1403-01-21 12:10
319
0
89490
در میزگرد «مردمی‌سازی اقتصاد» مطرح شد؛

جورچین «مردمی شدن اقتصاد» با چالش‌ بخش خصوصی

میزگرد تخصصی «مردمی‌سازی اقتصاد» نشان داد چالش‌های زیادی پیش روی اقتصاد قرار دارد و مسئولان با تفکر و اندیشه نو باید پازل‌های واگذاری اقتصاد به مردم را در کنار هم بگذارند.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ تحقق شعار سال باید چراغ راهی برای همه دستگاه‌های اجرایی باشد، موضوعی که باعث خواهد شد بار بزرگی از دوش دولت برداشته شود و دولتمردان به مسئله نظارت که فقدان آن باعث آسیب دوچندانی به ساختار اقتصادی کشور میشود بپردازند.

تاکیدات پرتکرار رهبر انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد نیز بیانگر آن است که در طول دهه اخیر دولتمردان نتوانستند کشور را در ریل اقتصاد موفق قرار دهند و با توجه به این تاکید؛ پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» درصدد است با سلسله نشست‌هایی با فعالان اقتصادی با موضوع «مردمی‌سازی اقتصاد» بتواند در مسیر منویات رهبر انقلاب گام بردارد.

در این راستا با حضور کارشناسان میزگردهای تخصصی و نشست‌های مختلفی با مسئولان و دست‌اندرکاران برگزار خواهد شد و از دل این نشست‌ها مهمترین چالش‌های پیش روی توسعه استان احصاء و در نهایت با پیوست رسانه‌ای برای حل این مشکلات پیگیری و برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

نخستین میزگرد تخصصی ما در این حوزه با حضور روح‌الله حسینی، حسین خواجه‌مظفری، سید هامان هاشمی و رمضان بهرامی برگزار شد، فقدان برخی از مسئولان حوزه اقتصادی در این جلسه به دلیل پذیرش و یا حضور در جلسات دیگر بود.

در این میزگرد به موضوع موانع تحقق شعار  و پیشنهادات کارشناسان برای مردمی‌سازی اقتصاد پرداختیم که از نظر می‌گذرانیم.

دولت نه کاسب موفقی است نه تولیدکننده موفق

رمضان بهرامی با تاکید بر اینکه برای تحقق شعار سال ابتدا باید بستر آن فراهم شود، گفت: در ابتدای سال ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد می‌رسد و همزمان سازمان تامین اجتماعی ۳۰ تا ۳۵ درصد حقوق کارگران را بدون کمکی به توسعه اقتصاد کشور افزایش می‌دهد و آیا نخودی در جهش تولید انداخته شده که به صورت دستوری این هزینه‌ها به بخش تولید اعمال شده است؟

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: چگونه می‌توانیم مشارکت مردم تاکید کنیم ولی در این مسیر قوانین را تسهیل نکنیم، هیچ مدیری نمی‌تواند قوانین را دور بزند و برای اینکه بتوانیم یک واحد تولیدی را به بهره‌برداری برسانیم در پیچ و خم بروکراسی اداری سه سال طول می‌کشد و با این دست فرمان نمی‌توانیم به منویات رهبر انقلاب جامعه عمل بپوشانیم.

بهرامی یادآور شد: امروز همه فرمایشات رهبری برای این است که دولت نه کاسب موفقی است و نه تولیدکننده موفقی و مدیریت هزینه در بدنه دولت انجام می‌شود و این ساختار باید در سطح کشور حل شود، سال‌های  متمادی است که رهبر انقلاب اسلامی به موضوع اقتصادی می‌پردازد و این نشان می‌دهد که آنگونه که باید عمل نکردیم، برای تحقق شعار در بخش خصوصی ابتدا ما برنامه‌ریزی می‌کنیم و بستر آن را فراهم می‌سازیم و سوال من این است برای مردمی شدن شعار سال در بحث جهش تولید بستر آن فراهم است؟ و می‌توانیم از جهش تولید صحبت کنیم و مردم را مشارکت بدهیم، این در حالی است که سازمان‌های دولتی هیچ زیرساخت و  برنامه برای مردمی‌سازی اقتصاد فراهم نکردند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: از سویی دیگر بانک نیز در این زمینه برنامه‌ریزی نکرده و بخش تولید تامین‌کننده مالی ندارد و از سویی دیگر باید بیندیشیم که آیا بازار برای جهش تولید فراهم است که تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.

