1400-10-25 11:11
708
0
78119
یک کارشناس اقتصادی:

سیاست‌های راهبردی دولت سیزدهم توافق با قطب‌های اقتصادی است/ فروش ویلاهای لاکچری دولتی منجر به توزیع عادلانه بودجه می‌شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: سیاست‌های راهبردی دولت سیزدهم در مراودات بین‌المللی ارتباط تنگاتنگ و همه جانبه با کشورهای همسایه و توافق با قطب‌های اقتصادی است، لذا طبیعی است که طرف‌های مقابل مثل چین شرایط جدیدی را برای توافق قائل شوند.

به گزارش گلستان ما، حامد رضایی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار این پایگاه خبری پیرامون اجرای توافق ایران و چین اظهار کرد: با تغییر دولت‌ها، رویکردها، رویه‌ها و نوع تعاملات نیز دچار دگرگونی می‌شود. در مبادلات، معاملات و توافقات بین المللی کشورها به دنبال نتایج برد-برد هستند؛ بنابراین هرآنچه که بتواند این نتیجه را بوجود آورد، توافق می شود.

وی با اشاره به اینکه برخی توافقات تابع زمان است و در مقطع خاص زمانی اعتبار داشته و اصرار بر پذیرش آن می شود، تاکید کرد: سیاست‌های راهبردی دولت سیزدهم در مراودات بین المللی ارتباط تنگاتنگ و همه جانبه با کشورهای همسایه و توافق با قطب های اقتصادی است، لذا طبیعی است که طرف های مقابل مثل چین شرایط جدیدی را برای توافق قائل شوند.

آغاز فرسایش تحریم ها

این کارشناس اقتصادی افزود: نگاه و رویکرد دولتمردان ما و اینکه اعتبار اقتصادی را به کدام بخش وابسته می‌دانند برای کشورهای طرف توافق دارای اهمیت است، در دولت سیزدهم برجام جزیی از اعتباربخشی و اتکای دولت به برنامه های اقتصادی است. به نظر می آید تحریم ها اثر نهایی خود را گذاشته است و پس از این دوران فرسایشی خود را طی می‌کند.

رضایی با اشاره به اینکه در برنامه های دولت برای افزایش رشد اقتصادی ۸ درصد بیش از ۵۰ درصد سهم رشد به افزایش بهره وری اختصاص یافت، بیان کرد: بهره وری در نظام مدیریتی ما به خصوص در دولتها مهمترین مقوله برای اصلاح ساختار و توزیع منابع است. استفاده بهینه از منابع از جمله فضای فیزیکی و ساختمانها از ضرورت هاست.

وی در خصوص فروش ویلاهای لاکچری ریاست جمهوری در مناطق تفریحی قشم و کیش اظهار کرد: وجود چنین ساختمان‌های بلااستفاده یا استفاده با بهره‌وری پایین در سیستم‌های دولتی ما بسیار فراوان است.

در واگذاری و فروش اموال دولتی رانت و سوء استفاده نشود

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر فروش و بهینه سازی استفاده از ساختمان های دولتی همه گیر شود علاوه بر اینکه منجر به افزایش درآمد خواهد شد بلکه هزینه های نگهداری و مرمت را بسیار کاهش خواهد داد. ضمن اینکه بخش خصوصی نیز شرایط بهتری را برای سرمایه‌گذاری و ارایه خدمات به دولت خواهد داشت.

رضایی با اشاره به اینکه چنگ انداختن دولت به منابع زیرساختی که بهره وری پایینی دارند ظلم در بیت المال است.، گفت: آزادسازی حریم‌ها، فروش املاک و مستغلات از نیازهای ضروری برای چابک سازی و سبک‌سازی دولت است و توزیع عادلانه بودجه را در برخواهد داشت.

وی توضیح داد: نکته مهم اینکه در واگذاری و فروش اموال دولتی رانت و سوء استفاده نشود، سودجویان در درون سیستمها و در کنار مدیران تصمیم گیر خواهند بود.

رسانه‌ها فاقد تیم تحلیلی قوی/ نباید سوار بر امواج خبری و ذائقه های جریانی شد

این کارشناس اقتصادی؛ نقش رسانه ها را در انعکاس اقدامات مثبت دولت مهم خواند و گفت: رسانه ها باید صاحب دانش باشند. دانش به اطلاعات نیاز دارد. برای دستیابی با اطلاعات باید در دولت سیزدهم به رسانه های همسو و همراه خود اطلاعات را در دسترس قرار دهد.‌

رضایی با تاکید بر اینکه دو ویژگی اصلی رسانه ها داشتن تیم تحلیلی قوی و ارتباطات است، افزود: برای داشتن تیم تحلیلی باید از توان صاحب‌نظران و  کارشناسان خبره استفاده شود.

وی ادامه داد: در این بخش به نظر می آید رسانه فاقد چنین تیمی باشند. از سوی دیگر رسانه ها باید امین مردم باشند، واقعیت ها را منعکس کنند و حقیقت را جستجو نمایند. نباید سوار بر امواج خبری و ذائقه های جریانی شوند. رسانه ها باید امید و آرامش را در جامعه احیا و تقویت کنتد‌.

حوزه رسانه ای، دولت دارای راهبردهای مشخص و معینی نیست

این کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه دولت در رسانه ها به مفهوم حکمرانی مردمی سرمایه گذاری نمی کند و این نیز خود دلیلی بر نپرداختن رسانه ها به ماموریت ها و برنامه های دولت است. تولید خبر و تحلیل مسائل هزینه بردار است. دولت باید این هزینه ها بپردازد.

همگرایی و انسجام در رسانه های همسوی دولت نیازمند مدیریت و توجه بیشتر است.

ما در حوزه رسانه ای، دولت دارای راهبردهای مشخص و معینی نیست.  پیشنهاد می کنم نشست های ماهانه رسانه ها با مدیریت ارشد استان داشته باشد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.