1401-05-17 11:02
283
0
81112
به قلم مصیب کوهی؛

تبیین جاودانگی و حقانیت قیام امام حسین (ع) از دیدگاه علامه جعفری و برخی از اندیشمندان

مصیب کوهی، فعال فرهنگی و رسانه ای استان گلستان در یادداشتی به تبیین جاودانگی و حقانیت قیام امام حسین علیه السلام از دیدگاه علامه محمد تقی جعفری و برخی از اندیشمندان برجسته جهان پرداخت.

به گزارش گلستان ما، مصیب کوهی، فعال فرهنگی و رسانه ای استان گلستان در یادداشتی به تبیین جاودانگی و حقانیت قیام امام حسین علیه السلام از دیدگاه علامه محمد تقی جعفری و برخی از  اندیشمندان برجسته جهان پرداخت.

در این یادداشت آمد؛وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِی سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ؛" آیه 169 سوره آل عمران" خداوند متعال می فرماید کسانی که  شهید می شوند و جسمشان از بین می رود، ارتباطشان با محیط قطع نمی شود و یک رزق جدید به او عطا می شود و آن رزق حیات طیبه است. شهدا زنده اند چه به روح و چه به جسم و شاهد آن اینکه تمامی ائمه معصومين ما همگی شهيد شدند،‌ در صورتی كه همه آن‌ها زنده هستند و به پیروان، دوستداران و دلداگان خود لطف ، مهربانی و آنان را ياری می‌دهند.

علامه محمد تقی جعفری رحمت الله علیه می فرماید: قدر اين جريان را كه هر سال شما را چنين ملكوتي تحريك مي‌كند، بدانيد. داستان حسين، خيلي مهم است. این حادثه غصه نیست بلکه موتور و محرک تاریخ است.

آنچه كه تمام نمي‌شود، داستان حسين است. اين داستان تا بقاي دهر باقي است. تا زماني كه انسان وجود دارد، تا زماني كه انسان از بين نرود، تا زماني كه آفتاب مي‌درخشد، داستان حسين به بقاي خود ادامه مي‌دهد و از بين نخواهد رفت. این حسین کیست؟

امام حسين علیه السلام در مختصرترين كلام، فرزند صاحب نهج‌البلاغه است كه دائرالمعارف فرهنگ عالم است. فرزند يگانه دخت پيامبر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. كه افتخار عالم و آدم و فخر زنان و بشريت بوده و هست. او فرزند آگاهي و آزادي و زندگي براي زندگي است.

حسين، يعني كسي كه صورت سازي‌ها و تمام حق كشي‌‌ها و بيدادگري‌ها و حيله‌گري‌هاي  را كه به نام آيين مقدس اسلام به دست جلادان ميگساري مانند يزيدبن معاويه رايج شده بود، در روي ريگ‌هاي سوزان دشت نينوا با يك ضربه الهي متلاشي ساخت.

استاد علامه محمد تقي جعفري  معتقد است حادثه کربلا ، تابلويي ماندگار براي بشريت به يادگار نهاد كه ارزش‌هاي انساني در متن آن به زيبايي به نمايش درآمد. عاشورا برجسته‌ترين صحنة نمايش حضور خدا در زندگي انسان بود. حسين بن علي  علیه السلام موقعي كه مي‌خواست از مكه خارج شود فرمود: «..الا فمن كان فينا باذلاً مهجته و موطناً علي لقاء الله نفسه فليرحل معنا غداً فانّي راحل مصبحاً ان شاء الله»

ـ اينك آگاه باشيد! كسي كه مي‌خواهد نفس و جانش را آمادة ديدار خدا كند، با ما حركت كند. ما بامدادان حركت خواهيم كرد. ان‌شاء الله، امام حسين  علیه السلام نمي‌فرمايد كه مي‌خواهم به ديدار مرگ بروم، نمي‌فرمايد آنجا مي‌رويم كه از هستي خارج شويم و به كرانة نيستي برسيم، بلكه مي‌فرمايد اگر كسي مثل ما اشتياق ديدار خدا را دارد، من صبح حركت خواهم كرد، با من بيايد...

