1400-05-10 10:20
451
0
75577
یادداشت؛

استان گلستان...؟

ما گلستانی ها از گلستان چه تصور و ذهنیتی داریم و دیگران چه تصور و ذهنیتی از آن دارند؟ نام استان گلستان چه پیامی را برای سایرین مخابره می کند؟ شخصیت استان گلستان نزد مردم سایر استان ها چگونه است؟ 

به گزارش گلستان ما، وقتی نام استان گلستان را می شنوید چه تصویری از این نام در ذهنتان نقش می بندد و چه پیامی را برایتان به همراه دارد؟

آن تصویر، تلقی و پیام، همان چیزیست که امروزه از آن به برند تعبیر می کنند.

عبارت برند و برندسازی را همه ما شنیده ایم. چرا امروزه برندها تاثیر بسزایی در انتخاب ها و گرایش های ما دارند؟

بهتر است ابتدا مقداری درباره مفهوم برند با هم صحبت کنیم.

 بیایید با چند مثال شروع کنیم .

به عنوان مثال وقتی کلمه ولو VOLVO را میشنوید چه تلقی و برداشتی از این نام دارید؟ حال وقتی نام تجاری ایران خودرو به گوشتان می خورد چطور؟ در میان هنرمندان قطعا حس شما نسبت به جمشید مشایخی در مقایسه  با پرویز پرستویی متفاوت است در حالیکه هر دوی اینها جزو مفاخر بازیگری کشور هستند. علی دایی و خداداد عزیزی هم همینطور. یا در میان استان ها وقتی نام اصفهان و ایلام به گوشتان می خورد چه تلقی و برداشتی از هر کدام دارید؟ این تفاوت ها همان تفاوت در برند افراد و محصولات و ... است. در خصوص تعریف برند می توان گفت: برند مجموعه ای از ارتباطات حسی و عملکردیست. برند چیزی نیست جز طبقه بندی خاطرات و رهیافت های ذهنی مخاطب در خصوص یک پدیده .

در زیر چند ویژگی برند را بر می شمریم:

برند دارای پیام است.

برند دارای عصاره و جوهریست که  اصل ثابت آن محسوب می شود.

برندها قدرت آن را دارند که به ناخودآگاه افراد دست یافته و در آنجا بمانند.

برند مساویست با هویت.

برند نیاز به معماری دارد.

برندها شخصیت معینی را به وجود می آورند.

برندها از شخصیت های شناخته شده به عنوان سفیران خود استفاده می کنند.

حال به پرسش ابتدایی خود باز گردیم...

استان گلستان؟

ما گلستانی ها از گلستان چه تصور و ذهنیتی داریم و دیگران چه تصور و ذهنیتی از آن دارند؟ نام استان گلستان چه پیامی را برای سایرین مخابره می کند؟ شخصیت استان گلستان نزد مردم سایر استان ها چگونه است؟ 

طبیعتا برند استان گلستان در ذهن هر کسی بر اساس مشاهدات و رهیافت هایش متفاوت است اما با یک بررسی اجمالی در می یابیم که برند استان گلستان در مقایسه با برند استان های دیگر حتی استان های مجاور یا استان های هم وسعت با منابع طبیعی و امکانات به مراتب کمتر و ضعیفتر، جایگاه پایین تری در ذهن هموطنان دارد. چرا؟ در پاسخ به این چرا باید گفت: بخش عمده این رهیافت ها حاصل عملکرد معماران استان در برند سازی است چون همانطور که پیشتر گفته شد هر برندی برای ساخته شدن، نیاز به معمار و معماری دارد و قطعا معماران هستند که ذهنیت و تلقی دیگران از گلستان را معین می کنند.

سوال: 

معماران این برند چه کسانی هستند و هر کدام چه نقشی در قوت و ضعف این برند دارند؟

جواب:

 1. مردم به عنوان صاحبان گلستان

 2. مسئولین به عنوان نمایندگان مردم و راهبران استان

3. منابع طبیعی و اقلیم استان 

و این هر سه به عنوان عصاره و هویت برند گلستان باید عضو ثابت برند باشند.

مردم گلستان که با وجود تنوع قومیتی طی 27 سال گذشته پای ثابت استان بوده اند و اصالت دارند، منابع طبیعی و اقلیم گلستان هم که در کشور منحصر به فرد است، پس لاجرم باید ریشه ضعف برند گلستان را در مسئولین ناکارآمد و نا آشنا به استان با برنامه های غیر هماهنگ با فرهنگ مردم و ناهمگون با اقلیم و پتانسیل های طبیعی، در سالیان گذشته جستجو کرد که موجب تضعیف شدید برند گلستان شده اند. ان شاالله در یادداشت بعدی جزییات بیشتری را مطرح می کنیم و وارد مصادیق می شویم.

میثم ساور

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.