1398-04-30 13:33
1066
0
64535
گزارشی از مشکلات دنباله دار حوزه مسکن؛

رئیس جمهور آمار و ارقام مسکن را از کجا می آورد؟/ وقتی مردم بایستی بار نابه سامانی بازار مسکن را به دوش بکشند

بازار مسکن خصوصا در فصل نقل و انتقالات مستاجران اوضاع وخیمی دارد اما دولتمردان نه تنها طرح و برنامه خاصی برای ساماندهی این مشکلات ندارند بلکه با ارائه برخی آمارهای عجیب سعی در تقلیل دادن وخامت اوضاع دارند.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم چندان رو به راه نیست. نوسان سرسام آور برخی از کالاها باعث شده که مردم در تنگنای شدیدی برای تامین مایحتاج روزانه خود قرار بگیرند. در این میان با توجه به اینکه فصل گرما دوباره از راه رسیده است و مدارس تعطیل شده اند، مردم به فکر جا به جایی منازل خود هستند. مستاجرانی که مجبورند برای حفظ سرپناه خود تن به گرانی و افزودن بر پول رهن و کرایه‌شان بدهند با توجه به اینکه با رقم های هنگفتی روبرو می شوند دچار مشکلات جدی هستند.

این روزها حتی برخی که نتوانسته اند سرپناهی گیر بیاروند اقدام به جابه جایی به خانه هایی با متراژ پایین تر کرده اند تا بتوانند لااقل سقفی بالای سر خود داشته باشند. قصه برخی نیز قصه بسیار دردآوری است. این افراد با توجه به مشکلاتی که بوجود آمده مشخص نیست برای اینکه سرپناهی داشته باشند چه کنند. کار در برخی از شهرها به کانکس و چادر کشیده است! گزارشی که چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس ارائه کرد حاکی از این موضوع است.

از این روست که موضوع کمک به مستاجران در فضای مجازی بوجود آمد. برخی با هشتگ #صاحبخانه_خوب سعی کردند که مردم را تشویق به کمک به یکدیگر کنند. انصافا هم عده ای از صاحبخانه‌ها با توجه به مشکلاتی که برای همه بوجود آمده است در اقدام خداپسندانه ای از افزایش کرایه بها صرف نظر کردند. اما دولت در این عرصه چه کرده است؟
ساماندهی بازار مسکن کاری است که بایستی دولت انجام دهد. دولت در این عرصه سعی کرد با اعطای وام کمک هزینه منزل این موضوع را حل کند. البته هنوز این مسئله نتوانسته مشکل چندانی را از روی دوش مردم بردارد.
«مصطفی قلی‌خسروی» رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان می کند:« دولت اگر هر نوع تسهیلاتی به مردم پرداخت کند، جای تقدیر و تشکر دارد اما بدون شک تسهیلات رهن نه مستاجر را صاحب‌خانه می‌کند و نه می‌تواند منجر به کنترل قیمت‌ها شود.» 
اخیرا هم راهکاری دیگر از سوی وزیر راه و شهرسازی برای حل مشکلات مسکن مطرح شده که بیشتر برون سپاری مسئولیت و بازهم باز کرد پای مردم به مشکلات است. وی بیان داشته است: « در شرایط حباب بزرگی که در بازار مسکن ایجاد شده، مردم اقدام به خرید خانه نکنند و اجازه دهند شرایط آرام شده و این حباب به اصطلاح بترکد.» 
با وجود اینکه تعداد معاملات مسکن به شدت کاهش یافته و این بازار در رکود به سر می‌برد اما تعداد فروشنده‌ها افزایش یافته‌ و نرخ‌ها رو به تعدیل منفی است، اما «محمد اسلامی»به مردم توصیه کرد مسکن نخرند تا حباب بزرگ مسکن بترکد.
«افشین پروین پور»، عضو سابق شورای عالی مسکن در واکنش به این مسئله که وزیر راه و شهرسازی اخیرا گفته "مردم مسکن نخرند تا ارزان شود"، اظهار کرد: اساسا در هیچ کجای دنیا چنین چیزی را نمی بینیم که به جای انجام برنامه ها، مسئولان به مردم توصیه کنند. مشکل اصلی بخش مسکن کشور سوداگری است که خانه های خالی بخشی از آن است. راهکار کاهش قیمت مسکن نه توصیه بلکه دریافت مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات معاملات مکرر، اخذ مالیات از خانه های خالی و... است.
در همین رابطه، اخیرا رئیس جمهور درباره موضوع مسکن و بازار آن بیان کرده است که میزان اجاره‌بها در تهران به طور متوسط ۳۰ درصد افزایش یافته است، موضوعی که چندان در بازار واقعی مسکن همخوانی ندارد. به نظر می رسد دولت که در عرصه مسکن و بازارهای دیگر نتوانسته آنطور که باید فعال و مثمر ثمر واقع بشود بازهم با همان شیوه همیشگی یعنی حرف درمانی و کاهش شدت گرانی و مشکلات در حرف و سخن، به نوعی صورت مسئله را پاک کند.
رئیس جمهور با اشاره به ضرورت افزایش هماهنگی و تمرکز میان دستگاه های مسئول در بخش مسکن، گفت: «کمک به مردم در بخش مسکن موجب افزایش رفاه، آسایش و امنیت آنان شده و ضمن ایجاد سرمایه برای مردم، ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی به آنان را تسهیل خواهد کرد.»
روحانی با انتقاد از گزارش‌ها و اعداد و ارقامی که در زمینه افزایش اجاره‌بها از سوی برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود، گفت: براساس آمار وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن استیجاری به طور متوسط در تهران میزان اجاره بها ۳۰ درصد  افزایش یافته که این رقم امیدوارکننده است. البته مطلوب نبوده اما در عین حال با آمار و ارقامی که این روزها منتشر می‌شود، متفاوت است.
با این حال دولتمردان کماکان با عدم طراحی برنامه خاصی درحوزه های مختلف خصوصا مسکن به بی ثباتی در این حوزه کمک می کنند. هر چند در آمار و ارقام سعی می کنند که با تقلیل مشکلات مردم، آنان را به آینده بهتر امیدوار سازند اما در عمل اقتصاد کشور دچار مشکلات بسیاری است که تنها با امید دادن نمی توان این مشکلات را مرتفع کرد. خصوصا اینکه در بازاری مانند مسکن پیشتر دولت با سیاست های غلط خود مشکلات را مضاعف کرده و حالا بسیاری از مسائل بر اساس این سیاست های غلط بروز کرده است. 
انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.