بهرامی بیان کرد: در استان بررسی کنید که به هر واحدی که احیاء کردیم و منابع دادیم ۸۰ درصد آن تعطیل شده و برای مردمی‌سازی اقتصاد سهمی برای تعاون در نظر گرفتند ولی آیا برای آن برنامه‌ریزی شده است؟ آیا منابعی برای آن در نظر گرفته شده است و از سویی دیگر مصوبات مجلس نیز با موضوع تحقق شعار سال مغایرت دارد.

وی افزود: چگونه می‌توانیم مشارکت مردم را در نظر بگیریم وقتی قوانین را تسهیل، خرده‌ای به رئیس‌جمهور دارم، آقای رئیسی در ابتدای سال دستور دادند که برنامه‌هایی را برای تحقق شعار سال بگذارند، از بخش خصوصی چه کسی در این جلسه دعوت شده بود، دولت باید به این نتیجه برسد که حوزه اقتصادی را به مردم واگذار کند، در سطح کلان تا ادارات شهرستان دوست ندارند که واگذاری اقتصاد به مردم شکل بگیرد و شاید 4.5 میلیون بدنه دولت تصور می‌کنند صاحب این مملکت هستند و هر تصمیمی می‌گیرند به عنوان یک تصمیم واحد باید عملیاتی شود.

من آن پیرمرد کشاورزی نیستم که به وزیر بگویم خودتان می‌دانید و مملکت‌تان

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان  خاطرنشان کرد: در سال حمایت از تولید می‌بینیم بدترین سال برای حمایت از تولید تبدیل شده، دولتمردان به تکلیف قانونی خود در حوزه قانونی عمل نمی‌کنند، من آن پیرمرد کشاورزی نیستم که به وزیر بگویم خودتان می‌دانید و مملکتتان، مملکت برای ما است، ما در جبهه‌های جنگ پیکر همرزمان شهید خود را در نایلون می‌گذاشتیم دهه ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ را تجربه کردیم ولی دولت باید نظارت کافی داشته باشد چطور می‌شود در همان صبح انتخابات دلار ۵۳ هزار تومان باشد و در زمان شمارش آرا به ۵۴ هزار تومان برسد و باید پلتفرمی برای اقتصاد طراحی کنیم تا مردم آسیب نبینند.

بهرامی افزود: از بانک‌ها تسهیلات می‌خواهیم پرداخت نمی‌کند و تولیدکنندگان ما نجیب هستند ببنید وقتی یک دامدار اروپایی زیان می‌بیند شیر دام خود را به خیابان می‌ریزد و اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذاری شکل بدهیم باید حساب و کتاب آن را در نظر بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید بتواند قیمت ارز را کنترل کند، افزود: با دلار ۶۵ هزار تومانی و عدم مدیریت ظلم بزرگی به شعار سال می‌شود، بازاریان سهم خود را به انقلاب پرداخت کردند، همین امروز که به مرغداران قیمت دستوری می‌دهند برای تابعیت از نظام است و با این ادبیات و دلار ۶۵ هزار تومانی و یورو ۷۲ هزار تومانی این شعار در ماه‌های نخست عقیم است و محقق نمی‌شود چرا که بستر اقتصادی فراهم نیست و تصمیماتی که در طول سه سال سران قوا گرفتند در فضای کسب و کار ندیدیم.

