1403-01-03 15:20
359
0
89262
فعالان اقتصادی گلستان:

تحقق شعار سال فقر را در پستوهای اقتصاد کشور جارو می‌کند

فعالان اقتصادی گلستان معتقد هستند گرچه قدم‌هایی در سال‌های اخیر برای بهبود فضای تولید و اقتصاد برداشته شده ولی از چشم‌انداز اقتصادی دور هستیم و تحقق شعار و توجه به بخش مردمی و خصوصی می‌تواند پلی برای عبوری از مشکلات اقتصادی کشور باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»- داود خاندوزی؛ امام علی(ع) می‌فرماید « کسی که آب و خاک دارد و فقیرانه زندگی کند از رحمت خداوند به دور است» و به تعبیر امروزی یعنی اگر جامعه‌ای که امکانات مادی و منابع خدادادی دارد و نیروی انسانی برای تولید و افزایش آن به‌کار نگیرد مشمول رحمت الهی نمی‌شوند، حالا ما ایرانی‌ها باید از خود بپرسیم چرا با وجود این همه منابع خدادادی و ذخایره انرژی باید بخشی از مردم ما در فقر غوطه‌ور باشند و این زیبنده کشور اسلامی ما نیست.

شاید وجود چنین نعمت‌های بزرگ و ظرفیت‌های عظیم در کشور است که باعث شده رهبر انقلاب اسلامی در بیان شعار سال به موضوع اقتصاد تاکید کنند از رونق اقتصادی گرفته تا اقتصاد مقاومتی و امسال هم «جهش تولید با مشارکت مردم» همه بیانگر آن است که رهبر انقلاب اسلامی توقع دارند تارک فقر که بر پستوهای اقتصاد کشور نقش بسته کنار زده شود.

گرچه تحقق این شعار بخشی به اقدام و عمل دولتمردان در اجرای درست قوانین و تسهیل در امر رونق اقتصادی و تولید بر می‌گردد اما فلش حرکت اصلی این شعار به بخش بزرگ جامعه یعنی مردم بر مرتبط است و رهبر انقلاب اسلامی شاید با این شعار می‌خواست تاکید کنند که رونق بخش خصوصی و اقتصاد مردمی می‌تواند باعث شود که کیک اقتصادی کشور از بخش دولتی کوچکتر شود و زمینه برای حضور با نشاط فعالان اقتصادی در کشور در حوزه های مختلف فراهم شود.

البته با وجود این تاکید رهبر انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر به دلایل مختلف از سوء مدیریت تا تعلل در رسیدن نقشه راه اقتصادی کشور باعث شده فعالان اقتصادی با چنگ و دندان این سال‌ها را پشت سر بگذارند البته تحریم و فشارهای اقتصادی دشمن نیز بی تاثیر نبوده ولی اگر کمیت اقتصاد کشور لنگ نمی‌زد دشمن هم قطعا نمی‌توانست با تحریم اثر بزرگی بر اقتصاد بگذارد.

در این رابطه امیر یوسفی، رئیس اتاق بازرگانی گرگان می‌گوید: در سال ۱۴۰۲ تورم بیش از ۵۰ درصد را شاهد بودیم و این تورم باعث مشکلاتی برای تولید گنندگان شده و شرابط بازار وتامین نقدینگی مجموعه‌های تولیدی با شرایط انقباضی بانک‌ها رقم نخورد و این مسئله باعث عقب ماندن از چشم اندازهای بخش تولید شد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان  ادامه داد: در بخش سرمایه‌گذاری نیز به این دلایل استهلاک سرمایه اتفاق افتاده و باعث شده سرمایه‌گذاری در بخش مختلف همخوانی نداشت و این مسئله باعث شد استهلاک سرمایه از بخش سرمایه گذاری سبقت بگیرد.

