1402-02-18 08:34
2354
0
84870
شهروندان نگران از قطعی برق تابستان؛

پروژه ۱۳ ساله‌ای که می‌تواند معضل برق گرگانی‌ها را برطرف کند

پروژه خط ۶۳ کیلوولت مهر گرگان که پس از ۱۳ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده می‌تواند برق ۴۰ هزار منزل مسکونی را تأمین کند.

به گزارش گلستان ما، در حال نزدیک شدن به تابستان ۱۴۰۲ هستیم و شهروندان گرگانی نگران قطعی برق هستند، در تابستان سال گذشته قطعی‌های مکرر برق و آب، مشکلات بیمارستان‌ها و قطعی دستگاه‌های آن و قطعی برق کارخانجات که منجر به توقف در تولید مایحتاج مردم می‌شد، هنوز از ذهن مردم خارج نشده و حال پس از گذشت یک سال با وجود افزایش تعداد مشترکان، تغییری در شرایط استان برای افزایش توزیع برق رخ نداده و این یعنی قطعی بیشتر برق در انتظار گلستانی هاست که در برخی موارد می‌تواند منجر به حوادث امنیتی نیز شود.

راهکار اصلی برای حل این معضل، تکمیل پروژه احداث خط ۶۳ کیلوولت مهر گرگان است که از سال ۱۳۸۹ و با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان به طول ۱۱. ۵ کیلومتر با نصب ۵۹ برج آغاز شده است، تاکنون ۴۶ دستگاه از ۵۹ دستگاه فونداسیون در ۸. ۲ کیلومتر مسیر همراه با نصب برج و سیم کشی اجرا شده و متأسفانه ۳. ۳ کیلومتر مسیر با ۱۳ برج امکان احداث فونداسیون آن فراهم نشده است.

ضرورت اجرای این پروژه که طی ۱۳ سال گذشته بدلیل معارضین محلی تاکنون تطویل شده است، ملموس و الزام‌آور است؛ چراکه جهت کاهش خسارات ناشی از قطعی برق، جبران افت ولتاژ غرب شهرستان گرگان، پیشگیری از نارضایتی گسترده شهروندان ناشی از خاموشی‌های ناخواسته در زمان اوج بار و تأمین برق متقاضیان جدید، تکمیل این تأسیسات ضروری است.

لازم بذکر است که این طرح سنگین با ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه، اکنون ۱۳ سال است که معطل مانده و حقوق بیت المال بلااستفاده شده است. عدم بهره‌گیری از این شبکه عظیم برق، می‌تواند سبب هدر رفت اعتبار بالا و عدم انتفاع مردم از نعمت برق با کیفیت شود.

در شرایط حاضر، رشد سریع مصرف برق با توسعه استفاده از سیستم‌های سرمایش مدرن در منازل، ادارات و سایر اماکن و نیز مشکل تأمین برق مردم شریف غرب شهرستان گرگان بخصوص روستای سعد آباد، ضرورت دارد تا این پروژه تکمیل و تا قبل از شروع تابستان ۱۴۰۲ بهره‌برداری شود؛ در غیر این صورت امکان بروز خاموشی ناخواسته و قطع برق برای این مشترکین محتمل است.

در صورت تکمیل این پروژه امکان تأمین ۸۰ مگاوات نیاز مصرف برق برای بیش از ۴۰ هزار منزل مسکونی فراهم خواهد شد. همچنین به دلیل بکارگیری سیم گارد مجهز به فیبر نوری در برج‌های موصوف، امکان برقراری ارتباط تلفنی و اینترنتی پرسرعت برای ۱۲۰ هزار مشترک نیز میسر می‌شود.

هرچند، با توجه به این که امکان رفع ممانعت از انجام پروژه‌های ملی با استناد به ماده ۸ لایحه قانونی رفع تجاوز از تأسیسات آب و برق کشور، از طریق دادسرا‌ها وجود دارد؛ ضروریست برق منطقه‌ای مازندران وگلستان و سایر مسئولان مربوطه، در راستای مشی و منویات امام راحل و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر رعایت حال اقشار جامعه و و اطلاع‌رسانی و آگاهی دهی در زمان اجرای پروژه ضمن تحقق منافع عمومی، منافع مالکان و کشاورزان مسیر که همه دارایی آن‌ها همین زمین هاست را مد نظر داشته و تا حد ممکن رضایت آن‌ها را جلب نمایند تا این پروژه پر خیر و برکت که بیش از ۹۸% آن به اتمام رسیده است، تکمیل شود.

انتهای پیام/۴۲۰۲

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.