آرامش در حوزه کسب و کار ضرورت تحقق شعار سال

این کارشناس اقتصادی برای تحقق شعار سال باید  آرامش در حوزه کسب و کار داشته باشیم، در حوزه اقتصادی فعالان اقتصادی با استرس صبح از خواب بلند می‌شوند چرا که سود حاصل از تولید بین ۷ تا ۱۵ درصد است و اگر تولید نکنند ۷۰ درصد است، و شما جای کسی که بخواهد فعالیت اقتصادی داشته باشد قرار بگیرید چه می‌کنید؟

بهرامی افزود: توصیه من این است دولت بخش خصوصی را جدی بگیرد، در آمریکا موفق‌ترین کشاورز را وزیر کشاورزی می‌گذارند و موفق‌ترین صنعتگر را وزیر صنعت می‌گذارند و ما این ادبیات را در کشور نمی‌بینیم.

وی یادآور شد: از مجلس آینده می‌خواهیم اگر بر روی صندلی نشستند قانون مصوب نکنند و بنشیند و قانون‌هایی مزاحمی  که ساختند را حذف کنند.

قیمت‌گذاری دستوری قابل درک نیست

سید هامان هاشمی دیگر کارشناس این میزگرد تخصصی گفت: قیمت گذاری دستوری قابل درک نیست و روی این موضوع کارشناسان بپردازند، قیمت نیروی کار را دولت مشخص می کند، قیمت حامل انرژی، مواد اولیه توسط دولت مشخص می‌شود، ساعت کار و قوانین نظارتی کار دولتی انجام می‌دهد و جایی که بخش خصوصی می تواند هوشمندی عمل کند در بحث قمیت است که باید توسط عرضه و تقاضا رقم بخورد ولی باز دولت می‌خواهد در این بخش اقدام کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان  ادامه داد: اگر حق قیمت‌گذاری از بخش خصوصی گرفته شود با چه انگیزی باید بخش خصوصی فعالیت کند و این موضوع پیچیده‌ای نیست.

هاشمی یادآور شد: بدعت‌گذاری شده که تصمیم‌گیری‌ها و راهکارها در سیستم دولتی تعریف می‌شود ولی اثرات آن را در بخش خصوصی می‌بینیم و دولت باید بیش از گذشته پای حرف بخش خصوصی بنشنید.

وی بابیان اینکه هیچ کشوری نمی تواند توسعه یافته باشد مگر اینکه بتوانیم نگاه توسعه ای داشته باشیم، افزود: لازم است که به نکته ای بپردازیم، در یک دهه اخیر موضوعات سیاسی و اجتماعی بسیار پررنگی در حوزه داخلی و خارجی داشتیم، در روزهای اخیر خاورمیانه پرتنشی را داشتیم و تاکید رهبر انقلاب اسلامی به موضوع تولید و موضوعات معیشتی مردم  بوده ببنید چقدر اقدامات ما چه میزان بر لایه‌های جامعه تاثیرگذار است با این تفکر اتفاق‌های بهتری رقم می‌خورد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان  یادآور شد: کارمزد بانکی به صورت دستوری افزایش می‌یابد گرچه در برخی سال‌ها به صورت دستوری اعمال نمی شد، در موضوع قیمت‌گذاری نیز متاسفانه  به صورت دستوری اتفاق می‌افتد، به لحاظ فرهنگی باید به درک درستی بین بخش خصوصی و دولتی به عنوان دو بال پرواز برسیم و باید همترازی بین این دو بال وجود داشته باشد.

هاشمی بیان کرد: واگذاری کارها به بخش خصوصی از دیگر موضوعاتی است که باید به آن اهتمام داشته باشیم و اگر در واگذاری‌ها به جای آنکه به سراغ شرکت‌های خصوصی برویم به سراغ شرکت‌های دولتی رفتیم به این اصل و اهدف آن نمی‌رسیم و اجرای درست این اصل باعث می شود که بدنه اجرایی چابکتری داشته باشیم تا بتواند در عرصه اقتصاد اتفاقات خوبی را رقم بزند.