یوسفی بیان کرد: صادرات نیز هر روز با بخش‌نامه‌ها و قوانین دست و پاگیر برای صادرات عرصه رقابت برای صادرکنندگان را تنگ کردند و این در حالی است که در سایر کشورها مشوق‌های صادراتی برای فعالان این بخش در نظر گرفته می‌شود.

وی ابراز داشت:سفارتخانه‌ها نیز می‌تواند اطلاعات لازم را به بازار هدف در اختیار صادرکنندگان قرار دهند و این مسئله یکی از مشکلات ما بود و نتوانستیم آن ارتباط تنگاتنگ را ایجاد کنیم گرچه در دولت سیزدهم شرایط رو به پیشرفت بوده ولی آن چشم انداز اتفاق نیفتاده و انتظار داریم که از بخش خصوصی و به ویژه اتاق بازرگانی به‌عنوان یکی از بازوان مشورتی استفاده شود و قطعا این مشاوره‌ها باعث می شود مشکلات فعلی را شاهد نباشیم.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان ابراز امیدواری کرد که دولتمردان ما به این فکر بیفتند شرایط را برای سال ۱۴۰۳ سهل کنند و شاهد صادرات و تولید بهتری در کشور باشیم.

رحمان قره‌باش دیگر عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع  معادن وکشاورزی گرگان نیز گفت: در سال تولید و مشارکت مردمی بنگاه‌داران تولید باید حمایت شود و  روش حمایت از این بنگاه‌های تولیدی، دادن آزادی عمل به اقتصاد و باز گذاشتن فضای کسب و کار است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع  معادن وکشاورزی گرگان  ادامه داد: در فضای فعلی کشور بنگاه‌داران از شرایط موجود خسته هستند و فشاری که بر کارآفرینان و تولیدکنندگان وارد می‌آید، امکان خلق ثروت را از آنها می‌گیرد، و نتیجتاً اقتصاد ملی را هم دچار زیان می‌کند.

قره‌باش بیان کرد: عامل مهم گرفتاری‌های بنگاه از مدل ذهنی سیاستمدار آغاز می‌شود که نهاد و ساحتی به نام بخش خصوصی را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را در خدمت بقای قدرت خود می‌طلب و این رویکرد باعث غیر فعال شدن و تضعیف بخش خصوصی و تعلیق نظام بنگاه داری در اقتصاد ایران شده است.

وی یادآور شد: چالش دیگر بنگاه ایرانی آن است که باید با نااطمینانی و مشکلاتی مانند فضای غیر رقابتی، انحصار، قیمت‌گذاری دستوری و خطاهای سیاست‌گذاری مواجه شود که مجموع این شرایط باعث تضعیف قدرت مانور بنگاه شده و سبب کاهش روند سرمایه‌گذاری جدید و در عین تسریع خروج بنگاه‌ها از چرخه تولید شده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع  معادن وکشاورزی گرگان خاطرنشان کرد: سیاستمدار در خطای سیاست‌گذاری و عملکرد خود با هیچ بازخوردی مواجه نمی‌شود بلکه در چنین فضایی، بنگاه با بازخورد افت کیفیت، کاهش تولید و کاهش ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی مواجه است.

قره‌باش بیان کرد: این در شرایطی است که کارکرد بنگاه خصوصی، خلق ثروت فردی و ایجاد منفعت جمعی است؛ بر این اساس بنگاه‌ها موتور اصلی تحرک اقتصاد و ایجاد شغل نیز هستند.

وی یادآور شد: بنگاه‌ها از محل فروش کالا یا خدمات، توان مازادی در اقتصاد ایجاد می‌کنند که علاوه بر تامین مالی مورد نیاز برای گسترش فعالیت‌های بنگاه، صرف پرداخت مالیاتی با کارکرد حیاتی برای کشور می‌شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع  معادن وکشاورزی گرگان یادآور شد:  تداوم پایداری اقتصادی کشور نیازمند آن است که بنگاه‌های اقتصادی آن به درستی کار کنند و فرایند خلق ثروت و ایجاد مازادهای اقتصادی مستمراً ادامه یابد و متاسفانه فضای کلی و روندها حاکی از آن است که در کشور ما فضای کسب و کار مساعد نیست و بنگاه نمی‌تواند مازادی ایجاد کند و در سنوات گذشته، بنگاه‌های ایرانی در معرض انواع ریسک‌های سیاسی سماتیک و غیر سیستماتیک قرار داشتند سیاست‌گذاری غلط و نامتناسب اقتصادی، اجتماعی غیره امانشان را بریده است.

