1403-01-07 13:54
166
0
89303
رئیس مرکز بهداشت استان گلستان خبر داد:

شناسایی بیش از ۱۵ هزار بیمار دیابتی در گلستان

رئیس مرکز بهداشت استان گلستان گفت: با اجرای پویش ملی سلامت در استان بیش از ۱۵ هزار و ۵۳۸ بیمار دیابتی نوع ۲ شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «گلستان ما»، موسی‌الرضا شبیهی گفت: با اجرای پویش ملی سلامت در استان بیش از ۳۲ هزار نفر شامل ۱۵ هزار و ۵۳۸ بیمار دیابتی نوع ۲ و ۱۶ هزار و ۵۷۳ بیمار فشارخون بالا شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گرفتند.
 
 موسی‌الرضا شبیهی گفت: در راستای اجرای پویش ملی سلامت در گلستان از ۲۰ آبان تا ۳۰ دی‌ماه ۱ میلیون و ۴۲ هزار و ۵۷۶ نفر معادل ۷۵.۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان غربالگری شدند.
 
 وی با اشاره به شناسایی ۱۹ هزار و ۴۵۹ بیمار با احتمال دیابت و ۱۸ هزار و ۴۷۰ بیمار با احتمال فشارخون بالا در این طرح، گفت: مرحله دوم پویش ملی سلامت با هدف تأیید بیماری در افراد مشکوک دیابت و فشارخون شناسایی شده از بهمن‌ماه در استان آغاز شد.
 
 به گفته وی: در این مرحله بیماران با احتمال دیابت و فشارخون به مراکز خدمات جامع سلامت فراخوان شده و توسط پزشکان ارزیابی و برای تمام بیماران مشکوک به دیابت، دوباره تأیید بیماری قند خون وریدی درخواست می‌شود.
 
 شبیهی ادامه داد: از ابتدای بهمن‌ماه تاکنون ۵۳.۸ درصد افراد مشکوک به دیابت و ۴۲.۵ درصد افراد مشکوک به فشارخون شناسایی شده در پویش ملی سلامت توسط پزشکان مراکز خدمات جامع سلامت ویزیت و پس از تأیید بیماری تحت درمان دارویی قرار گرفتند.
 
 وی بیان کرد: تشخیص به هنگام بیماری دیابت و فشارخون یکی از اهداف اصلی پویش ملی سلامت بود که در این راستا نتایج قابل‌قبولی در گلستان به دست آمد.
 
 به گفته وی، قند خون بالا به‌مرور زمان می‌تواند به رگ‌های خون‌رسان و اعصاب کنترل‌کننده قلب آسیب برساند ضمن این‌که احتمال بیماری قلبی عروقی در بیماران دیابتی ۲ برابر بیشتر از افراد دیگر است.
 
 رئیس مرکز بهداشت استان افزود: همچنین فشارخون بالا ممکن است باعث آسیب عروق شود و در نتیجه رسیدن خون به قسمت‌های مختلف بدن، از جمله اعضای حیاتی مانند قلب را دشوارتر کند و فرد را بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دهد.
 
 شبیهی یادآور شد: فشارخون بالا و دیابت، خطر بروز انواع عوارض ناشی از بیماری دیابت را نیز بیشتر می‌کند، بنابراین حفظ فشار و قند خون در محدوده سلامت بسیار مهم است و تشخیص به هنگام بیماری و درمان مناسب احتمال بروز عوارض را در فرد کاهش می‌دهد.
 
 وی ضمن تأکید بر اصلاح سبک زندگی سالم برای محافظت از عوارض دیابت و فشارخون بالا از افراد بالای ۱۸ سال که در مرحله اول پویش ملی سلامت توسط کادر بهداشت به آنان اعلام شده که قند خون یا فشارخون غیرطبیعی دارند خواست برای تأیید و تشخیص به هنگام بیماری خود به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه و در انجام این امر مهم با پزشکان مراکز همکاری کنند.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.