وی خاطرنشان کرد: در  فرمایش رهبر انقلاب اسلامی مشارکت مردمی تاکید شده باید به موضوع آموزش توجه کنیم و اگر این تفکر را در یک یک افرادی که در کشور زندگی می‌کنند و در سرنوشت کشور سهیم هستند شکل دهیم آن اتفاق توسعه‌ای رقم می خورد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان  یادآور شد: هیچ کشوری نمی‌تواند توسعه یافته باشد مگر اینکه بتوانیم نگاه توسعه‌ای داشته باشد، من تصور دارم که بخشی از تاکید بر شعار سال این بوده که یکایک مردم ایران خود را برای شعار سال مسئول بداند و هر یک باید تاثیرگذار باشند، می‌توانیم حتی در یک روستای دور افتاده منشاء خیر و برکت باشیم و می‌توانیم یک کارمند ساده باشیم در محل کار بهترین اتفاق را رقم بزنیم.

هاشمی بیان کرد: می توانیم کاسبی باشیم که اقتصاد یک بخش شهر را می‌گرداند ولی تلاش کنیم رزق و روزی درستی داشته باشد و مردم به واسطه تصمیم‌سازی درست مسئولان بهتر دیده شوند و نقش آفرینی بهتری داشته باشند و در راستای توسعه پایدار کشور اتفاق بیفتد و هر یک از مردم سعی بر این داشته باشند که نقش خود را بر اقتصاد ایفائ کنند.

وی متذکر شد: هر یک از ما نه به صورت نمادین اعتقاد بر این داشته باشیم که می‌تواند تاثیرگذار باشد و امسال نگاه ما باید این باشد حتی با خریدهای کوچک از تولید داخل حمایت کنیم  و باید تصمیماتی که در کشور گرفته می‌شود این شرایط را برای مردم فراهم سازد و مردم نیز احساس کنند تصمیمات آنها در آینده تاثیرگذار است.

چرا خون را ملت ایران بدهد منافعش را ترکیه ببرد

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان ابراز داشت: در سال های گذشته به دلیل تصمیمات اشتباه و فشارهای خارجی شاهد فاصله بین مردم و بخش دولتی بودیم باید به گونه‌اقدام کنیم که مردم حس کنند برکات کار آنها به خود آنها بر می‌گردد، در حوزه امنیت ملی شاهد آن هستیم در بسیاری از درگیری‌های ما با کشورهای دیگر تمام قد مردم ما در این عرصه در کنار دولت و مسئولان نظام ایستادند و سوال من از شما این است که بازارهای اقتصادی این کشورها را چرا باید ترکیه فتح کند و چرا باید خون را مردم ایران بدهند ولی منافع آن را ملت ایران نبرد و چرا با بخش خصوصی در این زمینه گفتگو نمی‌کنیم.

هاشمی متذکر شد: در تصمیم‌سازی بانک مرکزی در موضوع ارز و سیاست‌های پولی و مهار تورم می‌تواند اتفاق بیفتد و موضوع عرضه و  تقاضا با سیاست‌های درست پولی بانک مرکزی و مجلس و دقت دولت در اعمال درست بودجه رقم بخورد.

وی افزود: در مرکز استان در سال ۱۳۱۰ بافت تاریخی ثبت شده را داشتیم چرا که مردمی احساس می‌کردند که این بافت را به نسل‌های بعدی تحویل دهیم و امروز مدیرانی داریم که این بافت را به امانت نگهداری می‌کنند ولی ببنیداصفهان و تبریز ببنید چه اتفاقی برای بافت تاریخیشان می‌افتد و چرا به این خواسته مردمی توجه نمی‌شود، شروع انقلاب در گرگان با حماسه ۵ آذر بوده و به عنوان نماد انقلاب است و بیمارستان ۵ آذر می‌تواند به یکی از موزه پزشکی تبدیل شود ولی صحبت از تخریب آن می‌کنیم و دستور داریم برای خروج پادگان‌ها در شهر اقدام شود و این در حالی است که لشکر ۳۰ ظرفیت جاذبه گردشگری دارد و چرا این اتفاق نمی‌افتد و اینها همان مردمی‌سازی اقتصاد است که در حوالی ما وجود دارد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان   متذکر شد: در بخش تخصصی جهاد کشاورزی دوستان باید به افزایش تولید محصولات کمک کنند، پیش‌بینی برداشت محصولات خوبی می‌شود و چرا کشاورز باید دغدغه فروش آن را داشته باشند و نیاز است که تصمیمات کلان کشور بازنگری کنیم و در جایگاه حقوقی هستیم نسبت به جایگاه حقیقی نیز اهتمام داشته باشیم و از ورود بخش خصوصی به موضوعات نباید ترسی داشته باشیم.

