87923
گلستان در آستانه سفر کاروان دولت کار و کرامت «۱۱»؛

رونق اقتصادی بازارچه اینچه‌برون در گروی پیگیری‌های دولت

قوانین وضع شده از سوی کشور ترکمنستان صادرات چمدانی را در منطقه مرزی اینچه‌برون مختل کرده و این مسئله باعث شده که بازارچه مرزی اینچه‌برون از آن تکاپوی اقتصادی برخوردار نباشد.

 به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ بازارچه گمرک اینچه‌برون در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر مرزی اینچه‌برون در شهرستان گنبدکاووس قرار دارد و این بازار در پی گشایش مرز پل در منطقه اینچه‌برون گنبدکاووس و تردد مسافران از این نقطه به ترکمنستان در اوایل دهه ۷۰ و با بیش از ۲۰۰ غرفه توسط بنیاد علوی، به‌صورت غیررسمی احداث و راه‌اندازی شد.
 
 از اهداف راه‌اندازی این بازارچه مرزی می‌توان به توسعه مبادلات مرزی، افزایش تبادل کالا به‌صورت رسمی، کاهش قیمت کالاها، ایجاد درآمد، اشتغال و امنیت برای مرزنشینان یاد کنیم؛ اما مرزنشینان می‌گویند که اثرات اهداف یاد شده کمتر لمس کردند.
 
 علت این مسئله برخی قوانین و محدودیت‌ها در گذر مرزی از سوی کشور ترکمنستان برای اتباع ایرانی است که تأثیر منفی بر رونق این بازارچه مرزی گذاشته است، تشکیل این بازارچه مطابق توافقنامه همکاری تجاری بین دو کشور ایران و ترکمنستان میسر شد و از آن زمان بسیاری از لوازم صوتی، تصویری، بهداشتی، البسه، صنایع‌دستی و سایر اجناس از ترکمنستان و در قالب تجارت چمدانی وارد و یا به آن طرف صادر می‌شود مرزنشینان خواستار رونق تجارت چمدانی هستند و تا این مهم اتفاق نیفتد بازارچه اینچه‌برون آن اثربخشی که مورد انتظار است را نخواهد داشت.
 
 تالاب آلا گل یک تالاب بین‌المللی و بزرگ‌ترین دریاچه استان گلستان که در کنار شهر اینچه‌برون واقع است هم به دلیل مختلف از جمله عدم انتخاب درختان مناسب و خدمات رفاهی و اقامتی و همچنین کاهش رونق اقتصادی بازارچه اینچه‌برون آن‌چنان که باید موردتوجه مسافران و گردشگران قرار نگرفته است و هم اکنون بازارچه مرزی اینچه‌برون صرف‌نظر از رونق اندک در حوزه اقتصادی، مهم‌ترین عامل تردد و جاذبه گردشگری به شهر کوچک اینچه‌برون است.
 
 این بازارچه بیشترین تعداد بازدیدکنندگان نوروزی و تا حدودی تابستانی را به خود اختصاص می‌دهد و تقریباً رکود اقتصادی در دیگر فصل‌های سال در این بازارچه حاکم است و مسئله یاد شده باعث شده که بازارهای محلی از جمله بازار پنج پیکر رقیب قدرتمندی برای بازار مرزنشینان گلستان شود و به دلیل کم‌توجهی‌هایی که در ادوار گذشته به این منطقه شده، هنوز هم از مناطق بسیار محروم و کمتر توسعه‌یافته کشور و استان گلستان به شمار می‌رود.
 کشور ترکمنستان از سال ۸۳ و به علت نامعلوم از تردد اتباع مرزنشین خود با گذر مرزی و از سال ۸۸ از ورود اتباع ایرانی ممانعت کرد و تردد را تنها منوط به داشتن گذرنامه بین‌المللی کرده و این مهم‌ترین عاملی است که باعث شده بازارچه مرزی اینچه‌برون آن رونق لازم را نداشته باشد و با اعمال قوانین جدید و محدودیت‌های پیش‌بینی‌شده، علاوه بر کاهش تردد اتباع دو کشور، بازارچه نیز کم‌رونق شده است.
 
 این مشکلات باعث شده که پای حیدر آسیابی، رئیس‌کل دادگستری گلستان به بازارچه مرزی اینچه‌برون باز شود و این قول را داده که در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری و با همکاری دستگاه‌های متولی برای رفع مشکلات و موانع تجارت چمدانی در مرز اینچه‌برون اقدام کند.
 
 بر اساس گزارش دادگستری در این بازدید غرفه‌داران این بازارچه تأکید کردند که رونق تجارت چمدانی از مرز، اقبال مردم برای خرید از این بازارچه را افزایش می‌دهد و به بهبود شرایط اقتصادی بومیان منطقه، کمک می‌کند.
 
 آن چیزی که مسلم است رونق این بازارچه با یک نمایش تصویری شدنی نیست و باید مسئولان کشور با رایزنی با کشور ترکمنستان شرایط بهتری را برای فعالان اقتصادی این عرصه رقم بزنند و تقریباً می‌توان گفت این مهم مهم‌ترین خواسته مردم بخش داخلی برون در شهر اینچه‌برون است.
 
 مرزنشینان گلستان انتظار دارند که قول‌هایی که دولتمردان برای حل مشکلات مرزی اینچه‌برون داشتند را در سفر دوم رئیس‌جمهور به گلستان محقق کنند.
 
 انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.