كمي زمان را نگاه نكنيد. لحظات، گاهي بوي ابديت مي‌دهد. آدم احساس مي‌كند كه اگر آن روز تمام دنيا از حركت حسين بن علي علیه السلام جلوگيري مي‌كردند و مي‌گفتند: يا ابا عبدالله قطعاً كشته خواهي شد، مي‌گفت: «اَ فبالموت تخوفني» آيا مرا از مرگ مي‌ترسانيد؟ ارادة او تكيه به جاي ديگر داشت. ارادة او منبعث از انگيزه‌هاي زودگذر ماديات نبود. حسين علیه السلام گفت: مي‌خواهم ، چون او مي‌خواهد.

 علامه محمد تقی جعفري رحمت الله علیه معتقد است كه ما نيز مي‌توانيم به سعادت دست يابيم و در همسايگي خدا مسكن گزينيم و عالم را بي‌حضور خدا نبينيم. ما نيز مي‌توانيم تنها مخاطب خود را خدا بدانيم . او اشك برحسين را بر اين ادعا به گواهي مي‌گيرد.تحليل اشك بر حسين، در رفتن به سوي خدا راهگشاست و اميدبخش. به هنگام ارتباط عاطفي با حسين، ما اخلاص را در اوج، تجربه مي‌كنيم. ما تنها به عشق حسين اشك مي‌ريزيم

گواه جاودانگی امام حسین علیه السلام ، گواهی  اندیشمندان از سراسر جهان در همه اعصار است:

ماهاتما گاندی (رهبر استقلال هند) : من زندگی امام حسین، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‏ ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده‏ ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین پیروی کند .

واشنگتن ایروینگ (مورخ آمریکایی) :  برای امام حسین (ع) ممکن بود که زندگی خود را با تسلیم شدن بر اراده یزید نجات بخشد، لیکن مسیولیت پیشوا و نهضت بخش اسلام اجازه نمی ‏داد که او یزید را به عنوان خلافت بشناسد. او به زودی خود را برای قبول هر ناراحتی و فشاری به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنی امیه آماده ساخت، و در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک، و در روی ریگ‌های تفتیده عربستان روح حسین فناناپذیر است.‌ای پهلوان و‌ای نمونه شجاعت و‌ای شهسوار من،‌ای حسین .!..

جرج جرداق (دانشمند و ادیب مسیحی) : وقتی یزید، مردم را تشویق به قتل حسین و مأمور به خونریزی می ‏کرد، آنان می‌گفتند: "چه مبلغ می‌دهی؟  ".اما انصار حسین به او گفتند: ما با تو هستیم؛ اگر هفتاد بار کشته شویم، باز می‌خواهیم در رکابت جنگ کنیم و کشته شویم.

آنتوان بارا (نویسنده مسیحی): اگر حسین از آن ما بود، در هر سرزمینی برای او بیرقی بر می‌افراشتیم و در هر روستایی برای او منبری بر پا می‌نمودیم و مردم را با نام حسین به مسیحیت فرا می‌خواندیم):

نیکلسون (خاورشناس معروف): بنی امیه، سرکش و مستبد بودند، قوانین اسلامی را نادیده انگاشتند و مسلمین را خوار نمودند... و، چون تاریخ را بررسی کنیم، گوید:دین بر ضد فرمانفرمایی تشریفاتی قیام کرد و حکومت دینی در مقابل امپراتوری ایستادگی نمود. بنابر این، تاریخ از روی انصاف حکم می‌کند که خون حسین (ع) به گردن بنی امیه است.

سلام خدا برشما باد. تا ما هستيم و تا شب و روز هست، بار الها از تو توفيق می‏طلبيم همواره در راهی باشيم كه پيشوايان الهی كه برای ما معين فرمودی بوده‌اند. بار الها از تو مسئلت داريم ما نيز هميشه يارو ياور حق باشيم و دشمن آشتی‌ناپذير باطل. ما نيز هميشه آماده و يار و ياور عدل باشيم، دشمن آشتی‏ناپذير ظلم و ظالم، بار الها از تو می‏خواهيم امت اسلام را امتی سازی كه در راهی كه پيغمبر راهنمای بزرگت به آنها نشان داده می‏ روند و در اين راه از هيچ گونه جانبازی و فداكاری دريغ ندارند .

و السلام عليكم و رحمت الله و بركاته

مصیب کوهی مشایخ – 9 .محرم الحرام.  1444

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.