هاشمی بیان کرد: بدترین اتفاق این مملکت بعد از انقلاب جنگ تحمیلی بود و مردم بود که این جنگ را به سرانجام رساندند و در اقتصاد نیز اینگونه است و باید تصمیمات مردم احترام بگذاریم، قیمت گذاری دستوری قابل درک نیست و روی این موضوع کارشناسان بپردازند.

* سهم مردم در بنگاه اقتصادی خرد و کلان دیده شود

کارشناس بازرگانی استان گلستان در این میزگرد تخصصی گفت: وقتی از شعار سال در راستای مردمی‌سازی صحبت می‌کنیم منظور این است مجموعه‌های اقتصادی چه نگاه و برنامه‌های اقتصادی دارند و نگاهشان نسبت به مردم چیست و مردم از نگاه آنها چه کسانی هستند.

سید روح‌الله حسینی با اشاره به اینکه باید مشخص شود نگاه تصمیم‌گیران به اقتصاد مبتنی بر تفکر لیبرالی است یا تفکر اسلامی، توضیح داد: ما اعتقاد داریم نگاه اسلامی باید در تمام ارکان اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نهادینه شود باید این مهم را درست تبیین کنیم که الان در کدام مسیر قرار گرفتیم و قرار است به کجا برسیم.

وی افزود: باید مشخص شود سهم مردم در بنگاه اقتصادی کلان، خرد، مشاغل خانگی و تعاونی کجاست، نقش‌پذیری مردم در توسعه اقتصادی چگونه ترسیم شده و اگر مجوزی داده می‌شود آیا تسهیل‌گری هم در این زمینه انجام می‌شود، جنبه مهم دیگر اینکه سرمایه اولیه این‌ها قرار است چگونه انجام شود.

* تیم اقتصادی استان همگون نیست

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه برای ایجاد یک شغل کوچک با سرمایه‌های اندک نمی‌توان یک کارگاه تولیدی راه‌اندازی کرد، گفت: برای شکل‌گیری بنگاه اقتصادی کوچک حداقل ۵۰۰ میلیون نیاز است، کدام بانک به جوانان این میزان تسهیلات را می‌دهد، کسانی که روابط و ضوابط دارند و به جاهایی وصل هستند.

حسینی با بیان اینکه نگاه درستی به مردم و حوزه اقتصادی در استان وجود ندارد، افزود: آنچه در استان اتفاق می‌افتد نشان می‌دهد که تیم اقتصادی استان همگون نیست اگر درک درستی از وضعیت اقتصادی وجود داشت که شعار سال مبنای حرکت استان نبود و باید قبل از این تاکیدات برنامه‌های دقیق‌تر و منسجم‌تر طراحی و اجرایی می‌شد.

وی با اشاره به سهم جی.دی.پی استان را ۱.۲ درصد در سال ۹۵ اعلام کرد و گفت: به عنوان مثال سهم جی.دی.پی خراسان شمالی که بعد از گلستان تبدیل به استان شد ۲.۳ درصد بوده است و جای این سوال وجود دارد چرا باید وضعیت اقتصادی گلستان در این سال‌ها رشد چندان خوبی نداشته باشد این‌ها نشان می‌دهد تیم اقتصادی نه تنها در این دولت بلکه در دولت‌های قبل نیز همگون نبوده است.

