1401-12-03 09:45
847
0
83716
تاریخ‌نگار گلستانی:

کودتاچیانی که نسخه دموکراسی دروغین می‌پیچند

تاریخ‌نگار گلستانی گفت: کسانی که با کودتا خود را تحمیل کردند امروز در مقابل مردمسالارترین حکومت تاریخ ایران ایستاده و نسخه دموکراسی دروغین می‌پیچند.

غلامرضا خارکوهی در گفتگو با خبرنگار گلستان ما پیرامون سوم اسفند سالروز کودتای رضاخانی اظهار کرد: رنجی که گلستان از دیکتاتور کشید و زخم‌هایی که همچنان باقی است هرگز فراموش نخواهد شد در حقیقت سیاه‌ترین فصل تاریخ معاصر ایران با کودتای رضاخان آغاز شد.

این تاریخ‌نگار گلستانی ادامه داد: کودتای رضاخان پیامد بسیار سنگین و وحشتناکی برای مردم کشور ما داشت و موجب شد مردم مسلمان ما ۲۰ سال اسیر سیاست‌های دیکتاتوری و استبدادی و غربگرایانه او شوند.

وی با اشاره به اینکه رضاخان می‌خواست ایران را به اروپا تبدیل کند، افزود: به همین خاطر برای تحقق این آرزو از هیچ کوششی دریغ نکرد.

تاریخ‌نگار گلستانی توضیح داد: گرچه عمر حکومت رضاخان ۲۰ سال به طول انجامید، ولی برنامه‌های ضد مردمی او به ویژه در عرصه سیاسی و دینی توسط فرزندش-محمدرضاشاه- به مدت ۳۵ سال دیگر ادامه یافت.

وی مهمترین ماموریت رضاخان را سکولاریزه کردن ایران خواند و توضیح داد: یکی از  اقداماتی که او انجام داد مخالفت با برگزاری  مراسم عزاداری امام حسین (ع) و سخنرانی وعاظ و سخنرانان بود که این سختگیری‌ها باعث شد مردم مسلمان گرگان برای اقامه عزای سیدالشهداء به زمینها و مزارع اطراف شهر بروند و مخفیانه به عزاداری بپردازند.

این تاریخ‌نگار گلستانی؛ سرکوب قومیتها یکی دیگر سیاستهای رضاخانی بود که این پژوهشگر تاریخ به ان اشاره گرد و گفت: یکی از قومیت‌ها که در زمان رضاخان مورد سرکوب قرار گرفت ترکمن‌های گلستان بودند.

خارکوهی بیان کرد: در اویل سال ۱۳۰۳نبرد نیروهای دولتی با ترکمن‌های منطقه گنبدکاووس آغاز شد که  هدف آن مطیع ساختن قوم یموتها،گوگلانها، گردآوری مالیات‌ها و خلع سلاح ترکمن‌ها و مستحکم کردن قدرت مرکزی در ترکمن صحرا بود.

وی زمین‌خواری را خصلت بارز رضاخان خواند و توضیح داد: رضاخان پس از به قدرت رسیدن از طریق عوامش در مناطق مختلف به زمین یا کارخانه‌های مرغوبی که در آن خطه وجود داشت چنگ می‌انداخت و تصاحب می‌کرد و اگر کسی با این اقدام مخالفت می‌کرد سر به نیست می‌شد و یا از زندان‌های قرون وسطایی سر در می‌آورد.

این تاریخ‌نگار گلستانی گفت: در دوران حکومت دیکتاتوری ۲۰ساله رضاخانی به جای اینکه انرژی‌ها صرف خدمت و توسعه کشور شود صرف مبارزه با حجاب و مبارزه با ارزش‌ها و اعتقادات مردم شد.

خارکوهی تاکید کرد: امروز بازمانده‌های آن خاندان منحوس که سرکار آمدن‌شان از اساس بر پایه دیکتاتوری و زور بوده در مقابل مردم‌سالاری‌ترین حکومت تاریخ ایران به مقابله پرداخته و خیال می‌کنند با تحریف تاریخ می‌توانند جنایات حکومت دیکتاتوری رضاخان را تطهیر کنند.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.