1397-09-18 14:34
467
0
59387

جولان شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ در بازار ایران/ چرا مسئولان به شرکت‌های کره‌ای باج می‌دهند؟

ایران بعد از آمریکا، بزرگترین خریدار محصولات الکترونیکی کره‌ای است، محصولاتی که با برند سامسونگ و ال جی به وفور در ویترین فروشگاه‌های شهر خود نمایی می‌کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ایران بعد از آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین خریداران محصولات الکترونیکی کره ای شناخته می شود ، محصولاتی که با برند سامسونگ ، ال جی و ...  به وفور در ویترین فروشگاه های شهر خود نمایی می کنند. ریو جئونگ هیون سفیر کره‌جنوبی در ایران بارها گفته است که شرکت‌های کره‌ای با وجود تحریم‌های جدید به همکاری با ایران ادامه خواهند داد اما این سخن فقط جنبه  دیپلماتیک داشته است.

کانگ سونگ چون، معاون وزیر بازرگانی کره‌جنوبی چندی پیش در  نشستی با مدیران پالایشگاه‌ها ، خودروسازی‌ها و شرکت‌های ساختمانی فعال در بازار ایران گفت: تا حد الامکان باید مانع از تاثیر منفی بالای دور جدید تحریم‌ها بر اقتصاد کره‌جنوبی و کسب و کار شرکت‌های کشورمان شویم ،ایران نیازمند محصولات کره است و ما بازار این کشور را هر طور که شده حفظ می کنیم.

البته ناگفته نماند کره جنوبی  جزو  اولین کشور‌هایی بود که داوطلبانه تحریم‌ های ظالمانه آمریکا علیه ایران را پذیرفت و امروز با رفتارهای ناشایست با نمایندگان شرکت های ایرانی ؛ جریان را به سود خود  ورق می زند. این در شرایطی است که در حوزه اقتصادی مقابله به مثلی با این کشور نمی‌شود.

شرکت های سامسونگ و ال جی  به صورت کلی در اختیار آمریکاست/وزارت صمت باید جایگزینی برای شرکت های کره ای پیدا کند

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی، گفت : کشور کره جنوبی و شرکت های  سامسونگ و ال جی به طور کلی در اختیار آمریکا هستند.در جلسه ای که با مدیر عامل شرکت سامسونگ داشتیم،این مقام مسئول به صراحت اعلام کرد که نمی توانند برخلاف تصمیمات کشور آمریکا کاری را انجام دهند و مجبور هستند مطابق دستورالعمل های دولت ترامپ حرکت کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود : متاسفانه این کشورها وابسته و تحت سلطه آمریکا هستند. دلایلی مختلفی هم در این مذاکره دوجانبه مطرح کردند، از جمله اینکه آمریکا، امنیت آنها را تامین می کند و ۱۲۰ هزار سرباز آمریکایی در کشور آنها مستقر است.بعبارتی باید اذعان کرد که کشور و شرکت های کره ای  تمام قد در خدمت آمریکا هستند.

رضیان بیان کرد: تعامل با شرکت های کره ای  حکم تعامل با کشور آمریکا را دارد ،این در حالیست که ایران در حال حاضر هیچگونه تعاملی با آمریکا ندارد.

رضیان تصریح کرد: در گذشته و قبل از تحریم ها نباید خیلی جدی به سمت این شرکت ها می رفتیم بعبارتی وادرات کالاهای کره ای و ارائه مجوز به آنها جهت فعالیت نمایندگی هایشان در ایران  باید طبق اصول و چارچوب های معینی صورت می گرفت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تشریح دلایل حضور شرکت های کره ای در بخش صنعت کشور ،گفت: قیمت های اعلام شده از جانب  شرکت های کره ای پایین  بود و  از لحاظ کیفیت هم با محصولات ژاپنی برابری می کرد.همه این موارد باعث شد تا واردات کشورهای کره ای به کشور ما بیشتر از کشور های دیگر باشد .

وی افزود:با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی پیش آمده، پُر کردن جای شرکت های کره ای شاید سخت باشد چرا که باید سراغ شرکت هایی برویم که بتوانند جوابگوی ذائقه مردم  از لحاظ قیمت و کیفیت باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تمهیداتی در این زمینه بیندیشد تا جایگزینی برای این شرکت ها پیدا کند.


بیشتر بخوانید : رانت در واگذاری معادن کشور / ایمیدرو نباید محدوده‌ها را به شرکت‌های دولتی واگذار کند


بازار لوازم خانگی  بسیار نابسامان است/کوتاهی وزارت صمت در کنترل بازار

رضیان گفت : در حال حاضر بازار در  زمینه لوازم خانگی وضعیت بسیار نابسامانی دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنترل این بازار غفلت زیادی کرده  و مدیریت مناسبی نداشته است.همین موضوع باعث افزایش لجام گسیخته قیمت ها و تکثر  سوء استفاده گران شده است.