* مردم اطمینان کافی برای سرمایه‌گذاری ندارند

این کارشناس اقتصادی استان با بیان اینکه وضعیت اقتصادی ناشی از تصمیمات غلطی است که همگون نیستند، بیان کرد: باید دید ظرفیت‌های اقتصادی استان در حوزه معدن، کشاورزی، پنبه، گندم، برنج کجای کار هستیم تا برای پیشرفت بهتر برنامه‌ریزی شود.

حسینی گفت: استان گلستان در بسیاری از منابع خدادادی در رتبه اول قرار دارد اما تیم اقتصادی استانی نمی‌توانند خوب برنامه و کارنامه داشته باشند.

وی با بیان اینکه مردم اطمینان کافی برای سرمایه‌گذاری ندارند و ریسک‌پذیر نیستند، توضیح داد: این عدم اطمینان باعث شده مشارکت‌پذیری مردم کم شود.

* نادیده گرفتن نخبگان اقتصادی به نفع گلستان نیست

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نخبگان اقتصادی در استان نمی‌مانند به دلایل این مسئله پرداخت و گفت: وقتی به نظرات اقتصادی نخبگان توجه نمی‌شود، آنها رفتن را بر ماندن ترجیح می‌دهند، متاسفانه در استان کسانی که سواد اقتصادی ندارند در مناصب تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند.

حسینی ادامه داد: با این وضعیت نمی‌توان کار کرد این باعث شده نخبه از استان بیرون برود افرادی که می‌توانند دانش اقتصادی را در کنار کار جهادی قرار دهند می‌توانند با ارائه برنامه‌های درست مایه رشد و پیشرفت استان شوند.

وی با اشاره به اینکه برای مشارکت مردم هفت اقدام اساسی می‌توان انجام داد، گفت: نخست آنکه مشاغل خانگی و بنگاه‌های اقتصادی خرد باید مورد توجه قرار گرفته و احیا شوند نواقص این بخش‌ها باید شناسایی و برطرف شود.

* ظرفیت‌های استان در توسعه فناوری تقویت شود

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: باید در بخش مشاغل خانگی به تولید سلولی برسیم و این را برون سپاری کنیم، جمع‌آوری سرمایه‌های خرد نیز از دیگر اقداماتی است که می‌تواند مشارکت مردم را پای کار آورد اگر ما منتظر این باشیم که بانک‌ها سرمایه اولیه تولید را انجام دهند کار غلطی است.

حسینی گفت: ۱۷ سال است که مقام معظم رهبری نامگذاری سال‌ها را بر محور اقتصاد گذاشتند و هشت سال شعار سال را به مباحث تولید اختصاص دادند آیا استان در زمینه تولید به رشد خوبی رسیده است.

وی جمع‌آوری سرمایه‌های خرد را از دیگر اقدامات اثرگذار خواند و افزود: استان در توسعه بخش فناوری نتوانسته به حد مطلوب برسد، ما در استان برای اقتصاد دیجیتال ظرفیت بالقوه‌ای داریم اما در این بخش چندان موفق نبودیم.

* بازار فروش تولیدات تسهیل‌گری شود

این کارشناس اقتصادی گفت: ترویج فرهنگ کارآفرینی مهم است باید احساس اطمینان به وجود آید تا نقش‌آفرینی مردم را داشته باشیم در حوزه آموزش کم کار کردیم یا کار نکردیم که یکی از وظایف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشارکت دادن مردم در حوزه اقتصادی و تولیدی است.

حسینی تسهیل دسترسی به بازار را از دیگر اقداماتی برشمرد که باید مورد توجه قرار بگیرد، ابراز کرد: یکی از ایراداتی که بنگاه‌های اقتصادی خرد با آن مواجه هستند و در دولت‌های قبل هم وجود داشت بازار فروش تولیدات بود که آن را تسهیل نکردند اگر بازار برای تولید کننده تسهیل شود اقتصاد و اشتغال رونق می‌گیرد.

وی بر لزوم جلوگیری از خام فروشی تاکید کرد و گفت: در این زمینه مشارکت مردم و بنگاه‌های اقتصادی کوچک را می‌توانیم دخیل کنیم.

