1396-05-28 11:33
1427
0
42905
به قلم یک فرهنگی:

آزمون مجلس در برابر مطالبات فرهنگيان

فرهنگیان از منتخبان ملت انتظار دارند؛ احساس مسئوليت وتصميم منطقي‌و‌عاقلانه راجايگزين مصلحت‌انديشي وحفظ منافع حزبي‌و‌جناحي نمايند.

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاس بیست؛ «حسين طاهري‌فرد»فعال فرهنگي و رسانه‌اي در یاددداشت ارسالی به این پایگاه خبری نوشت:رئيس‌جمهوردر آغاز جلسه بحث‌و‌بررسي صلاحيت وزراي پيشنهاديدولت در مجلس‌شوراي‌اسلامي با دفاع تمام قد از کابينه پيشنهادي‌اش، ازکارآمدي و اعتدالي بودنکابينه دوازدهم سخن گفت. حسن روحاني در دفاع از سوابق و برنامه‌هاي« سيد‌محمد بطحايي» گزينه پيشنهادي وزارت آموزش‌و‌پرورش، « او را به دليل سابقه بسيارطولاني‌اشدر زمينه آموزش‌و‌پرورش، بهترين گزينه براي «مديريتو تحول» در مهم‌ترين وبزرگترينوزارتخانه کشور دانست.»

هرچند در دولت اول روحاني، موانع عمده سياسي، اقتصادي و ساختاري مانع حرکت آموزش‌و‌پرورش به سمت توسعه شده بود، اما اميد مي‌رفت که انتخاب دوباره روحاني زمينه‌ساز دگرگوني‌هاي مثبتي در آموزش‌و‌پرورش باشد. متاسفانه با معرفي سيد‌محمد بطحايي به عنوان وزير پيشنهادي وزارت آموزش‌و‌پرورش خيلي زود صداي نسيم تغييرات در آموزش‌و‌پرورش به خاموشي گرائيد.

آنچه مسلم است اينکه، فرهنگيان با راي به روحاني خواهان تغيير اساسي در نگاه راهبردي دولت به مقوله آموزش‌و‌پرورش بودند. اما حالا با انتخاب سيد‌محمد بطحايي نگرانوعده‌هاوقول‌هايي هستند که به آنان داده شد، زيرا با اين وزير نمي‌توان آنوعده‌هاوقول‌هارامحقق کرد.انتخاب سيد‌محمد بطحايي نشان داد که قرار نيست دردولت دوم روحاني اتفاق خاصي در آموزش‌و‌پرورش رخ دهد و علي‌رغم تمام وعده و وعيده‌هاي داده شده، آموزش‌و‌پرورش جزء اولويت‌هاي دولت دوازدهم نيست.

در شرايطي که آموزش‌وپرورش هم از لحاظ مديريتي و هم از لحاظ اقتصادي باچالش‌هاي پيچيده و بسيار جدي درگير است،انتخاب سيدمحمد بطحايي موجب تعجب والبته نگراني است. در شرايط کنوني آموزش‌و‌پرورش نيازمند وزيري است که با قدرتتعاملومديريتچندجانبهابتکار عمل را در دست گرفته و با اتخاذ ديدگاهي نو،اصلاحات ساختاري ونهادي را با صراحت و جديت سرلوحه کار خود قراردهد.

نگاهي واقع‌بينانه به‌سوابق، عملکرد وبرنامه‌هايارائه شده وزير پيشنهادي،اين واقعيت را آشکار مي‌کندکه او قادر به رفع مشکلات ريشه‌اي و زيرساختي آموزش‌و‌پروش نيست. انتخاب بطحايي معاون سابق علي‌اصغرفاني، به نوعي تداوم سياست‌هاي دولت قبل در اين بخش بوده و خواهد بود و تامادامي که سياست‌هاي کلاند ولت به مقوله آموزش‌و‌پرورش تغييرنکندبا آمدن وزير جديد تغييري دروضعيت موجودنخواهددادو وزير جديد هم قادر نخواهد بودموانع را از ميان برداشته و راه را براي پيشرفت هموار نمايد.

سخني بانمايندگان مجلس؛

تا روزهاي آتي آموزش‌و‌پرورش سکاندار جديد خود را با راي اعتماد نمايندگان مجلس‌شوراي‌اسلامي خواهد شناخت. کارشناسان و صاحب‌نظران مسائل آموزش‌وپرورش همگي متفق القولند که انتخاب سيد‌محمدبطحايي، پذيرش شرايط نامطلوب گذشته در اين بخش خواهد بودکه نه به نفع دولت است و نه به صلاح آموزش‌وپرورش.

امروزه صداي اعتراض فرهنگيان از هر گوشه و کنار کشور در ارتباط با سياست‌ها، غفلت‌ها، کاستي‌ها بلند است.قرباني اين غفلت‌ها و بي‌توجهي‌ها، خانواده بزرگ فرهنگيان و 13 ميليون دانش‌آموز خواهد بود و درنگاه کلان مي‌توان گفت بازنده اصلي حاکميت و منافع ملي خواهند بود.

زمان آن رسيده است تا نمايندگان محترم مجلس‌شوراي‌اسلامياين صداها را بشنوند و براي شان پاسخي پيدا کنند.فرهنگیان از منتخبان ملت انتظار دارند؛ احساس مسئوليت وتصميم منطقي‌و‌عاقلانه راجايگزين مصلحت‌انديشي وحفظ منافع حزبي‌و‌جناحي نمايند. نمايندگان مجلس خصوصاً نمايندگاني که در سايه حمايت معلمان به بهارستان راه يافتند بايد بدانند که جامعه بزرگ فرهنگيان امروز آگاهانه تصميم مي‌گيرند و اگر آنان مصالح‌و‌منافع فرهنگيان را قرباني تعلقات جناحي‌و‌سياسي خود کنند، ممکن است در آينده نه‌چندان دور با رويدادهاي ناخواسته و غير قابل باور روبرو گردند.

نمايندگان محترم مجلس‌شوراي‌اسلامي، رای عدم اعتماد به سيدمحمد بطحايي در راستاي تقابل با دولت نيست بلکه در راستاي عمل به وظيفه نمايندگی و حمايت از دولت است. هيچ منطقي قبول نمي‌کند که با چشم‌پوشي بر ناتواني‌هاي وزير پيشنهادي، قاطبه معلمان را به خاطر عملکرد ضعيف مجلس‌نشينان و دولت دوازدهم نااميد کنيم که دراين‌صورت ديگرنمي‌توان اميدي به همراهي وحضورفرهنگيان درصحنه‌هاي سياسي کشورداشت. بدون ترديد نااميدی و عدم حضور در پای صندوق‌های راینتيجه‌ای جز پيروزي مغلوبان7اسفنددرانتخابات1398 در برنخواهد داشت.

هنوز فرصت باقيست، منتخبان ملت مي‌توانند با رويکردي شفاف و غير‌سياسيبا بررسی سابقه، عملکرد وبرنامه‌هاي وزير پيشنهادینسبت به بازنگري در گفتمان و استراتژي‌هاي خود اقدام نمايند.

با اين حساب بايد منتظر ماند و ديد، واکنش نمايندگان مجلس به انتخاب وزير پيشنهادي آموزش‌وپرورشچه خواهد بود؟ آيا منتخبين ملت به وظيفه قانوني خود عمل خواهند کرد يا منافع اکثريت معلمان را فداي تعلقات جناحي‌و‌سياسي خواهند کرد؟

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.