1396-08-27 04:02
1283
0
46670
استاندار جدید گلستان ، بایدها و نبایدها (11)

استاندار و شناسنامه انقلابی مردم استان گلستان/ لزوم غبار روبی استاندار از میراث معنوی ۵ آذر

قیام مردمی 5 آذر « در گرگان و دشت » یا استان کنونی گلستان از جمله این مقاطع حساس و سرنوشت ساز تاریخی و در دفاع از حریم امامت و ولایت است.

به گزارش گلستان ما، پاسداشت یک مقطع یا واقعه تاریخی خاص از انقلاب اسلامی برای مردمی که حیات اجتماعی و سیاسی خود را با انقلاب گذارنده اند ؛ شاید در وهله اول چندان ضروری ننماید . اما همین قدر بپذیریم که این پاسداشت نشان و چراغ راهی برای نسل جوان و آینده است ، آنگاه پاسداشت آن چنان جایگاه و ارزشی می یابد و از حد و اندازه هر برنامه ای دیگر فراتر می رود که قصور و کوتاهی در برابر آن با هیچ اقدام و برنامه دیگری قابل جبران نیست. 

بالاخص اینکه در ارتباط با گرامیداشت این مقطع تاریخی دستورات اکیدی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز وجود داشته باشد و عالی ترین مقام اجرایی ذیربط آن نیز در آغازین ماه های شروع به کار خود با چنین دستور العملی مواجه و دیگر مقامات و مسئولینی که سال گذشته در آن جلسه حضور داشته اند نیز چشم به تصمیمات و برنامه های آن مقام استانی دوخته باشند!

قیام مردمی 5 آذر « در گرگان و دشت » یا استان کنونی گلستان از جمله این مقاطع حساس و سرنوشت ساز تاریخی و در دفاع از حریم امامت و ولایت است. 

عینی ترین و ملموس ترین نتایج این مقطع تاریخی در آستانه پیروزی نهضت اسلامی ؛ تثبیت دوباره هویت اسلامی ناب ( دفاع از حریم امامت و ولایت ) و انقلابی ( پیروی از امام خمینی و نهضت اسلامی آن ) جمعی از مردم این منطقه است که همین هویت از آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون مورد هجمه سخت و نرم گروهک های التقاطی شرق و غرب بوده است و همچنان نیز در لایه هایی برای اختلال و هویت زدایی و انگاره سازی از یک هویت جعلی دیگر ، در دستور کار است .

بنابراین طبیعی است که با توجه به شاخصه « هویت تاریخی و ملی - دینی جمعی » مردم مسلمان و انقلابی گرگان و دشت ( استان گلستان کنونی ) ، مناسب ترین روز برای پاسداشت این هویت تاریخی و تاریخ ساز مردم این منطقه ( « جرجان » و « استرآباد » ) بر بنیان های وحدت بخش ایرانی- اسلامی ، همین روز پنجم آذر بوده که لازم است توجه و سرمایه گذاری ویژه و شایسته ای بر آن صورت پذیرد .

اما متاسفانه همین قیام تاریخی و تاریخ ساز که بخشی از هویت و شناسنامه مردم مبارز و انقلابی مردم این منطقه است تا چه میزان برای نسل کنونی و جوان شناخته شده است!؟

امروز شاید نام یک مرکز خدماتی و یک خیابان در مرکز استان گلستان و البته عاری از هر گونه علائم و نمادهای مرتبط با این روز تاریخ ساز ، شناخته تر از اصل این واقعه و قیام اسلامی انقلابی مردم گرگان و دشت باشد! چرا ؟

نگارنده در این وجیزه ، به دنبال کالبدشکافی و جریان شناسی تحرکات پشت پرده این حرکت خزنده و کور نیست ، چرا که از اصل مطلب که مخاطب آن استاندار جدید گلستان است خارج می شود و آن باید و نبایدهایی که قرار است سنگ بنای اولیه آن بعد از حدود ۴ دهه و بر اساس محورهای اصلی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی گذاشته شود ، کج و سست نهاده خواهد شد .

و شاید بعد از آن هم کمتر معماری پیدا شود که چنین بنایی را بتواند به پیش ببرد تا میراثی فاخر برای آیندگان این استان و کشور باشد !

امام خامنه ای در دیدار ۱۵ آذر ۱۳۹۵ با اعضای ستاد بزرگداشت ۴۰۰۰ هزار شهید استان در ارتباط با گرامیداشت همین مقطع تاریخی فرمودند : " همین مسئله‌ی پنجم آذر روز مهمّی در قضایای گرگان است. مردم در گرگان ، قضایای حمله‌ی به حرم امام رضا در مشهد را شنیدند و به طور خودجوش به حرکت درآمدند ؛ نه کسی دعوت کرد ، نه کسی پذیرایی کرد ، آمدند وسط میدان که خب به آنها حمله شد. یکی دو هفته بعد در گنبدقابوس هم این اتّفاق افتاد ، در گالیکِش هم این اتّفاق افتاد ؛ یعنی مردم وسط میدان آمدند. "

معظم له در ادامه دستور العملی راجع به پاسداشت ۵آذر برای اعضای آن دیدار بیان داشتند :

" امروز جوانهای ما احتیاج دارند به خوراکهای فکری...

خب جوانهای گرگانی میدانند پنجم آذر چه اتّفاقی افتاده؟ این خیلی مهم است. بدانند روز پنجم آذر چه اتّفاقی افتاده که در تاریخ ثبت شده ؛ یعنی این مهم است. 

اینکه جوانها تاریخ خودشان را ، گذشته‌ی خودشان را و در واقع شناسنامه‌ی انقلابی خودشان را بدانند ، خیلی مهم است. این را باید سعی کنید که حتّی‌المقدور انجام بدهید. این‌هم البتّه احتیاج دارد به کار ؛ یعنی کار ساده‌ای نیست...این هنر لازم دارد ، دقّت لازم دارد ، ظرافت هایی دارد که بایستی بتوانید اینها را وارد ذهن اینها بکنید "

آقای استاندار !

اکنون در آستانه سالروز قیام مردمی 5 آذر ، این ماموریت مهم مد نظر امام خامنه ای با نکات و دستورالعمل مربوط ، روی میز جنابعالی است ؛ بسم الله .

به قلم دکتر حسن بیارجمندی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.