1397-09-19 16:28
497
0
59415
گزارشی بخش اول اقدامات مجرمانه حمید باقری درمنی؛

زوایای پنهان پرونده باقری درمنی/ از ارتباط با خاوری تا دستور فرار به اعضای شبکه

در ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش که به صورت علنی برگزار شده بود خود را این گونه معرفی کرد: من حمید باقری درمنی فرزند محمدباقر متاهل، متولد سال ۱۳۴۸ هستم.

به گزارش گلستان ما، روز گذشته بود که حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در تبیین اقدامات دستگاه قضایی کشور در یک ماه گذشته موضوع مهمی را اطلاع رسانی کرد.

وی اعلام کرد سرانجام حکم اعدام صادر شده از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب درخصوص حمید باقری درمنی از سوی دیوان عالی کشور تأیید شده است.

به همین بهانه در زیر به برخی از اقدامات مجرمانه درمنی در این سالها نگاه می‌اندازیم.

باقری درمنی کیست؟

در ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش که به صورت علنی برگزار شده بود خود را این گونه معرفی کرد: من حمید باقری درمنی فرزند محمدباقر متاهل، متولد سال ۱۳۴۸ هستم.

وی که دارای پرونده‌های قضایی گوناگون در زمینه قاچاق کالا و پولشویی با ارزش نجومی و پرونده‌های معوقات بازپرداخت وام‌های بانکی و قاچاق شمش طلا از سال ۸۳ به بعد است در روز ۳۱ مرداد سال ۹۳ به اتهام افساد فی الارض بازداشت شد.

رسیدگی به پرونده این مفسد اقتصادی به دلیل اشراف بالایش به مقررات و پیچیدگی‌های برخی فرایندهای قانونی کشور و همینطور بخاطر مسائل کارشناسی بسیار متعدد و شکاتی که پرونده داشته زمان بر شده است.

اعلام شکایت نفت جی از شرکت‌های شش گانه و دستگیری درمنی

شانزدهم اسفندماه سال ۹۱ بود که وکیل شرکت پالایش نفت جی در دادسرای ناحیه ۱۸ تهران اعلام شکایت کرد و مدعی شد که از اوایل سال ۱۳۹۰ شرکت‌های شش گانه تحت عنوان انیس قائم کوثر، معتمد بازرگان قائم، طلوع اقتصاد مازند، اعتماد گستر سهیل، حافظان انرژی شایان، پرشین نام گستر و دو شرکت شکوه آبیدر و آریا برج با توسل به عملیات متقلبانه اقدام به اخذ ۱۷۸ هزار تن قیر از شرکت نفت جی و تحصیل نامشروع اموال شرکت مذکور کرده‌اند.

گزارش مرکز عملیات ویژه پلیس ناجا حاکی از این بود که حمید باقری درمنی سرشاخه شبکه‌ای است که با شرکت‌های شش گانه اقدام به کلاهبرداری و تسهیل مال نامشروع کرده‌اند که در نهایت در سال ۹۳ بازداشت شد.

متهم دارای چندین سابقه کیفری در زمینه کلاهبرداری، قاچاق، پولشویی و پرداخت رشوه است و پرونده وی ۱۵۶ جلد با بیش از ۲۵ هزار برگ دارای ۳۳ متهم است.

رد پای خاوری در پرونده نفت جی

جوانمیر محمدی رئیس سابق بانک ملی شعبه بهار یکی از مهره‌های اصلی درمنی در تهیه فرم‌های ضمانت نامه‌های بانکی بود.

در گزارشی که فرمانده وقت نیروی انتظامی ارائه کرده بود، وی خبر از یک تخلف مالی در شعبه مذکور را داده بود؛ بدین ترتیب که درمنی که در آن زمان از بدهکاران کلان بانکی بوده از خاوری دستور پرداخت مصوبات هنگفتی را دریافت کرده بوده و با تبانی با  تعدادی از کارکنان شعبه مذکور ۱۱۰ فرم خام ضمانت نامه بانکی را به سرقت بردند.

جوانمیر محمدی در بخشی از اعترافات خود در دادسرا اظهار داشت: یکی از افراد درمنی به نام محمدرضا نصیری از خاوری دستور صدور ضمانت نامه‌های بانکی را گرفته بود، اما سرپرست یکی از مناطق بانک ملی دستور وی را انجام نداد که پس از ۲۴ ساعت از سمت خود برکنار شد.

وی ادامه داد: زمانی که در خصوص این موضوع با محمدرضا نصیری صحبت کردم وی گفت که چون فرد مذکور از دستور خاوری سرپیچی کرد برکنار شد. همین موضوع باعث شد به قدرت درمنی پی ببرم و باعث دلگرمی من شد.