قره‌باش بیان کرد: سیاست‌های مخرب دولتی نظیر ممنوعیت صادرات قیمت‌گذاری دستوری باعث افزایش فشار بر بنگاه‌ها و محدودیت آزادی عمل بنگاه‌ها شده است و نتیجه تبعی این سیاست‌ها افزایش هزینه‌های تولید در داخل کشور شده که به همراه سیاست سرکوب قیمت محصول به بهانه حمایت از مصرف کننده منجر به زیانده شدن بنگاه‌های تولید و تعطیلی بنگاه شده است.

وی به حمایت از بخش تولید تاکید کرد و افزود: این مدل ذهنی خود یکی از علل اصلی چالش‌های بنگاه‌ها است که به جای رقابتی کردن اقتصاد و برداشتن موانع کسب و کار به حمایت مستقیم و توزیع رانت می‌پردازد، که باعث فسادها و سوء استفاده‌های هزار میلیاردی خارج می‌شود و روشن است که حمایت‌ها کمکی به توانمندسازی بنگاه‌ها نمی‌کند و در عمل انگیزه نو‌آوری و رقابت و اصلاح ساختار را کاهش می‌دهد.

میثم دومهری یکی دیگر از فعالان اقتصادی در این زمینه گفت: با توجه به شعار امسال پر واضح است بخش خصوصی نقش تعیین‌کننده در تولید و اقتصاد کشور دارد و همانطور که رهبر انقلاب اسلامی اشاره کردند که جهش تولید با مشارکت بخش خصوصی رقم بخورد باید مسئولان به این امر اهتمام داشته بانشد.

فعال اقتصادی گلستان ادامه داد: شعارهای سال های قبل را وقتی نگاه می‌کنیم شاهد آن هستیم که رهبر انقلاب اسلامی به مسئله اقتصاد تاکید کردند و با توجه به شعار سال‌های قبل شاهد آن هستیم که در حوزه تولید و رونق اقتصاد کشور است و دولتمردان باید توجه ویژه‌ای به این شعارها داشته باشند و بخش خصوصی باید پررنگ تر در اقتصاد ایران دیده شود.

دومهری بیان کرد: یک سری قوانین و چارچوب‌هایی در بخش تولید و اقتصاد در نظر گرفته شده که باید سهولت در انجام امور اقتصادی مد نظر باشد و بسیاری از موارد امروز و گذشته شاهد آن بودیم که دولتمردان می‌توانند برای مثال پیگیری مسائل گمرک و اشتغال و فروش بررسی‌های مجددی داشته باشند و با توجه به شعار رهبر انقلاب اسلامی سر لوجه کار خود قرار دهند.

وی افزود: در بحث تولید و اقتصادی که داریم چندیم پارامتر تاثیرگذار است و دولتمردان ما قوانینی دارند و می‌توانند با تسری در امور نقش پلیس را ایجاد کنیم که شاید چراغ قرمز است ولی به امر تولید و اقتصاد کشور کمک کند و به آن نظم ببخشد.

این فعال اقتصادی یادآور شد: مسئولان باید با توجه به شعار سال در مسائل مختلف تولید و اقتصاد کنکاش کنند و با جلساتی که در بخش خصوصی  برگزار می‌شود می‌توانند به یک آنالیز درست برسند، یک مدیر و مسئول می تواند به گونه‌ای مدیریت کند که دل‌زدگی مردم برای اجرای قوانین و کار به وجود نیاید.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.