1402-12-20 12:26
440
0
89111
خانواده‌های گرگانی برای تفریح کجا بروند؟

تشدید بحران تفرجگاه گرگان با تصمیم جنجالی در خصوص النگدره

با تصمیم مسئولان مبنی بر عدم ورود خودرو به النگدره مسئله کمبود تفرجگاه‌های مناسب برای حضور خانواده‌های گرگانی به‌ویژه اقشار ضعیف و متوسط جامعه تشدید شد.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ پارک جنگلی النگدره گرگان بی‌شک یکی از زیباتری پارک‌های جنگلی و طبیعی کشور به‌شمار می‌رود که به دلیل آنکه در فاصله کمی از شهر گرگان قرار دارد برای بسیاری از خانواده‌های گرگانی یکی از ارزان‌ترین و آسان‌ترین تفرجگاه‌ها به شمار می‌رود.
البته همین مسئله نیز باعث شده که حجم متقاضی برای ورود به النگدره نیز زیاد شود و باتوجه‌به اینکه شهرداری گرگان در سال‌های اخیری فکری برای گسترش تفرجگاه‌ها در سطح شهر به‌ویژه در نقاط شمالی این شهر نداشته این موضوع باعث آسیب‌های زیست‌محیطی نیز شده است که به کام برخی از دوستداران محیط‌زیست خوش نیامده است.
به بررسی تصمیمات گرفته شده در خصوص این پارک می‌پردازیم، پس از ایام کرونا و بسته‌شدن ورودی این پارک بر روی خودروها برای چندین بار موضوع تردد خودرو و آسیب به پارک جنگلی محل مشاجره بین کارشناسان و مردمی که خواهان بهره‌مندی از مکان تفریحی هستند شود.
در آخرین تصمیمات که گفته می‌شود با حضور کارشناسان، پژوهشگران و صاحب‌نظران دانشگاهی و اجتماعی برگزار شد، در شورای حفظ حقوق بیت‌المال مصوب شده که از هفدهم اسفند ورود خودرو و موتورسیکلت به پارک جنگلی النگدره دوباره ممنوع شود و برای اینکه این مسئله با چالش‌های اجتماعی نیز همراه نشود در این جلسه تصمیم‌گیری شده که شهرداری نسبت به جذب سرمایه‌گذار و تمهیدات لازم در خصوص تأمین خودروهای برقی و دوچرخه اقدام کند.
اما تجربه بسته‌شدن این محور بر روی خودروها نشان داده که این تصمیم پیامدهای اجتماعی نیز به همراه دارد، اوایل سال ۱۳۹۹ تا اواسط دهه ۱۴۰۰ که بر اساس دستورالعمل ستاد استانی مقابله کرونا ورود به تفرجگاه‌ها ممنوع شد و این ممنوعیت اما برای النگدره تا خرداد سال ۱۴۰۲ ادامه داشت حالا این برای بار دوم است که مسئولان دستگاه قضائی استان تصمیم به بسته‌شدن النگدره می‌گیرند.
موضوعی که می‌توان گفت پارادوکسی در تصمیمات مسئولان استان است، چرا که بسیاری از مسئولان استان و مدیریت شهری در این منطقه به دنبال ایجاد پروژه تله‌کابین هستند و با این تصمیم اجرای این پروژه نیز قطعاً با چالش‌های جدیدی روبه‌رو خواهد شد چرا که میزان تقاضای تردد خودرو و افراد در این منطقه با وجود تله‌کابین افزایش خواهد یافت و این برخلاف تصمیم فعلی است.
پروژه تله‌کابین گرگان در قالب طرح «پارک جنگلی ناهارخوران» به مساحت ۶۰۲ هکتار که در نظر گرفته شده که مسئولان استان آن را نقطه عطفی در گردشگری گرگان می‌دانند و حالا باید دید که سرنوشت این پروژه با چنین تصمیمات جنجالی چه می‌شود.
از سویی دیگر این تصمیم در حالی است که حتی دوستداران محیط‌زیست در درخواست خود در ابتدای سال برای ممنوعیت خودرو به موضوع «عدم مدیریت پایدار جنگل در حوزه احیاء و حفاظت» تأکید کردند مسئله‌ای که شاید باعث ممنوعیت خودرو شد؛ ولی آیا این اقدام پیامدهای محیط‌زیست دیگری به همراه نخواهد داشت برای پاسخ به این سؤال باید بدانیم که فلسفه تشکیل پارک جنگلی برای چیست؟
 احداث پارک جنگلی علاوه بر آنکه به‌عنوان یک کسب‌وکار مزایایی از جمله جذب توریست‌ها، افزایش درآمد، اشتغال‌زایی و حفظ محیط‌زیست را به همراه دارد به‌عنوان یک پروژه اجتماعی می‌تواند به جامعه کمک کند و لذا وضع قوانین ممنوعیت ورود به معنی این است که مسئولان دستگاه قضایی و منابع طبیعی چراغ‌سبزی برای خروج النگدره از تشریفات پارک جنگلی را صادر کردند و به نظر نمی‌رسد این مسئله خواسته مردم گرگان باشد.
آن چیزی که امروز باعث آسیب به پارک جنگلی النگدره می‌شود «مدیریت» است و به نظر می‌رسد عدم مدیریت و ترک فعل مسئولان شهری برای ایجاد بسترهای تفریحی و تفرجگاه‌ها باعث چنین تصمیمی شده است.
تقریباً ده‌ها هزار نفر در نقاط شمالی شهر گرگان از اقشار متوسط و ضعیف زندگی می‌کنند که از اماکن تفریحی مناسب بی‌بهره ماندند و با وجود گسترش شهری شهرداری فکری برای ایجاد جاذبه‌های گردشگری در نقاط شمالی گرگان نکرده است.
گرچه بهانه‌های مختلفی برای گسترش چنین فضاهای تفریحی در نقاط شمالی مطرح است؛ ولی تجربیات در شهرهای دیگر نشان می‌دهد که شهرداری می‌تواند برای توسعه گردشگری چشم داشتی به نقاط شمالی شهر داشته باشد؛ ولی با تصمیم گرفته شده بسیاری از این خانواده‌ها اگر قصد عزیمت به پارک جنگلی داشته باشند یا باید به پارک جنگلی قرق و یا پارک جنگلی امام رضا (ع) کردکوی عزیمت کنند.
نکته دیگر این است که شلوغی این پارک های جنگلی باعث خواهد شد که حضور خانواده‌ها در عرصه‌های جنگلی افزایش یابد که این مسئله تخریب بیشتر عرصه‌های منابع طبیعی را به همراه خواهد داشت، لذا به نظر می‌رسد که دیریازود مسئولان شهر گرگان باید به سمت ایجاد تفرجگاه‌های جدید برای شهروندان و همچنین به منظور حفظ گردشگر بروند.
نکته پایانی این است که شترسواری دلادلا نمی‌شود و اگر مسئولان قصد دارند که النگدره را از پروتکل‌های پارک جنگلی خارج کنند بهتر است با این نقطه نیز مثل سایر نقاط جنگلی استان برخورد شود نه اینکه برای برخی افراد بهره‌مند در این پارک جنگلی فرش قرمز پهن شود و النگدره را مکان تفریحی برای برخی از اقشار خاص جامعه و افراد مرفه که در همسایگی آن قرار دارند تبدیل کنند.
انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.