نقش نصیری در شبکه درمنی

درمنی در اعترافات خود در مرجع انتظامی مدعی شده است که از ۱۵ سال پیش محمدرضا نصیری را می‌شناخته است. از ابتدای سال ۹۰ که درمنی درصدد دریافت قیر از شرکت نفت جی بود نصیری با مراجعه به شرکت نفت جی با ارائه ۲۲ جلد سند آپارتمان و اعطای وکالتنامه به شرکت نفت جی در صدد تسهیل اقدامات علیرضا مسلمی که وی نیز یکی دیگر از مهره‌های درمنی بود برآمد.

تهیه ضمانت نامه‌های بانکی، تسهیلات و خرید و فروش ملک یکی دیگر از وظایف محول شده از سوی درمنی به وی بود. براساس اسناد موجود در پرونده نصیری یکی از مورد اعتمادترین افراد به وی بوده است و درمنی شخصا هماهنگی‌های لازم را با وی انجام می‌داده است.

سرهنگ فراری علاوه بر موارد یاد شده نقش محوری را در مدیریت و هدایت چندین فقره جعل اسناد رسمی در جهت کلاهبرداری‌های صورت گرفته توسط گروه را بر عهده داشته است.

محمدرضا نصیری مدیرعامل شرکت آریا برج هرم یکی از شرکت‌های شش گانه تحت نظر درمنی نیز بود که در نهایت زمانی که عرصه را بر خود تنگ دید به دستور درمنی از کشور گریخت.

دستور درمنی به اعضای شبکه برای فرار از کشور

باقری درمنی پس از انجام عملیات مجرمانه خود افراد موثر و کلیدی شبکه را به خروج از کشور تشویق کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به محمد خزائلی پارسا، مجید باقری درمنی، محمد جزایری، محمدرضا نصیری و جوانمیر محمدی اشاره کرد.

جوانمیر محمدی، رئیس سابق شعبه بهار بانک ملی در حالی که مدتی به دستور درمنی در مرز ایران و ترکیه بود، بازداشت شد. محمد جزایری که در انجام معاملات با شرکت نفت جی نماینده تام الاختیار درمنی بود همراه محمدرضا نصیری به ترکیه گریختند. محمد خزائلی پارسا با جعل در اسناد رسمی به شبکه درمنی خدمت می‌کرد که وی نیز از گشور گریخت.

در نهایت مجید باقری درمنی، برادر حمید باقری درمنی، مدیرعامل وقت شرکت فجر گستر نوین که در کلاهبرداری از شرکت پالایش نفت جی و بیمه ایران با ایجاد شبکه چند نفری به برادرش خدمت رسانی می‌کرد نیز از کشور پای به فرار گذاشت.

آغاز ماراتن رسیدگی به پرونده باقری درمنی در دادگاه

حمید باقری درمنی که در بازداشت به سر می‌برد با صدور کیفرخواست ۳۲۵ صفحه‌ای و با اتهام افساد فی الارض محاکمه شد برخی از مهترین عناوین اتهامی وی عبارتند از :

۱. مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از شرکت پالایش نفت جی با وصف سردستگی و سرگروهی به میزان ۳۲۲ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۳۳۶ کیلوگرم قیر ( ارزش فعلی این مقدار قیر در بازار مبلغی بالغ بر دو هزار میلیارد تومان است)

۲. مشارکت در شروع به کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از شرکت سهامی بیمه ایران با وصف سردستگی و سرگروهی

۳. مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از بانک ملی ایران با وصف سردستگی و سرگروهی به مبلغ ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

۴. مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از بانک گردشگری با وصف سردستگی و سرگروهی به مبلغ ۹ میلیارد تومان

۵. مشارکت در شروع به کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از بانک گردشگری با وصف سردستگی و سرگروهی

۶. مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از شرکت سامان مجد به مبلغ ۵۷ میلیارد و ۲۷۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از شرکت صرافی اقتصادنوین به مبلغ ۷۰ میلیارد و ۴۰۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان با وصف سردستگی و سرگروهی

7. پرداخت رشوه با واحد پولی دلار و در موردی دیگر پرداخت رشوه ۱۰ میلیون تومانی

 این پرونده با ۳۳ متهم و ۱۰ شاکی روی میز قاضی صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه عمومی و انقلاب قرار گرفت که رسیدگی به آن در ۹ جلسه انجام شد.

سوم شهریورماه جلسه رسیدگی علنی به اتهامات حمید باقری درمنی متهم فساد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

قاضی صلواتی در بیان اتهامات متهم ردیف اول پرونده آقای حمید باقری درمنی گفت: اتهام وی شامل افساد فی الارض از طریق کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری با وصف سردستگی از شرکت نفت جی به میزان ۳۲۲ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۳۳۶ کیلوگرم قیر، مشارکت در شروع کلاهبرداری از شرکت بیمه ایران با وصف سردستگی، مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از بانک ملی ایران با وصف سردستگی به مبلغ ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: همچنین مشارکت در شروع کلاهبرداری با وصف گردشگری به مبلغ ۹ میلیارد تومان، مشارکت در شروع کلاهبرداری از بانک گردشگری، مشارکت در شروع کلاهبرداری از شرکت صرافی اقتصاد نوین با مبلغ ۷۰ میلیارد و ۴۰۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، مشارکت در شروع به کلاهبرداری از شرکت سامان مجد به مبلغ ۵۷ میلیارد و ۲۷۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و پرداخت رشوه از جمله اتهامات این فرد است.