 وی تصریح کرد: ما نباید از شرکت های کره ای توقع داشته باشیم که بخاطر ما، منافع خود را در برابر آمریکا  به خطر بیندازند بلکه باید تدابیری اتخاذ کنیم تا ضمن انتخاب جایگزین برای محصولات این شرکت ها ،نیاز مردم را برطرف کنیم.

نمایندگان داخلی  به شرکت های ال جی و سامسونگ  باج می دهند

حسین سروستانی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی، اظهار کرد:به دلیل تحریم های ظالمانه اعمال شده علیه ایران در چند وقت اخیر شرکت های خارجی در حال جولان دادن در بازارهای ایران  هستند، بعضی از نمایندگان داخلی خیلی راحت به  شرکت های ال جی و سامسونگ کره جنوبی  باج می دهند تا لوازم خانگی و مواد اولیه  وارد کنند.

سروستانی افزود : شرکت های کره ای مثل سامسونگ و ال جی  در شرایطی بسیار سهل لوازم خانگی خود را وارد کشور می کنند و مدیران ایرانی در این مدت به شرکت های کره ای اجازه هر قراردادی را داده اند.

رویه قرارداد های تجاری با کره جنوبی باید اصلاح شود

این کارشناس اقتصادی گفت :در حال حاضر باید برنامه ریزی مدونی صورت بگیرد  تا این قبیل از شرکت های خارجی در مقابل ایران قد علم نکنند و ما بتوانیم محصولات مورد نیاز جامعه را با نُرم جهانی وارد کشور کنیم. اگر قرار است مبادلات با این شرکت ها  ادامه پیدا کند این رویه باید اصلاح شود و با نُرم جهانی پیش برویم. اگر هم قرار به قطع مبادلات  است باید حمایت های همه جانبه از تولیدات داخلی صورت بگیرد و یا به شرکت های جایگزینی مثل شرکت بوش آلمان و ... روی آوریم.

 ۷۰ درصد بازار لوازم خانگی حاصل تولید داخل است/ کره جنوبی نمی خواهد  بازار جوان و پر مصرف ایران را از دست بدهد

محمد طحان پور رییس اتحادیه لوازم خانگی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی، در خصوص تبعیت کره جنوبی ازتحریم های آمریکا علیه ایران با توجه به حضور محصولات کره ای در بازار ایران گفت : اخیرا با مدیران کره ای که به ایران آمده بودند و سفیر کره مستقر در دفتر ایران در اتاق بازرگانی جلسه داشتیم ، این شرکت ها می خواهند همانند چین ،مسیری را باز و بانکی را معرفی کنند که ما بتوانیم با آنها مبادلات بانکی داشته باشیم.

طحان پور افزود :همه دنیا با آمریکا مبادله دارند اگر موضوع کره را کنار بگذاریم حتی اروپایی ها که ما سابق بر این با آنها بیشتر مبادله می کردیم فعلا عقب نشینی کرده اند و دنبال راهی برای مبادله هستند.به طور کلی همه کشورها  تابع سیاست های آمریکا هستند و از خودشان آنچنان اختیاری ندارند.صادرات کشور کره به آمریکا بیشتر از صادرات آنها به ایران است.اما چشم بادامی ها در تلاشند تا بازارهای ایران را از دست ندهند. ارتباطات تجاری و اقتصادی ما با کره به احتمال قوی تداوم خواهد داشت.

رییس اتحادیه لوازم خانگی کشور در خصوص تلاش های کره جنوبی برای دستیابی به بازارهای ایران گفت :  کره جنوبی در ایران خصوصا در برند های ال جی و سامسونگ در منطقه کارخانه ای ندارد.تصمیم کره ای ها برای سرمایه گذاری در زمینه احداث کارخانه در ایران با خروج آمریکا از برجام منتفی شد.پیش بینی ما این بود که تا دوسال آینده سامسونگ، ساخت ایران را به منطقه صادر کند.

طحان پور در پایان گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد بازار لوازم خانگی مونتاژ نیست و حاصل تولید داخل است (فقط کمپرسور یخچال و کولر گازی  نداریم). کره  به دلیل نداشتن کارخانه در  منطقه در حال تلاش است تا راهی پیدا کند که مبادلات تجاری با ایران انجام شود.کره جنوبی نمی خواهد  بازار جوان و پر مصرف ایران را از دست بدهد.

گزارش از رامین بختیاری

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.