* کمپین‌های جمع‌آوری سرمایه راه‌اندازی شود

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه از ظرفیت مساجد نیز می‌توان استفاده کرد، توضیح داد: درآمد حاصل از تعاونی با محوریت امام جماعت مسجد می‌تواند در همان محله مورد استفاده قرار بگیرد.

حسینی گفت: مشارکت دستگاه‌هایی نظیر دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم می‌تواند در روستاها ترویج شود تا مردم بیشتر در حوزه اقتصادی مشارکت داشته باشند.

وی با ارائه پیشنهادی بر لزوم راه‌اندازی کمپین‌های جمع‌آوری سرمایه تاکید کرد و افزود: باید موضوع مشخص و تضمین سرمایه هم وجود داشته باشد از طرفی تشویق به سرمایه‌گذاری هم مهم است سودش هم برای همان محله مورد استفاده قرار بگیرد از طرفی پیدا کردن سرمایه‌گذاران ملکی هم خوب است، برخی افراد سرمایه ندارند اما می‌توانند ملک خود را در اختیار قرار دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان:

* سند توسعه تعاون در گلستان به کمک تحقق شعار سال می‌آید

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در میزگرد تخصصی «گلستان ما» گفت: توجه و تقویت «بخش تعاون» مهمترین نماد مردمی‌سازی است که متاسفانه سهم ۲۵ درصدی تعاون در کشور هنوز محقق نشده و نیازمند تمرکز بیشتری است.

حسینعلی خواجه‌مظفری افزود: اعتقاد داریم با سرمایه‌های کوچک می‌توان کارهای بزرگ انجام داد باید مردم را در امورات اقتصادی دخیل کنیم تا خروجی مناسبی شاهد باشیم.

وی بیان کرد: دولت سیزدهم به توسعه اقتصاد تعاونی با رویکرد مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی معتقد است و با همین رویکرد در استان به تدوین سند توسعه بخش تعاون اقدام کردیم.

* ضرورت تقویت انگیزه‌های اقتصادی در جامعه

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان توضیح داد: در تمام مکاتب توسعه‌محور جهان، امروز مردم عنصر اصلی و محوری توسعه محسوب می‌شوند توسعه واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که توده مردم در فرآیند توسعه سهیم و شریک شوند.

خواجه‌مظفری گفت: رشد پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که تولید داخلی تقویت شود اگر تجربیات جهانی را در کشورهای توسعه یافته بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که محصول هم افزایی ملت و دولت باعث شده تا به توسعه‌یافتگی برسند.

وی با اشاره به اینکه شعار سال قرار نیست در یک سال محقق شود، افزود: پیگیری فرامین مقام معظم رهبری باید به صورت مداوم باشد تا بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم، از طرفی دولت نیز باید به جایی برسد که انگیزه‌ها را در جامعه تقویت کند و این رویکرد خلاصه به بخش خصوصی و صنعتگر نشود.

*صدور مجوز آنی در مشاغل خانگی برگ برنده دولت سیزدهم در حمایت از تولید

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: باید بررسی شود که در هشت سال گذشته دولت‌ها پیرامون تحقق شعار سال چه کارنامه‌ای داشتند آیا فقط به بنر و عکس گرفتن و برگزاری جلسات بوده یا خیر؛ معلوم است چنین رویکردی نمی‌تواند در تحقق شعار سال موثر باشد.

خواجه‌مظفری تاکید کرد: تا زمانی که مقررات‌زدایی «حذف قوانین مزاحم» انجام نگیرد و بروکراسی اداری جمع نشود نمی‌توانیم به جایی برسیم.

وی با اشاره به اتفاقات مثبت در صدور مجوز گفت: یکی از موفقیت‌های دولت سیزدهم کاهش صدور مجوز است تولیدکننده امروز برای گرفتن مجوز مثل مجوز مشاغل خانگی دیگر معطل نمی‌ماند و زمان صدور مجوز از سه ماه به صدور آنی رسیده که این یک اتفاق خوب در دولت سیزدهم بوده است.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.