ششمین جلسه محاکمه حمید باقری درمنی

در ادامه رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی، جلسه دیگر علنی رسیدگی در تاریخ ۱۱ شهریورماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در این جلسه متهم ضمن اینکه عنوان کرد فاقد سابقه کیفری است در خصوص نحوه فروش پالایشگاه واقع در بوشهر گفت: پالایشگاه واقع در بوشهر با امکانات ۸۵ هزار تن ذخیره‌سازی در سال ۱۳۹۰ به آقای جزایری پیشنهاد داده شد و وی اعلام کرد که امکان فروش این پالایشگاه وجود دارد. همچنین من در سال ۱۳۹۰ برای اولین بار مدیران شرکت نفت جی را دیدم.

وی افزود: پس از مدتی آقای جزایری اعلام کرد که می‌توان به جای فروش پالایشگاه آن را اجاره داد که من هم گفتم قصد کرایه دادن آن را ندارم؛ هر چند که بسیاری از مخازن آن در آن موقع کرایه داده شده بود.

هفتمین جلسه محاکمه حمید باقری درمنی

۱۲ شهریورماه هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی متهم فساد اقتصادی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. نماینده دادستان در دفاع از کیفرخواست، اظهارات حمید باقری درمنی مبنی بر فقدان سابقه کیفری با توجه به مستندات موجود درپرونده را به دور از واقعیت عنوان کرده و می‌گوید: نامبرده واجد سابقه کیفری در ارتباط با پرونده کلاهبرداری است.

نماینده دادستان تصریح می‌کند: در مورد دفاعیات آقای درمنی مبنی بر اینکه موضوع افساد فی الارض قید شده در کیفرخواست امری کلی است باید توضیح دهم که براساس کتب فقهی متعدد مورد استناد قانونگذار افساد فی الارض در ذیل باب محاربه قرار گرفته است و عبارت است از هر گونه اقدامی که در جامعه ایجاد ناامنی کند، بنابراین محاربه قسمی از افساد فی الارض است.

هشتمین جلسه محاکمه حمید باقری درمنی

نماینده دادستان در هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات حمیدباقری درمنی متهم فساد اقتصادی که در تاریخ ۱۳ شهریور ماه برگزار شد در رابطه با صدور برخی از ضمانت‌های جعلی با نقش آفرینی متهم پرونده توضیحاتی ارائه کرد.

آخرین جلسه محاکمه محاکمه حمید باقری درمنی

۲۴ شهریورماه، نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات پرونده حمید باقری درمنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی با حضور مستشاران دادگاه، متهم، وکلای متهم و نمایندگان دادستان به صورت علنی برگزار شد.

در این جلسه یکی از نمایندگان دادستان در جایگاه حاضر شد و به قرائت ابهاماتی که در پرونده از سوی متهمین اشاره شده بود، پرداخت.

نماینده دادستان گفت: آقای حمید باقری درمنی پیشتر نیز به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع وبا شکایت بانک سپه، ملی وکشاورزی به تحمل ۱۳ ماه حبس و رد مال محکوم شده است که در کیفرخواست قرائت شد.

نماینده دادستان پاسخ بانک ملی، بانک سپه و بانک کشاورزی را که در ابهامات ذکر شده بود را قرائت کرد و ضمن بیان سابقه محکومیت کیفری حمید باقری درمنی گفت: اظهارات آقای حمید باقری درمنی در دفاعیات جلسه ششم دادگاه مبنی بر فقدان سابقه کیفری با توجه به مستندات موجود درپرونده دور از واقعیت است. وی سوابقی دارد تحت عنوان کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع که در روند تحقیقات قرار دارد و نامبرده واجد سابقه کیفری در ارتباط با پرونده کلاهبرداری است.

گفتنی است در همان جلسه ششم دادگاه و بلافاصله پس از اینکه باقری درمنی خطاب به قاضی عنوان کرده بود فاقد سابقه کیفری است قاضی صلواتی خطاب به متهم گفته بود: شما پرونده قاچاق کالا در همین دادگاه داشته‌اید و در آن پرونده محکوم هم شده‌اید؛ لذا سابقه‌دار هستید.

صدور حکم اعدام برای باقری درمنی

۹ مهرماه امسال بود که حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه اعلام کرد: حمید باقری درمنی فرزند محمد که دارای سابقه کیفری بوده، در دادگاه بدوی به عنوان مفسد فی الارض محکوم به اعدام شده است. این حکم قابل تجدیدنظر خواهی است و می‌تواند در دیوان عالی کشور در صورت اعتراض رسیدگی شود.

تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور

در نهایت حکم اعدام باقری درمنی در دیوان عالی کشور تایید شد و اکنون در حال طی کردن تشریفات قانونی جهت اجرا است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.